2021-12-05, 14:41
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Från Aftonbladet:
Citat:
EU-kommissionen kan fatta beslut om uppdaterade vaccin innan årsskiftet.

Om det behövs kan nya vaccin vara i cirkulation i Sverige i april, enligt vaccinsamordnare Richard Bergström.

– Men det viktigaste just nu är att ta sin tredje dos, säger han.
Kan detta betyda att det redan i april är dags för en fjärde dos?
Citera
2021-12-05, 14:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är väl precis som i Sverige att livsnödvändiga behandlingar utförs, mindre akuta sådana fördröjs.

Nej inte i Nederländerna. De stängde ner samtliga cancerbehandlingar och de pratar om att göra det i Tyskland också.
Citera
2021-12-05, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Mycket ska man höra innan öronen trillar av! Men att ett förkylningsvirus muterar med ett annat förkylningsvirus måste ju vara unikt! INTE!
Sen är frågan hur mycket mer smittsamt omikron är? Troligen inte mycket mer.

Nu vet jag inte riktigt vad ditt inlägg tillförde men låt gå.

Det jag tycker är lite intressant är att det då inte blivit fel i RNA läsprocessen utan att RNA:t fusionerats med annat RNA, frågan vilket som är vanligast, läsfel eller fusion?
Citera
2021-12-05, 14:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
En snabb google så får du svar. Milda symptom.

Jag sökte på Google, och hittade den här artikeln.

Citat från Dagens Medicin, 29:e november 2021:
WHO: Mycket om omikron fortfarande oklart
...
WHO skriver att det ännu är oklart om omikronvarianten sprider sig snabbare från människa till människa än andra varianter, men lyfter fram preliminära data som tyder på att sjukhusinläggningarna för covid-19 har ökat i Sydafrika. WHO flaggar dock för att sjukhusinläggningarna kan ha ökat till följd av att fler patienter har smittats med covid-19 på sistone, alltså inte på grund av att de specifikt har smittats med omikronvarianten.

Kan dröja flera veckor

”Det finns för närvarande ingen information som tyder på att symptomen som orsakas av omikron skiljer sig från de som orsakas av andra varianter. De infektioner som rapporterats inledningsvis fanns bland studenter – yngre personer som tenderar att bli mildare sjuka – men att förstå omikronvariantens farlighetsgrad kommer att ta dagar till flera veckor”, skriver WHO och påminner om att alla coronavarianter kan leda till svår sjukdom och död.
...
Det är alltså lite för tidigt att dra slutsatser om variantens eventuella farlighet. Kan det vara klokt att ta det säkra före det osäkra?
Citera
2021-12-05, 14:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Från Aftonbladet:

Kan detta betyda att det redan i april är dags för en fjärde dos?
Troligen den tredje för de som då ännu inte fått mer än två.

Men vad gnäller du för, du har väl inte ens fått den första?

Är du spruträdd?
Citera
2021-12-05, 14:53
Medlem
Citat:
Nu är du helt borta igen för jag har aldrig ssgt att det är ofarligt för alla, hur sjuk man kan bli beror på många faktorer. Och jag dkrev faktiskt att för de flesta så är corona som en förkylnong med ibland väldigt milda symtom...
Du påstod dock tidigare att coronavirus inte gav upphov till förkylning kul att du ändrat dig..

Det har jag inte påstått..
Citera
2021-12-05, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var inte 40 inlagda förra året och det kan bli betydligt värre än senast med omicron (vi vet inte ännu). Jag tror jag skulle säga upp bekantskapen med samtliga som smittat familjemedlemmar eller vänner p.g.a vaccinrädsla.

De vill nog ingela en vänskap på de premisserna i alla fall. Du hånar alltså de som är oroliga för biverkningar?
Citera
2021-12-05, 14:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi har totalt 46 covidpatienter på IVA
Tack vare vaccinet så är smittspridningen fortfarande låg och de med allvarlig sjukdom rätt så få tack vare vaccinet.

Här är ett bättre ställe att se utvecklingen.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.covid-dagligen

Vaccinet är fantastiskt bra mot allvarlig sjukdom.
Bra att du är med och trycker på om sådant.

Du har säkert rätt, men finns det något som bevisar att det inte handlar om att de svagaste avled innan vaccinering av äldre och riskgrupper var genomförd och att de allra flesta av de som lever idag klarar av smittan?
Citera
2021-12-05, 14:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ska bli intressant eller skrämmande när omikron drar fram i Kina, om kommunistdiktaturen inte lyckas hålla den borta. Men om rapporterna om dubblering och 24% testpositivitet i SA stämmer kan inte ens CCP hålla omikron borta.
Undrar hur det går för Nordkorea.

Kina verkar ha koll på läget 😆

I Nordkorea är det darwinism som gäller o regimen är troligen farligare än viruset ;-)

"China not afraid of Omicron, applying dynamic zero-case policy, observing precise prevention and control measures: top medical expert"

https://www.globaltimes.cn/page/202112/1240714.shtml
Citera
2021-12-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej inte i Nederländerna. De stängde ner samtliga cancerbehandlingar och de pratar om att göra det i Tyskland också.
Tror du har missförstått det hela. Motbevisa mig gärna
Citera
2021-12-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Relativt länge? Det kan inte vara särskilt länge. Man experimenterar med barn. Dessutom har det alltid varit ett stort problem med underrapportering av biverkningar. Och tror du inte man ansåg sig säker när man vaccinerade för svininfluensa med? Finns då ingen som kan lära sig av historien?

Vad har du för belägg för det fetade?
Citera
2021-12-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det har jag inte påstått..
Jo! Men ditt minne är kort. Jättekort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto