2021-12-05, 10:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Precis och du kunde inte presentera en källa till att covid ska likställas med en förkylning.
Finns ens någon sådan källa? Förstår du ens vad du frågar efter? Influensa har en precis definition, det orsakas av virus i en särskild virusfamilj, Orthomyxoviridae eller på svenska Ortomyxovirus, dit sars-cov-2 inte hör. Förkylning tror jag inte har en lika precis definition eftersom det kan orsakas av en rad olika virus, och jag tror inte förkylning definieras utifrån vilket virus som orsakar förkylningen utan snarare utifrån symptomen, och avgränsas gentemot influensa bara genom att influensa är så väl definierat.

Utifrån detta resonemang bör det vara försvarbart att kalla covid för en förkylning, åtminstone i de fall (dvs de flesta) där covid tar sig uttryck som typiska förkylningssymptom. Coronavirusfamiljen är ju inte på något sätt utesluten eftersom 4 av de kända coronavirusen som människor drabbas av är typiska förkylningsvirus.

Så frågan är om covid ska klassas utifrån de vanligaste symptomen (förkylningssymptom) eller de mer sällsynta allvarliga fallen.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-05 kl. 10:06.
Citera
2021-12-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok, om coronavirus är att likställa med en förkylning så kom med underlag till detta istället för att vräka ur dig dynga.
Vidare har jag aldrig förnekat att fler blivit infekterade än vad de officiella siffrorna visade. Det jag motsatt mig har snarare varit ditt påstående att nästan 10 miljoner i Sverige redan haft viruset.
Sist men inte minst påstod jag inte att en epidemiolog definierar sjukdomar utan bara att en sådan besitter större kunskap än en 5:e klassare som dig.
Nu är ju inte jag en femteklassare så även det har du fel om! Som sagt du har och har haft fel om det mesta. Att de flesta i Sverige har varit i kontakt med nygamla coronavirus är det ingen tvekan om. Att sen inte alla har blivit sjuka är en annan sak. Att coronavirus är förkylningsvirus är känt sedan mycket länge och hos de flesta ger viruset mycket milda förkylningssymtom, typ feber snuva och kanske lite hosta. Andra kan bli sjukare men då oftast för att deras kroppar redsn är sjuka i annat.
En epidemiolog kan var lika usel på sjukdomar som dig. De jobbar mer med hur smittor sprids.
Citera
2021-12-05, 10:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
och samtidigt lägger Marcus Oscarsson ut att ovaccinerade är kraftigt överrepresenterade på IVA

Du klarar inte att förstå skillnaden mellan andelen vaxxade på iva och andelarna av vaxxade kontra ovaxxade som hamnar på iva?

Du vet att över 80% av alla 65+ är vaxxade?
Citera
2021-12-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
och samtidigt lägger Marcus Oscarsson ut att ovaccinerade är kraftigt överrepresenterade på IVA

Ja 2/3 av det som ligger på iva över 60+ är fullvaccinerade

92 % av alla 60+ är dubbelvaccinerade

så 8% ovaccinerade står för 1/3 del av fallen på IVA.

Hade ingen varit vaccinerad så hade belastning på IVA varit över 10 gånger högre.
Citera
2021-12-05, 10:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler

Hade ingen varit vaccinerad så hade belastning på IVA varit över 10 gånger högre.

Är man totalförnekare så fattar man inte detta..

Antivaxxare har ju tydligt lägre utbildning. Då har man aldrig lärt sig andelar/förhållande osv..

Men joltcola är gott..
Citera
2021-12-05, 10:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Isåfall kommer vaccin ge ännu sämre skydd.

