Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Rykande färskt från Gautengprovinsen. Än så länge verkar omikron ge mild infektion. Men det är ännu för tidigt att förklara faran över.
De flesta omikronfallen på sjukhus är milda än så länge:
https://www.samrc.ac.za/news/tshwane-district-omicron-variant-patient-profile-early-features
Edit: men som sagt. Det är tidigt i förloppet. Som vi vet är det ju många, oftast anti-vaxare, som tror sig besegrat covid och börjar förbereda sig att lämna sjukhuset. Men då - PANG! Kan inte andas, får inte luft. Viftar med armarna i panik som att de håller på att drunkna. De kvävs till döds av sitt eget lungsekret och av lungor som förvandlas till cement. Hursomhelst. Vi får hoppas att omikron är mildare.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Bara det faktum att det behövs sjukhusvård pekar ju på en viss allvarlighetsgrad i det hela kan jag tycka.
Nu säger man iofs att det handlar om folk som kommit in för andra krämpor och att de flesta inte ens behöver syrgas. Så kan det vara. Jag tror att tidigare sjukdom eller framförallt vacciner skyddar den som blivit smittad av Omikron från allvarlig sjukdom.
Det som är intressant här är att vi ser så många åter-/genombrottsinfektioner. Det kommer att utgöra ett problem och möjliggöra för Omikron att spridas och konkurrera ut tidigare varianter. Det blir nog väldigt problematiskt om det är som jag tror att Omikron är ungefär lika farligt som tidigare varianter. Det kommer att slå hårt mot ovaccinerade och vaccinerade i riskgrupper och de äldre bland dem som inte hunnit få den tredje dosen än.
Vi får se.
Vill lägga till att man i Sydafrika är väldigt sura över flygstopp och annat. Inte för att jag skulle tro att de ljuger. Tvärtom är de mycket skickliga på området. Men vi har alltid det där med att glaset är halvfullt.