2021-12-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebbas ombud frågade Esbjörns ombud om JM kunde få tillgång till allt material, något Esbjörns ombud godkände. I dylika fall får inte Esbjörn kontaktas direkt, utan all kontakt ska ske mellan ombud eller via tingsrätten som i sin tur kontaktar ombuden. Så informationsansvaret ligger i det här fallet helt klart på Esbjörns ombud. Huruvida de informerat Esbjörn och inhämtat godkännande från honom, det framkommer inte i bilagorna, men skulle tro att de nämnt det för honom iallafall.
Båda parterna har rätt att ta del av exakt allt material som är inlämnat till rätten, det gäller även deras sakkunniga. Det behövs självklart inget tillstånd från Esbjörn Bolin för att låta motpartens experter se hans inlagor som åberopas som bevis. Det behöver inte ens informeras om detta eftersom det är en så grundläggande del av rättssystemet. Att ens påstå att det skulle krävas ett godkännande från en part i ett mål för att låta motparten och deras sakkunniga ta del av bevismaterial visar på en skriande brist på kunskap.
2021-12-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Nu börjar jag tappa förtroendet riktigt rejält för Lantmäteriet!

Har försökt kommunicera med dem under de senaste två veckorna för att få besked om varför lagfartsansökan ligger vilande.

Det tar lång tid mellan svaren och de ger extremt tunna och flummiga svar.

De har skrivit flummiga svar om att det finns en dom, vilket jag påtalat för dem är irrelevant eftersom det inte längre föreligger någon tvist om bättre rätt. Det kommenterade de då inte utan istället ändrar de sig då och säger att de grundade beslutet på JB 20 kap 7 § 13pp. Dvs att det föreligger ett villkor som föranleder vilandebeslutet.

När jag ifrågasatte vilket detta villkor var, mot bakgrund av att köpebrevet inte har några villkor angivna, svarar de nu att det i 11 § i Köpeavtalet finns ett villkor om köpebrev!

Där står vi nu. Jag har nu påtalat för dem att de fick in ett fullständigt och korrekt köpebrev redan i oktober, och har bett dem förklara på vad vis de anser att villkoret om köpebrev trots detta inte är uppfyllt. Vi får väl se hur lång tid det tar för dem att hitta på något nytt flummigt svar denna gång.

Som jag sa från början, jag tvivlar på att LM har stöd i lagen för att lägga lagfarten vilande, och de har haft jävligt svårt att svara på mina frågor de senaste två veckorna, det är ett som är säkert.

Rent ut sagt, vad fan håller Lantmäteriet på med?

Lantmäteriets agerande i det här fallet bör anmälas till Riksrevisionen eftersom det är ett uppenbart myndighetsmissbruk där man med sitt agerande bistår med att förhala ägarbytet trots att man har alla nödvändiga dokument på sitt bord. Om det sedan finns oegentligheter i dessa så är det en polisiär och juridisk fråga. Bolin bör stämma sina advokater om han känner sig utpressad av dem.
2021-12-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Lantmäteriets agerande i det här fallet bör anmälas till Riksrevisionen eftersom det är ett uppenbart myndighetsmissbruk där man med sitt agerande bistår med att förhala ägarbytet trots att man har alla nödvändiga dokument på sitt bord. Om det sedan finns oegentligheter i dessa så är det en polisiär och juridisk fråga. Bolin bör stämma sina advokater om han känner sig utpressad av dem.
Esbjörn bör även polisanmäla MPL, Binninge och Majkgård eftersom de drivit processen enbart i syfte att skinna honom på allt han äger. Och att de trots vetskapen om hans demens (nej medicinska har han ju ingen - men de framhärdar ju stenhårt i att han är dement) låtit honom underteckna ett större antal fullmakter… Det är åldringsrån på en hög nivå…
2021-12-04, 09:42
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Har försökt kommunicera med dem under de senaste två veckorna för att få besked om varför lagfartsansökan ligger vilande.

De har skrivit flummiga svar om att det finns en dom, vilket jag påtalat för dem är irrelevant eftersom det inte längre föreligger någon tvist om bättre rätt. Det kommenterade de då inte utan istället ändrar de sig då och säger att de grundade beslutet på JB 20 kap 7 § 13pp. Dvs att det föreligger ett villkor som föranleder vilandebeslutet.

När jag ifrågasatte vilket detta villkor var, mot bakgrund av att köpebrevet inte har några villkor angivna, svarar de nu att det i 11 § i Köpeavtalet finns ett villkor om köpebrev!

Där står vi nu. Jag har nu påtalat för dem att de fick in ett fullständigt och korrekt köpebrev redan i oktober, och har bett dem förklara på vad vis de anser att villkoret om köpebrev trots detta inte är uppfyllt. Vi får väl se hur lång tid det tar för dem att hitta på något nytt flummigt svar denna gång.

Som jag sa från början, jag tvivlar på att LM har stöd i lagen för att lägga lagfarten vilande, och de har haft jävligt svårt att svara på mina frågor de senaste två veckorna, det är ett som är säkert.

Det skulle vara intressant att ta del av skriftväxlingen mellan GD Susanne Ås Sivborg, Thomas Öberg, Chef Fastighetsinskrivning samt deras rättschef och eller den handläggare som du har haft kontakt med.

Det borde gå att begära ut detta med stöd av offentlighetsprincipen.
2021-12-04, 09:50
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Båda parterna har rätt att ta del av exakt allt material som är inlämnat till rätten, det gäller även deras sakkunniga. Det behövs självklart inget tillstånd från Esbjörn Bolin för att låta motpartens experter se hans inlagor som åberopas som bevis. Det behöver inte ens informeras om detta eftersom det är en så grundläggande del av rättssystemet. Att ens påstå att det skulle krävas ett godkännande från en part i ett mål för att låta motparten och deras sakkunniga ta del av bevismaterial visar på en skriande brist på kunskap.

