2021-12-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var ett oerhört vidrigt uttalande från dig. Har du ingen skam i kroppen?
Inte när det gäller sådana rövhål som arbetet. Han har hånat och häcklat alla som ifrågasätter vaccinen, och skrattat åt ovaccinerade som dör. Han får exakt vad han förtjänar.
Citera
2021-12-04, 17:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Visst kan du pumpa upp antikroppar var tredje månad. Gör det! Sannolikt kommer effekten bli sämre efter varje spruta.

Är det något jag har så är det helhetsbild. Jag har runt 20 A4-sidor med referenser och citat från vetenskapliga studier. Här har du en studie från i våras på ett isolerat utbrott bland gruvarbetare. Attack rate på fullvaccinerade var 63%. De enda som hade tydligt skydd var de som haft covid, 100% skydd i denna studien. Alla var nyvaxxade, alltså inte någon avtagande immunitet. Det var inte ens delta, det var gamma. Vaccinens effekt har aldrig varit 95%, de har nog aldrig ens varit 50%.

Boosters kommer göra marginell skillnad, och väldigt kortvarigt.

Breakthrough Infections of SARS-CoV-2 Gamma Variant in Fully Vaccinated Gold Miners, French Guiana, 2021

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/10/21-1427_article

Om jag inte missminner mig så dog gammavarianten ut. Att du dammar av en gammal studie förändrar ju inte nuläget, hur mycket du än vill det.
Citera
2021-12-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo

"Risken att bli smittad är tre gånger större om man är ovaccinerad. Och risken att smitta andra om man själv är ovaccinerad är två till tre gånger högre"

https://www.senioren.se/nyheter/studie-sa-mycket-mer-smittar-ovaccinerade/
Nej, risken är exakt samma för vaxxade och ovaxxade när de blir smittade. Det var vad min länk visade. Hög kvalitet på datan eftersom studien är gjord i en kontrollerad miljö, ett fängelse. Isolerade utbrott ger bäst information.

Eftersom du inte verkar ha läst citatet så tar vi det igen.

Conclusions

As this field continues to develop, clinicians and public health practitioners should consider vaccinated persons who become infected with SARS-CoV-2 to be no less infectious than unvaccinated persons. These findings are critically important, especially in congregate settings where viral transmission can lead to large outbreaks.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.12.21265796v1
Citera
2021-12-04, 17:36
Medlem
Citat:
Nej, risken är exakt samma för vaxxade och ovaxxade när de blir smittade. Det var vad min länk visade. Hög kvalitet på datan eftersom studien är gjord i en kontrollerad miljö, ett fängelse. Isolerade utbrott ger bäst information.

Eftersom du inte verkar ha läst citatet så tar vi det igen.

Conclusions

As this field continues to develop, clinicians and public health practitioners should consider vaccinated persons who become infected with SARS-CoV-2 to be no less infectious than unvaccinated persons. These findings are critically important, especially in congregate settings where viral transmission can lead to large outbreaks.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.12.21265796v1

När man blir smittad ja! Poängen är att vaccinerade blir smittade i betydligt mindre utsträckning och ovaccinerade smittar andra i större utsträckning vilket var poängen med studien jag refererade till.
Citera
2021-12-04, 17:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men att dö som fullvaccinerad är smart? Vad är det för retorik?

Hans bror hade ju uppenbarligen inte skött sin hälsa, han hade diabetes, är det smart?

Om man har vaccinerat sig så har man ju gjort vad man kan för att skydda sig och sina medmänniskor. Sen att staten som vanligt är sena på bollen och inte gett honom en boosterdos får ju ses som ett misslyckande.

Som jag förstod det hade hans bror nedsatt immunförsvar efter cancerbehandling, det är något alla kan få och handlar inte bara om livsstil och hälsa.
Citera
2021-12-04, 17:45
Medlem
16366 fall i Sydafrika idag - ingen större ökning från igår (det brukar rapporteras mindre på helgerna). Tittar man på ökning senaste 7 dagarna jämför med 7 dagar innan är ökningen 323% vilket motsvarar R=2.7 Detta kan tex jämföras med USA som också har kraftig ökning nu efter thanksgiving, de ökar "bara" med 57% (R=1.4).
https://www.nicd.ac.za/latest-confirmed-cases-of-covid-19-in-south-africa-4-december-2021/
Citera
2021-12-04, 17:46
Medlem
Citat:
Japp. Bägaren har runnit över. Ni provaxxare har hjälpt fram ett samhällsklimat som hade gjort Hitler avundsjuk, och arbetet har varit en av de som pushat hårdast. Jag har fått nog av idioter.

Jag är av motsatt åsikt. Bara det faktum att du jämför hanteringen av en pandemi med Hitler får mig att fundera på vem som är den egentliga idioten..
Citera
2021-12-04, 18:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Tycker snarare att ditt svar var ganska osmakligt. Visst, du kan dividera sannolikhetslära hur mycket du vill men faktum kvarstår att ovaccinerade smittar mer som helhet och detsamma gäller risken för svår sjukdom. Hur skyddet är mot omikrom återstår att se.
Bullshit, den som är smittad smittar, den som är osmittad smittar inte. Att dels upp folk efter vaccinationsstatus snarare än smittstatus är fel, och då går det också som det går.
Citera
2021-12-04, 18:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jo

"Risken att bli smittad är tre gånger större om man är ovaccinerad. Och risken att smitta andra om man själv är ovaccinerad är två till tre gånger högre"

https://www.senioren.se/nyheter/studie-sa-mycket-mer-smittar-ovaccinerade/
När du gör statistik raderar du ut individuella skillnader. När du har att göra med ett specifikt fall är det idiotiskt att radera ut individuella skillnader. Eller tror du alla människor går omkring som ett livs levande medelvärde?
Citera
2021-12-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När du gör statistik raderar du ut individuella skillnader. När du har att göra med ett specifikt fall är det idiotiskt att radera ut individuella skillnader. Eller tror du alla människor går omkring som ett livs levande medelvärde?

Nei men när man gör en studie behöver man göra någon form av urval. Alternativet är att killgissa som du verkar benägen att göra..
Citera
2021-12-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnj7QA/allt-fler-vaccinerade-blir-sjuka-i-covid?fbclid=IwAR3CZxKTEyxvRfZHA-ztIeSSWVdcvOgpBG6DDPQo6eY0fP39tc OMnnnlYLk

Vaccinet hjälper inte inför nu munskyddskrav omgående.
Nää... tandläkarskydden är värdelös, någon jäkla tygbit hjälper inte helle. Det ska riktiga skydd! Dem är för dyr för gemene man..
Citera
2021-12-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det tycker jag ingen förtjänar. Att vara ovaccinerad och gå och dö i covid är väl inte speciellt smart om du tänker efter lite?
Fast det är då inte så stor sannolikhet att man som ovaccinerad dör liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in