2021-12-06, 00:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror hovedpoenget med fingert kidnapping er at levninger ikke skal finnes, og at AE ikke skal kunne erklæres død. Kan hende de voksne barna, eventuelt med støtte fra, eller påtrykk fra, inngiftede ektefeller, ville kreve morsarv om AE var beviselig død.

Jeg tror ikke det er så enkelt, siden trusselbrevet nær sagt garanterte hennes død
hvis TH gikk til politiet. Da han så gjorde dette, kan det kynisk sett tolkes som om
han da bestemte at hun skulle drepes.

Videre sier Lov om forsvunne personer at tingretten i distriktet der den forsvunne personen var bosatt, kan
erklære en savnet person død dersom vedkommende er forsvunnet under omstendigheter
der det ikke kan reises tvil om sannsynligheten for at vedkommende er død.

Forøvrig tror jeg ikke det kan være snakk om noen videre morsarv, ettersom AE
ikke eide nåla i veggen pga. ektepakten. Kun en levende AE kunne bestridt den.

Så per nå er arveretten i hendene på TH. Kan man bevise at han drepte sin kone, er
det mulig at ting stiller seg annerledes.
Citera
2021-12-06, 00:22
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
La oss si om AE skulle bli funnet omkommet etter en ulykke.

Barna ville da kunne kreve morsarv. Jeg mener barna også kunne bestride ektepakten. Spesielt om barna hadde vært vitner til vold og undertrykking av mor.

Ektepaktene er så urimelige og skjeve, at jeg tror barna kunne ta skifteoppgjøret til retten og kreve at ektepaktene måtte settes til side, slik at de ble sikret en rettferdig morsarv.

Hvis AE hadde rukket å ta skilsmisseoppgjøret til retten mens hun levde, og de voksne barna støttet hennes forklaring om økonomisk undertrykking og eventuelt fysisk og psykisk vold og mishandling i ekteskapet, ville ektepaktene ha blitt satt til side, og AE ville ha blitt tilkjent halve fellesboet.

Det er synd at hun ikke rakk å få gjennomført skilsmissen.

ja, men vid dödsbo så är det inte nödvändigtvis äktenskapsförordet som gäller och är det inget testamente är det upp till arvingar, dödsbo och domstol att avgöra det,
TH kan nog också sitta i dödsbo för resten av sitt liv om han inte döms...

detta är en mycket bra anledning till denna vilda kidnappningskomplott
Citera
2021-12-06, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tror ikke det er så enkelt, siden trusselbrevet nær sagt garanterte hennes død
hvis TH gikk til politiet. Da han så gjorde dette, kan det kynisk sett tolkes som om
han da bestemte at hun skulle drepes.

Videre sier Lov om forsvunne personer at tingretten i distriktet der den forsvunne personen var bosatt, kan
erklære en savnet person død dersom vedkommende er forsvunnet under omstendigheter
der det ikke kan reises tvil om sannsynligheten for at vedkommende er død.

Forøvrig tror jeg ikke det kan være snakk om noen videre morsarv, ettersom AE
ikke eide nåla i veggen pga. ektepakten. Kun en levende AE kunne bestridt den.

Så per nå er arveretten i hendene på TH. Kan man bevise at han drepte sin kone, er
det mulig at ting stiller seg annerledes.

Nei, jeg tror ikke det er slik. Det ville være svært urimelig.

Jeg tror livsarvingene vil kunne bestride ektepaktene. Spesielt om de voksne barna ikke var klar over innholdet i ektepaktene, før etter hennes død. Og uansett dødsårsak. Sykdom, ulykke eller også drap.
Citera
2021-12-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, men vid dödsbo så är det inte nödvändigtvis äktenskapsförordet som gäller och är det inget testamente är det upp till arvingar, dödsbo och domstol att avgöra det,
TH kan nog också sitta i dödsbo för resten av sitt liv om han inte döms...

detta är en mycket bra anledning till denna vilda kidnappningskomplott

Nei, jeg tror ikke TH har noen rett til å sitte i uskiftet bo resten av livet.

Hvis de voksne barna ønsker det, kan de kreve skifte av boet.

Det er vel derfor TH har fått prakket på barna denne helt udugelige bistandsadvokaten.
Citera
2021-12-06, 00:41
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Nei, jeg tror ikke TH har noen rett til å sitte i uskiftet bo resten av livet.

Hvis de voksne barna ønsker det, kan de kreve skifte av boet.

Det er vel derfor TH har fått prakket på barna denne helt udugelige bistandsadvokaten.

Jag vet inte vad som är aktuellt i det här fallet och alla geniala regler som säkert finns i området men i spoilern finns det lite info om det så hur länge TH får sitta i uskiftet bo vet jag inte men att dödsboet efter AEF blir något helt annat om TH döms är jag ganska säker på...

