2021-11-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holy-Judgment
Jag är väl medveten om att man kan klassificera begreppet på olika sätt. En psykos i termens rätta innebörd är dock inget som är snabbt övergående. Jag är så trött på att höra det pratas om som om det vore något lättvindigt, snabbt övergående bara för någon snorunge har fått en snedtripp när de rökt lite brajj och fått en dålig tripp.

Du vet att många måste hospitaliseras i åratal. Tom livslångt, med eller emot sin vilja för psykoser antar jag.

Känner två killar som verkligen fick psykoser. Den ena på cannabis, den andra på amfetamin. Cannabiskillen rökte dagligen under några månader, visserligen har han andra psykiska problem, men iaf så slutade med att han blev tvångsomhändertagen efter att ha gått berserkagång i hemmet där han rev i princip allt. Han blev inlagd i 6 veckor och kunde inte skilja på verklighet och fantasi under den tiden, trots kraftig medicinering. Den andra killen började med cannabis men gick över till amfetamin på heltid. Han höll på i några år och det hela kulminerade med att polisen stormade hans lägenhet då han hade barrikaderat in sig med två jaktgevär. En tid innan det låg han bla och spejade på taket efter "dom" som spanade på honom. Han skruvade även isär mestadelen av lägenheten och grejorna i eftersom det fanns avlyssningsutrustning överallt som "dom" hade gömt...
Det du pratar om är folk med psykossjukdom. Det går att få droginducerade psykoser som är i sammanhanget "mildare" vad gäller vårdbehov.
Citera
2021-11-19, 02:28
Medlem
10 dygn. Aldrig igen..
Citera
2021-11-22, 19:35
Medlem
Tappade räkningen dag, tolv eller fjorton. Så 13/15 dygn antar jag...
Citera
2021-11-23, 23:36
Medlem
Vart vaken 7 dygn +/- några timmar en handfull gånger.. Första gången var jag osäker på om jag somnat och drömt en kvart så det blev sova 12 timmar och sen köra ett nytt race enbart för att klara veckogränsen och då gick det fint. Drog i mig en 7-8 blå för att sova (hade räckt med en eller två) när tjejpolaren ringer och i panik skriker att jag måste komma och hjälpa henne med en grej, så sticker iväg.. Kommer på ca 15 minuter senare att jag drog i mig massa benso men då var det för sent! Vaknade på Sahlgrenska!
Sista två gångerna har det vart ofrivilligt, har vid båda tillfällena försökt somna efter ca 5 dygn men tillfälligheter har gjort att det inte gått just då och så har jag haft nåt som måste göras och så vidare.. Nej, längre än fem dygn är jag inte vaken frivilligt längre!
Citera
2021-11-24, 23:30
Medlem
Blir jag vaken hela natten nu också blir det 8 dygn! Får se hur det blir med det! Lita kaos i rummet som jag ska städa upp. Alla vet hur länge det kan ta så, antagligen 8! Men sen är det planerat stopp, gå av, sova i 3-4 dagar.

Har haft bra styr på mitt tjackande i 15+ år, senaste halvåret är första gången det har skenat, 8 månader kanske, utan uppehåll? Förr gick jag sällan mer än 2 veckor...
Men oj va fort man hamnar där! Se upp, kids!

Förhållandet, livet, jobbet, allt är lite kaos nu, därför dessa 7 dagar har varit vakna i sträck, för har reparerat mycket av det! Bara få ordning på rummet nu så ska jag sova nåt så inåt helvete!
Citera
2021-11-24, 23:35
Medlem
Du skriver imponerande bra för att ha vart vaken i över en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av blixtar-dunder
Blir jag vaken hela natten nu också blir det 8 dygn! Får se hur det blir med det! Lita kaos i rummet som jag ska städa upp. Alla vet hur länge det kan ta så, antagligen 8! Men sen är det planerat stopp, gå av, sova i 3-4 dagar.

Har haft bra styr på mitt tjackande i 15+ år, senaste halvåret är första gången det har skenat, 8 månader kanske, utan uppehåll? Förr gick jag sällan mer än 2 veckor...
Men oj va fort man hamnar där! Se upp, kids!

