2021-12-04, 10:57
Medlem
har L gjort nåon gastric by pass?
ser så ut.

sen kul att hela internet o de som läser fup ska se halva hennes kön
2021-12-04, 11:02
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Jag förstår att det är svårt att ta in hur annorlunda en borderlineperson är.
Det är inte en sjukdom utan en personlighetsstörning. Det innebär att de bearbetar verkligheten annorlunda jämfört med en ”normis”. De hamnar lättare i överlevnadsläge, kämpar med känslostormar som får allt annat att blekna och kan sällan styra sina impulser. Men det är inget som är uppenbart för utomstående.
De som märker det först är föräldrarna och eftersom personlighetsstörningar är ärftliga så innebär det att någon av föräldrarna antagligen också har det.
Det var först när jag började i skolan som jag märkte hur annorlunda min familj var. Men det var först i tonåren som jag insåg att det var något allvarligt fel på min syster.
Jag tror visst någon brydde sig men det är svårt att fånga upp någon med bristande impulskontroll när de kommer in i tonåren.
Och alla destruktiva beteenden exploderar ju i tonåren. Det är oftast då problemen uppmärksammas. Men att få rätt diagnos tar tid och dessvärre finns det inget botemedel mot det. Vissa mediciner kan hjälpa tillfälligt men det spårar alltid ur, tro mig.
Det som bevisligen hjälper är terapi, t ex DBT, som utvecklades av Marsha Linehan som själv hade Borderline. Det är tufft för det handlar om att ändra beteenden, vanor och tankemönster.
Och en borderlineperson kan vara fantastiskt charmig, rolig, smart, sexig och gränslös vilket många finner otroligt lockande. Särskilt så länge du är dennes favoritperson.
De lär sig också snabbt vad andra gillar och utnyttjar det som sin överlevnadsstrategi.
Sjukvården har ju försökt hjälpa henne men hon har flyttat runt och då är det svårt att få tillgång till hennes journal.
Hon har också fått möjlighet till terapi men hoppat av den.
Det är väl inget konstigt att hon sökte sig till en jägarutbildning och fick vapenlicens. Hon gillar väl att vara i skogen och ett tag var antagligen jakt hennes största intresse. Ett vanligt drag hos borderlinepersoner är att de blir väldigt intresserade av ett ämne en period för att sedan tröttna helt. Hon är ju inte inkompetent och dessutom väldigt charmig.

all respekt till dej, jag tror min bror oxå hade en diagnos, det blev aldrig fastställt, men han ljög å manipulerade värre än du hinner säja amen, det ledde till en brytning mellan mej å min mor, som varade tills hon dog, MEN jag tog hans vapen ifrån honom å lämnade in dom å såg till att hans licenser rök, det var min egen bror
2021-12-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag är inte så säker på det faktiskt (fetade nr 1 mums) som jag tidigare skrev, det kunde hänt för 2 år sen, om 2 år, kanske aldrig. "tillfället gör tjuven" (mördaren)

Vi kan nog utesluta att E varit våldsam, inte mer än så som K isåfall vittnade om "Kimmo kände att han blev en sämre och sämre människa med Lydia" och vittnesmål från grannar beskriver han som trevlig lugn etc, mamman till hans minsta barn berättar om att han hellre drar sig undan än hamnar i konflikter.

E sa han tycker om L (att han inte sa "älskar" ska man inte analysera, de hade ju ändå inte varit tillsammans allt för lång tid) men till slut kan det gå så långt med psykisk misshandel (jag kallar det så då jag vet hur personer som "vi" kan bete oss mot folk, även folk vi älskar, obs! utan att dra in alla med dessa diagnoser) att han känner det är ohållbart och han måste bort från det förhållandet.

1 . E:s barn kallar L för "mamma L", vill fortfarande träffa henne etc vilket visar att L ändå hade sina fina sidor (jag själv har jobbat inom barnomsorgen i 19 år och varit många barns "favoritfröken", är ensamstående med 2 barn och vill nog påstå att det enda bra här i livet jag gjort är mina barn och att vara mamma och såklart en bra arbetskollega/fröken)

Att L ljuger etc det hör mycket till diagnoserna med, dels rena lögner men även "hennes sanning" 2 . vi ser inte livet lika svart och vitt som ni.
(skulle jag varit i L:s situation , vilket jag tackar gudarna för inte är, så skulle min familj och vänner beskriva mig världens snällaste, vill alla väl, måste varit hennes ex som triggade henne m.m och så beskrev jag nog mig själv med, nu med rätta diagnoser och rätt medicinering förstår jag ju hur psykande jag varit ibland)

skönhetsoperationer (själv har jag aldrig gjort nån men har absolut velat, nu ser jag mig lite för gammal för det heh)
otrohet (aldrig varit otrogen "på riktigt" mer än lite "fyllehångel" vilket är otrohet i sig med iofs)
har mycket att göra med vår extremt dåliga självbild. All uppskattning var bra uppskattning.
så den biten är nog ganska orelevant i jakten efter motiv.