Professor Marcusson har väl fått ta del utav ett större material med undersökningar som sträcker sig 10-15 år tillbaka vilka inte är inlämnade till rätten ?

För att titta på dessa så behöver han ha tillstånd, däremot inte till det som är inlämnat till rätten.
2021-12-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Professor Marcusson har väl fått ta del utav ett större material med undersökningar som sträcker sig 10-15 år tillbaka vilka inte är inlämnade till rätten ?

För att titta på dessa så behöver han ha tillstånd, däremot inte till det som är inlämnat till rätten.

Journaler gällande Esbjörn 2010-2014 är inlämnade till tinget. Omaskad som aktbilaga 35 som sedan maskats pga viss sekretess och som är aktbilaga 38.
2021-12-04, 10:02
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Journaler gällande Esbjörn 2010-2014 är inlämnade till tinget. Omaskad som aktbilaga 35 som sedan maskats pga viss sekretess och som är aktbilaga 38.

Ok, får skylla på maskningen som oftast gör bilagorna ointressanta.
2021-12-04, 10:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Att de ens kommunicerar med dig angående en lagfart som inte är din förvånar mig. Har de verkligen skyldighet att informera om ett pågående ärende till allmänheten?

Lantmäteriet anser väl inte frågan löst då Esbjörn överklagat förlikningen.

Jag tycker de gör rätt. Då saken är aktuell i form av en överklagan av förlikningen finns. Är inte lagfartsfrågan och ägandet löst.
2021-12-04, 10:43
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
OM vi antar att "massor med containrar" innebär minst 3 och det bara är "vanligt skräp" så är det 34800 bara där. (Sen bör man ju anta att det finns en hel del som går under "farligt avfall" i förråden.)
Det behövs eventuellt fixas en plats för att ställa en container på tomten.
Som påtalat skall ju någon gå igenom allt och placera det i containers. (Det är ju inte bara att rulla in med en hjullastare och skopa upp hela förrådet) rimligen hyr man in en städfirma eller liknande som sysslar med sån här typ av röjning.

Totalsumman för detta är inga 300k. MEN pga det fetade ovan så vill man nog ta rejäl höjd för vad det KAN komma att kosta. Det kan ju tom vara så, det vet vi inte, att Esbjörn under något möte nämnt en uppskattning på vad det antas kosta att städa upp

Tjänstemän med kopplingar till Sveavägen 68
34 800, du har då dåliga container kontakter kan man tycka.

Ebba måste ju ha väldigt många mer än 3 containrar under den tänkta förvandlingen av huset. Kök och badrum ska blåsas ur. Det ska grävas avloppstank. Kanske borras efter vatten och värme etc etc etc.

Jag tror nog att Ebba kommer att förhandla fram ett paketpris så att 3 containers blir mycket billigare än så.

Men om nu din siffra är relevant så är 300 000 - 34 800=265 200.

265 200 kr är en ganska summa om ni frågar mig.
2021-12-04, 10:48
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Att de ens kommunicerar med dig angående en lagfart som inte är din förvånar mig. Har de verkligen skyldighet att informera om ett pågående ärende till allmänheten?

Lantmäteriet anser väl inte frågan löst då Esbjörn överklagat förlikningen.

Jag tycker de gör rätt. Då saken är aktuell i form av en överklagan av förlikningen finns. Är inte lagfartsfrågan och ägandet löst.

Myndigheternas beslut måste kunna motiveras och stå på laglig grund.
Det är absolut inte upp till enskilda handläggare att hitta på egna regler som det behagar dem eller deras agenda. Detta är tyvärr ett av de största problemen som vi brottas med inom styrningen av landet vilket har accelererat sedan Palme tog bort tjänstemannaansvaret.
2021-12-04, 12:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
34 800, du har då dåliga container kontakter kan man tycka.

Ebba måste ju ha väldigt många mer än 3 containrar under den tänkta förvandlingen av huset. Kök och badrum ska blåsas ur. Det ska grävas avloppstank. Kanske borras efter vatten och värme etc etc etc.

Jag tror nog att Ebba kommer att förhandla fram ett paketpris så att 3 containers blir mycket billigare än så.

Men om nu din siffra är relevant så är 300 000 - 34 800=265 200.

265 200 kr är en ganska summa om ni frågar mig.

Det kostar drygt 11 000 att hyra en 20-kubikscontainer, där sopsortering ingår, i Uppsala en vecka, hos Ragnsells. Tveksamt att du kan förhandla dig fram mängdrabatt på sopsorteringen och det är den dyra delen av hyran.

Antalet containrar handlade bara om att ta reda på det bös Esbjörn lämnar efter sig.

Du får inte glömma att ta hänsyn till kostnaden att flytta bös till containern. Räkna med en vanlig timpenning, även om du gör jobbet själv.

Sedan ser jag ansvarsfrågan som viktig. En sanering kan bli väldigt dyr om det behövs och det ansvaret har flyttats över till Ebba. Allt arbete och plnering hamnar hos henne också.

Diffen för Esbjörn är inga 300', utan efter vinstskatten handlar det om 234' och inget annat. Det är Ebba som slipper betala 300' till Esbjörn, men som sagt var, hon får arbete, ansvaret och tar den ekonomiska risken.
2021-12-04, 13:25
Medlem
Citat:

Katrin borde fråga sig detsamma

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in