Förhållandet, livet, jobbet, allt är lite kaos nu, därför dessa 7 dagar har varit vakna i sträck, för har reparerat mycket av det! Bara få ordning på rummet nu så ska jag sova nåt så inåt helvete!
Citera
2021-11-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Du skriver imponerande bra för att ha vart vaken i över en vecka.

Haha, tack! Om det var menat väl då förstås!
I mitt arbete är det enormt mycket skrivande så ligger kanske i det. Är hemmakontor som gjort att jag halkat dit i ett missbruk, skyller jag på. Samt min enormt kassa självbevarelsedrift så klart!

Rummet är färdigstädat nu! Ja, jag åkte från 2:a våningen ner i källaren för frugan. Hon stördes tydligen av att jag kröp ner och hoppade ur sänger 12 gånger i timmen.
Citera
2021-11-26, 19:51
Medlem
5 dagar tror jag att jag orkade en gång i tiden tidigt i mitt missbruk. Men då tröttnade man själv på att behöva fråga polaren varannan minut vad man "pratade om". De flesta känner säkert igen de där.
Har svårt att tro på en del som ska ha varit vakna i 10+ dygn.. Har sett nån dokumentär där det diskuteras att hjärnan inte kan va vaken så länge. Men jag har haft fel förr.
Sen så skulle man ju aldrig försöka något sådant idag, fick mycket psykoser en period när jag var riktigt undernärd. Dessa har ju sätt sina spår så nuförtiden är man varsam. Sen är det ju rent av ett helvete att försöka dra svar redan dygn 2 när man skakar som om man hade parkinson.
Citera
2021-12-06, 04:27
Medlem
Jorå, de var väl menat. Aldrig vart vaken själv mer än 5 dygn eller tänkt på hur jag uttrycker mig i skrift, men efter 3e dygnet så börjar iallafall talet påverkas ordentligt för mig. Tappar tungan, blir stammig, osäker på rösten osv. Glömmer bort vad jag pratar om osv.

Då är de dags för mig att sova iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av blixtar-dunder
Haha, tack! Om det var menat väl då förstås!
I mitt arbete är det enormt mycket skrivande så ligger kanske i det. Är hemmakontor som gjort att jag halkat dit i ett missbruk, skyller jag på. Samt min enormt kassa självbevarelsedrift så klart!

Rummet är färdigstädat nu! Ja, jag åkte från 2:a våningen ner i källaren för frugan. Hon stördes tydligen av att jag kröp ner och hoppade ur sänger 12 gånger i timmen.
Citera
2021-12-22, 06:46
Medlem
Har själv varit vaken i ungefär 90h utan sömn, efter 60h brukar jag bara må dåligt oavsätt om jag fyller på. Men många som påstår att dom varit vakna upp mot 10 dygn så kan jag lova er att ni har fått sån kallad "mikrosömn" När hjärnan stänger av sig själv som ett sätt för hjärnan att återhämta sig.

Har själv råkat ut för det när man varit vaken för länge, man är i ett halvt sovande/vaknande tillstånd o när man kommer ur det så är man lite piggare och kan köra på nåt dygn till. Men att vara vaken i mer än 10 dygn är inte möjligt.
Citera
2022-01-05, 03:53
Medlem
Jaha. Har inte rört doset på fan sju år eller så, men för några veckor sedan provade jag igen. Har rejsat så fort jag sovit ut igen. En gång i veckan är jag vaken tre dygn i sträck.

Fan man är ju inte 20 längre känner jag, ringer i huvudet, och allt e jobbigt fast ändå helt ok. Alla sover förutom jag, sitter som ett jövla troll i köket.
Citera
2022-01-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisantropNihilist
Jag har läst runt lite på stimulant-forumet och många påstår att dem har varit vakna i flera dygn på tjack. Och det har gjort mig lite nyfiken, så jag undrar om hur länge ni har som mest varit vakna på tjack, tjack eller övriga centralstimulanter.
3 och ett halvtdygn är mitt längsta. Men då jobbade jag även 10 timmars pass dom dagarna oxå. Och kroppen var rejält stressad. Kändes som om jag skulle få en stroke när som helst. La mig tillslut i soffan och tvär somnade. Sov 3 timmar 🙈
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in