Nu till det fetade nr 2 (bmc)
100% detta
Hade hon inte druckit hade detta med största sannolikhet ej hänt (det lilla 3 . konsekvenstänk vi har försvinner helt med alkoholen)

avslutar med detta citat från en läkartidning, tänk er allt det, och sen alkohol på köpet

"Viktiga symtom är instabilitet i känslolivet: känslorna varierar mellan ilska eller nedstämdhet och ångest. Sinnesstämningen kan variera flera gånger om dagen (nedstämdhet, depression, irritabilitet, ångest, desperation, till och med okontrollerat raseri) antingen utan speciell orsak eller enligt situationen. Förmågan att känna igen och bedöma sina negativa känslor och tankar är bristfällig."

fet 1 - belagt var ?
fet 2 - tvärt om imho bra beskrivning här https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/personliga-berattelser/sjukdomar--besvar/reportage-borderline-ingelas-berattelse/ min x hade o det var jobbigt . hon var inte så psyko som andra verkar dock

fet 3 - alla tappar tanten va ine ung o hon visste vad hon hade för diagnos o vad alkohol gör
2021-12-04, 11:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Jag säjer inte imot dej, men om jag ser att nån av mina närmaste har problem, så gör jag allt för att hjälpa till, min egen bror dog av alkohol problem, jag vet inte hur många gånger , jag skällde bönade å bad, körde honom till psykakuten ett antal gånger, det hjälpte inte, men ansvaret känner jag i alla fall
nog om det

Självklart, ville bara inte lasta de närmaste allt för mycket för vi vet ju inte om de gjort allt de kan. Dock skulle jag inte gett upp om det var mitt egna barn det handlade om.
Tänker man på hur de satt med The i rättegångssalen medans dottern/styvdottern stod åtalad för mord är det ju inte helt omöjligt det finns lite diagnoser där med.

Och till Carinah, tumme upp för detta
"I denna tråd, där den för mord dömda personen är en kvinna, så återkommer ständigt tjatet om att Lydia Barth, mörderskan, rimligen bör ha haft ett eller flera "motiv" för att döda Emil, dvs att det pågår en smutskastning av brottsoffret Emil.
En utstuderad och kontinuerligt pågående smutskastning av brottsoffret Emil!"
2021-12-04, 11:14
Medlem
Citat:
all respekt till dej, jag tror min bror oxå hade en diagnos, det blev aldrig fastställt, men han ljög å manipulerade värre än du hinner säja amen, det ledde till en brytning mellan mej å min mor, som varade tills hon dog, MEN jag tog hans vapen ifrån honom å lämnade in dom å såg till att hans licenser rök, det var min egen bror
Wow, det var starkt gjort av dig! Jag lät mina syskonbarn sova hos mig när det blev för mycket därhemma men jag vågade aldrig göra en soc-anmälan. Det gjorde andra så småningom. Visste tyvärr inte bättre.
2021-12-04, 11:15
Medlem
Citat:
Självklart, ville bara inte lasta de närmaste allt för mycket för vi vet ju inte om de gjort allt de kan. Dock skulle jag inte gett upp om det var mitt egna barn det handlade om.
Tänker man på hur de satt med The i rättegångssalen medans dottern/styvdottern stod åtalad för mord är det ju inte helt omöjligt det finns lite diagnoser där med.

Och till Carinah, tumme upp för detta
"I denna tråd, där den för mord dömda personen är en kvinna, så återkommer ständigt tjatet om att Lydia Barth, mörderskan, rimligen bör ha haft ett eller flera "motiv" för att döda Emil, dvs att det pågår en smutskastning av brottsoffret Emil.
En utstuderad och kontinuerligt pågående smutskastning av brottsoffret Emil!"
vem e The ?

du menar som kvinnor skuldbeläggs för sin våldtäkt ?
2021-12-04, 11:19
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80y
fet 1 - belagt var ?
fet 2 - tvärt om imho bra beskrivning här https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/personliga-berattelser/sjukdomar--besvar/reportage-borderline-ingelas-berattelse/ min x hade o det var jobbigt . hon var inte så psyko som andra verkar dock

fet 3 - alla tappar tanten va ine ung o hon visste vad hon hade för diagnos o vad alkohol gör

1. mamman till E yngsta barn skrev det här igår så jag ser det mer trovärdigt än många andra påståenden iallafall, men inget fup-bekräftat

2. oj sorry my bad. jag som tänkte det betydde tvärtom hehe

3 Absolut här handlar det ju om att ta ansvar för sina diagnoser och se till att följa det. Och jag vet nu vad alkohol gör med min hjärna så själv håller jag mig borta från det.
2021-12-04, 11:20
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Wow, det var starkt gjort av dig! Jag lät mina syskonbarn sova hos mig när det blev för mycket därhemma men jag vågade aldrig göra en soc-anmälan. Det gjorde andra så småningom. Visste tyvärr inte bättre.

