Och tvång behöver inte innebära att någon håller dig och tvingar i dig sprutan. Om en chef säger åt dig att du måste ha sex med denne för att behålla ditt jobb så är det de facto och även juridiskt ett tvång, det finns prejudikat.
Dvs om dina rättigheter som en fri medborgare, som dina och mina förfäder slogs och dog för, villkoras med vaccinering mot individens vilja, så är det ett tvång och därmed hamnar vi till slut i olagliga tvångsvaccinering.
Sen finns det en diskussion om åtgärderna är proportionerliga till faran.
Först kan vi prata om faran: det dör i Sverige idag nästan exakt lika många som 2015-2019. Det är några dussin totalt på IVA. Någon fara är inte att prata om.
Sen åtgärdernas effektivitet. Nästan fullvaccinerade samhällen, som Danmark och Gibraltar, inför hårda restriktioner igen när de ser en ökad smittspridning.
Dvs åtgärderna funkar inte ens.
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
"Självklart är vaccinpass olagliga" är inte mycket till svar eller för den delen resonemang...
Varsågod och läs igen. Din signatur är ”läs först, prata sen”. Följ den.
Kan inte utläsa något juridiskt resonemang för varför passen skulle vara olagliga...
Eller är det ditt, något vaga, resonemang avseende proportionalitet du avser?
Så mysigt samhälle. Fega kräk till staten som gömmer sig bakom befolkningen för att de själva vet att det inte finns juridiskt mandat att införa vaccinpass. Då går det såhär.
Vad innebär ”överbelastning” av sjukvården? Varför har vi en offentligt finansierad sjukvård som gråter varje gång det är några 100 på IVA? Varför har vi ens en offentligt finansierad sjukvård som vi hela tiden inte ska ”belasta”? Det låter som att det är dags att omvärdera hela det här offentliga sjukvården som är så fantastiskt att 1000 pers på IVA, på en befolkning av över 10 miljoner, blir överbelastad.
Överbelastning innebär att man måste prioritera bort mindre akuta patienter för att kunna livrädda ovaccinerade covidpatienter. Vill du inte ha en offentligt finansierad sjukvård får du betala fullt om du blir allvarligt sjuk. Tycker du resurserna är för små idag får du betala mer skatt.
Förmodligen babbar som inte kan ta att en svenne vill se vaccinpass för en sjukdom som i stort sett har en obefintlig dödlig utgång hos unga och friska människor.
Överbelastning innebär att man måste prioritera bort mindre akuta patienter för att kunna livrädda ovaccinerade covidpatienter. Vill du inte ha en offentligt finansierad sjukvård får du betala fullt om du blir allvarligt sjuk. Tycker du resurserna är för små idag får du betala mer skatt.
Och fråga dig följande: om vår sjukvård som vi betalar hutlösa skatter för blir överbelastad för att 1000 pers behöver akut vård, vad är det exakt vi betalar för? Och jag gillar din lösning: ”betala mer skatt”. Som om staten är den enda som är kapabel till att ge sjukvård.
Läste faktiskt den under gårdagen och förvånades över att den låg under dagens juridiks debattsida då han inte tar ställning till något. Men det är en korrekt genomgång av förutsättningarna för begränsning av grundlag och jag delar helt hans resonemang om att folkets vilja och politisk uppfattning inte ska vägas in vid en proportionalitetsbedömning.
Han för ett balanserat resonemang kring var de relevanta bedömningsområdena i frågan finns.
Erfarna jurister vet att utfallet av bedömningar slutligt avgörs i domstol. En kunnig jurist ger sig inte på att leka domstol.
Och fråga dig följande: om vår sjukvård som vi betalar hutlösa skatter för blir överbelastad för att 1000 pers behöver akut vård, vad är det exakt vi betalar för? Och jag gillar din lösning: ”betala mer skatt”. Som om staten är den enda som är kapabel till att ge sjukvård.
Svenskar är ett skämt
Jag skrev ju det - vi behöver inte finansiera sjukvården offentligt och då får du betala. Men ska den skötas offentligt så finansieras den gemensamt med skattemedel. Att systemet har brister och att våra skattepengar skulle kunna användas mer effektivt håller jag med om. Diskussionen gällde ifall ovaccinerade riskerar att belasta sjukvården mer än vaccinerade och allting tyder på att de gör det.