Återinfektioner är färre än 1%, om det börjar krypa upp mot 2-3% så kan det vara så att Omicron tränger igenom skyddet till viss del. Samtidigt så är det extremt lite. Inget att oroa sig för, covid är ett milt virus. Genombrottsinfektioner kommer vara ett mycket större problem än återinfektioner, men ändå inget att oroa sig för.
Inte i Sydafrika iaf. De flesta har genomgången sjukdom där. Vaccinationstäckningen är dock låg och nästan bara äldre är vaccinerade. Så här ser det ut när det gäller just sjukhus inläggningarna:

https://pbs.twimg.com/media/FFzDzo-XEAI_FVN?format=png&name=large
Citera
2021-12-05, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du klarar inte att förstå skillnaden mellan andelen vaxxade på iva och andelarna av vaxxade kontra ovaxxade som hamnar på iva?

Du vet att över 80% av alla 65+ är vaxxade?

Jo jag förstår det faktiskt. Jag har lite svårare att förstå varför man försvarar Marcus Oscarssons indoktrinering.
Citera
2021-12-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Coronavirus är en virusfamilj som bland annat orsakar sjukdomar hos fåglar och däggdjur, inklusive människor. Hos människor orsakar de förkylning med halsont och hosta, och ibland lunginflammation. Vanligtvis är symptomen lindriga, men sjukdomarna kan i ovanliga fall vara dödliga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

"Coronavirus disease 2019 (COVID-19) is a contagious disease caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2)"

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19
Citera
2021-12-05, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler

Du kanske har rätt, eller så hade de yngre som är vaccinerade inte hamnat på IVA i vilket fall som helst. I så fall är det riktade insatser mot covid som borde gälla.
Citera
2021-12-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns ens någon sådan källa? Förstår du ens vad du frågar efter? Influensa har en precis definition, det orsakas av virus i en särskild virusfamilj, Orthomyxoviridae eller på svenska Ortomyxovirus, dit sars-cov-2 inte hör. Förkylning tror jag inte har en lika precis definition eftersom det kan orsakas av en rad olika virus, och jag tror inte förkylning definieras utifrån vilket virus som orsakar förkylningen utan snarare utifrån symptomen, och avgränsas gentemot influensa bara genom att influensa är så väl definierat.

Utifrån detta resonemang bör det vara försvarbart att kalla covid för en förkylning, åtminstone i de fall (dvs de flesta) där covid tar sig uttryck som typiska förkylningssymptom. Coronavirusfamiljen är ju inte på något sätt utesluten eftersom 4 av de kända coronavirusen som människor drabbas av är typiska förkylningsvirus.

Så frågan är om covid ska klassas utifrån de vanligaste symptomen (förkylningssymptom) eller de mer sällsynta allvarliga fallen.

Du ger inte intrycket av att förstå vad du pratar om. Bara för att vissa enbart får förkylningssymtom av Covid 19 så är inte det att likställa med att viruset i sig är lika ofarligt som en vanlig förkylning.
Citera
2021-12-05, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är man totalförnekare så fattar man inte detta..

Antivaxxare har ju tydligt lägre utbildning. Då har man aldrig lärt sig andelar/förhållande osv..

Men joltcola är gott..

Jag vet ingenting om antivaxxares utbildningsnivå, själv har jag utbildning på avancerad nivå från universitet. Där har jag lärt mig kritiskt tänkande.
Citera
2021-12-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu är ju inte jag en femteklassare så även det har du fel om! Som sagt du har och har haft fel om det mesta. Att de flesta i Sverige har varit i kontakt med nygamla coronavirus är det ingen tvekan om. Att sen inte alla har blivit sjuka är en annan sak. Att coronavirus är förkylningsvirus är känt sedan mycket länge och hos de flesta ger viruset mycket milda förkylningssymtom, typ feber snuva och kanske lite hosta. Andra kan bli sjukare men då oftast för att deras kroppar redsn är sjuka i annat.
En epidemiolog kan var lika usel på sjukdomar som dig. De jobbar mer med hur smittor sprids.

Att det är ett förkylningsvirus betvivlar jag inte. Däremot att utifrån det konstatera att viruset är lika ofarligt för alla som en förkylning är enbart korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in