30 års helvete var det å jag är fortfarande inte fri från det, min poäng om själva brottet är
nåra i hennes närhet måste ju förstått att det var nåt fel,varför tog dom inte vapnen, sen kan hon ju som jag tidigare sagt gått bananas med en yxa eller en brödrost, men ingen brydde sej ju uppenbarligen
så mordet kanske kunde ha förihindrats, det är ju lättare att skjuta nån än att slå ihjäl, så tänker jag
2021-12-04, 11:23
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80y
vem e The ?

du menar som kvinnor skuldbeläggs för sin våldtäkt ?

enligt hörsägen (i tråden) satt de och drack Te (skrev The så det skulle förstås bättre heh) i rättegångssalen medans rättegången höll på.

Förstår inte riktigt vad du vill få fram med jämförelsen heh.
Jag tyckte det var bra sagt av Carinah att man inte ska skuldbelägga E i detta fall
2021-12-04, 11:28
Avslutad
Citat:
enligt hörsägen (i tråden) satt de och drack Te (skrev The så det skulle förstås bättre heh) i rättegångssalen medans rättegången höll på.

Förstår inte riktigt vad du vill få fram med jämförelsen heh.
Jag tyckte det var bra sagt av Carinah att man inte ska skuldbelägga E i detta fall
Jag har kommit med den infon, det är det märkligaste jag upplevt. I det sammanhanget, hade varit bättre om de stannat hemma och fikat
2021-12-04, 11:40
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
30 års helvete var det å jag är fortfarande inte fri från det, min poäng om själva brottet är
nåra i hennes närhet måste ju förstått att det var nåt fel,varför tog dom inte vapnen, sen kan hon ju som jag tidigare sagt gått bananas med en yxa eller en brödrost, men ingen brydde sej ju uppenbarligen
så mordet kanske kunde ha förihindrats, det är ju lättare att skjuta nån än att slå ihjäl, så tänker jag

Tror absolut det kunde förhindrats. Har det framgått någonstans om hon hade sina diagnoser innan vapenlicensen? vet det spekulerades tidigare i att hon kanske "mutat" sig till den, vet inte hur mycket trådsanning det är i det dock.

OT När min mamma gick bort i cancer tog pappa bort allt av mammas mediciner då han var orolig jag skulle göra henne sällskap. Sen när även pappa dog några månader senare släppte mina närmaste vänner inte min sida fören min syster kunde komma dagen efter, även de oroliga för vad jag kunde göra. Detta trots att jag inte hade en enda diagnos på den tiden så absolut har du rätt i att familj/vänner kanske kunnat göra nått mer.
2021-12-04, 11:50
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Tror absolut det kunde förhindrats. Har det framgått någonstans om hon hade sina diagnoser innan vapenlicensen? vet det spekulerades tidigare i att hon kanske "mutat" sig till den, vet inte hur mycket trådsanning det är i det dock.

OT När min mamma gick bort i cancer tog pappa bort allt av mammas mediciner då han var orolig jag skulle göra henne sällskap. Sen när även pappa dog några månader senare släppte mina närmaste vänner inte min sida fören min syster kunde komma dagen efter, även de oroliga för vad jag kunde göra. Detta trots att jag inte hade en enda diagnos på den tiden så absolut har du rätt i att familj/vänner kanske kunnat göra nått mer.

jag kan inte bevisa det, men enligt pålitliga källor, så blev hon fosterhemsplacerad i tidig ålder och deltog i ett väpnat rån, det finns i tråden, där ringer det varningsklockor i min skalle om hennes tillstånd och presumtiva vapeninnehav, visst alla kan ändra sej och få en andra chans, men jag ser en tydlig röd tråd
fast jag kanske är närsynt nuförtiden, å stock konservativ i mitt tänkande, nuförtiden kan ju kreti å pleti ha vapen

med presumtiva menar jag att jag hoppas att hon aldrig nånsin får licens igen
Senast redigerad av BMC64 2021-12-04 kl. 11:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in