Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
Du menar den fruktansvärda rättsskandalen som Hannes Råstam avslöjade då Quick erkänt det ena efter det andra för att få mera knark i vården, och som han sedan blev totalt frikänd ifrån. Han erkände 35 mord dömdes för ett hyfsat stort antal utan bevis, och åklagare, polis och försvarsadvokat skodde sig på att berätta för Quick vad han skulle säga och var han skulle peka.
Totalskandal!!
Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
Vid uppmärksammade mordfall är det ofta många som kontaktar polisen och erkänner. Problemet är att de uppger uppgifter som inte stämmer, typ, jag ströp henne, när hon egentligen slagits ihjäl med en hammare, osv. Eller att det skett på en plats eller tid som inte är relevant för fallet.
Det räcker inte att erkänna ett mord, man måste kunna bevisa att man gjort det också för att bli dömd.
I det här fallet vet vi dock inte om HA blivit mördad.
Om någon erkänner och pekar ut platsen där kroppen finns, så kommer saken i en annan dager, men då gäller det att det inte framgår att det var en olycka när kroppen dyker upp. Eller att beskrivningen av gärningen inte stämmer överens med skadorna på kroppen.
Kommentar:
Som jag skrivit tidigare är min bedömning att ett erkännande från CL inte kommer att räcka till åtal, just med tanke på TQ-skandalen och CLs dåliga psykiska skick. Han behöver också producera en kropp eller något annat som kan knytas till HAs försvinnande.
Det som fällde TQ var hans påstådda kunskap om detaljer som bara mördaren kunde veta, men det vet vi nu hur svagt det var. I HA-fallet är det dessutom svårt att se vilka dessa detaljer skulle kunna vara, eftersom man inte vet säker när och hur HA försvann eller vad som hände sedan. Så teknisk bevisning i någon form är vad KF och åklagaren behöver, och det har de inte. Än.
Edit: som alltid är det kanske bäst att förtydliga att CL mycket väl kan vara rätt GM. Det gör det dock inte enkelt att få honom häktad eller åtalad.