Citera
2021-12-06, 00:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som är aktuellt i det här fallet och alla geniala regler som säkert finns i området men i spoilern finns det lite info om det så hur länge TH får sitta i uskiftet bo vet jag inte men att dödsboet efter AEF blir något helt annat om TH döms är jag ganska säker på...

Jeg kjenner ikke regelverket. Utover at det er helt klart at TH ikke skal dra økonomisk fordel av å drepe sin kone.

Men, jeg er ikke sikker på om det er noen prinsipielle forskjeller på om hun ble drept eller om hun eksempelvis hadde omkommet av andre og naturlige årsaker.

At AE ikke greide å ivareta egne økonomiske interesser innenfor ekteskapet, skal ikke ramme barna hennes. Hvis barna ikke kjente til ektepaktene mens moren var i live, tror jeg at barna kan gå til retten for å bestride ektepaktene etter hennes død, og dermed beskytte sin egen morsarv.

Noe annet synes jeg ville være helt urimelig.
Citera
2021-12-06, 01:01
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jeg kjenner ikke regelverket. Utover at det er helt klart at TH ikke skal dra økonomisk fordel av å drepe sin kone.

Men, jeg er ikke sikker på om det er noen prinsipielle forskjeller på om hun ble drept eller om hun eksempelvis hadde omkommet av andre og naturlige årsaker.

At AE ikke greide å ivareta egne økonomiske interesser innenfor ekteskapet, skal ikke ramme barna hennes. Hvis barna ikke kjente til ektepaktene mens moren var i live, tror jeg at barna kan gå til retten for å bestride ektepaktene etter hennes død, og dermed beskytte sin egen morsarv.

Noe annet synes jeg ville være helt urimelig.

att barnen med AEF:s biståndsadvokat kan ta det till domstol och kräva är en sak men som du också skriver så sägs det att en mördare inte ska tjäna ekonomiskt på mordet och det blir mycket lättare att göra alla överenskommelser i tvivel om TH kommer att dömas för antingen mord eller medverkan till mord på AEF...

så att detta har haft något att säga till om varför just denna plan användes kan vara...
Citera
2021-12-06, 01:14
Medlem
Men GM som kjøpte falsk id på darknet, det er nok ikke første gangen han har kjøpt en falsk id.

Skal vedde på at GM er tidligere straffet for nettsvindel der de har brukt stjålet identitet.
Citera
2021-12-06, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Men GM som kjøpte falsk id på darknet, det er nok ikke første gangen han har kjøpt en falsk id.

Skal vedde på at GM er tidligere straffet for nettsvindel der de har brukt stjålet identitet.

Man kan også si at GM må låne den og den identiteten fordi ....
Citera
2021-12-06, 09:25
Medlem
Citat:
den stora skillnaden mellan dessa två scenarier ligger bara i hur mycket arbete som behövdes läggas ner efter försvinnandet...
åh i Kvitfjell bor det folk permanent i stugstäderna, det är inte bara att göra det mitt i veckan för att slippa ses...

Nei, han hadde sluppet det meste av forberedelsene også. Og politiet hadde hatt svært få spor å jobbe med, i motsetning til dagens situasjon.

Det er noen som dessuten tror at TH har drevet med en omfattende villedning. Da trengte han bl.a. en eldre dame og to yngre menn til å kjøre rundt i en dyr BMW, som etterpå måtte destrueres.

Når det gjelder mulige vitner og risiko, så overgår Sloraveien og Lørenskog Kvitfjell med glans.
Citera
2021-12-06, 09:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann

Det har jo vært nevnt nylig at en bedrageridømt var blant personene politiet har
"avhørt eller hatt uformelle samtaler med". Men det er slett ikke sikkert at GM
er tidligere dømt, selv om vedkommende kanskje har erfaring med svindel og
falske identiteter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Når det gjelder mulige vitner og risiko, så overgår Sloraveien og Lørenskog Kvitfjell med glans.

Vel, foreløpig har ingen sett noe, med unntak av én person som så en bil kjøre over en plen.
Betyr det kanskje at ingenting noensinne skjedde i Sloraveien, eller betyr det at din vurdering
av dette er feil?
Senast redigerad av Svartediket 2021-12-06 kl. 09:30.
Citera
2021-12-06, 09:34
Medlem
Citat:
Jeg tror hovedpoenget med fingert kidnapping er at levninger ikke skal finnes, og at AE ikke skal kunne erklæres død.

Så lenge kidnapperne ikke kommer med livsbevis fra AE, så er det vel ingen stor forskjell mellom en kidnapping og en annen forsvinning. I andre forsvinningssaker har man ofte muligheten for at den savnede har forsvunnet av egen fri vilje. GM har ikke gjort noe for å holde denne muligheten åpen i denne saken, snarere tvert imot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in