2021-12-04, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja prioriteringarna i samhället är helt skeva och det ser vi nu hur illa det slår. Ju mer jag tänker på det ju mer tycker jag vaccinpasset är helt korrekt, dessa dårar ska sållas ut och placeras i karantän!

Ja, helt klart ställs individens frihet mot det allmännas intresse om säkerhet och trygghet. Man skulle kunna jämföra det med att det är förbjudet att köra bil berusad, då det äventyrar andra människors säkerhet. Detsamma gäller egentligen det här med vaccin.
Citera
2021-12-04, 09:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Säg det till de 73 som dog av Astrazenecas vaccin i UK.

Du har inte funderat på om det just är handhavandefel som är orsaken till det? Jag har tjatat ganska länge om att aspirera vid injektion och hur viktigt det är.

John Campbell går igenom det här:
https://www.youtube.com/watch?v=D6hUoosMOuU&t=10s
Citera
2021-12-04, 10:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, helt klart ställs individens frihet mot det allmännas intresse om säkerhet och trygghet. Man skulle kunna jämföra det med att det är förbjudet att köra bil berusad, då det äventyrar andra människors säkerhet. Detsamma gäller egentligen det här med vaccin.
Det har inget alls med saken att göra. Vaccinerade smittar, vaccinet skyddar inte mot smitta utan bara mot allvarlig sjukdom, vilket det uppenbarligen misslyckades med i storebroderns fall.
Citera
2021-12-04, 10:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men Omicron ÄR C19!!!! Och den kommer sannolikt att dominera en tid, till nästa variant sprids mer framgångsrikt.

Det hela är nog en definitionsfråga. Hur mycket kan viruset mutera innan vi kallar det för något annat än Covid19?

Om genomgången infektion i alfa och betavarianterna inte ger immunitet mot omikron och genomgången infektion i omikron inte ger immunitet mot alfa, beta, delta osv, kan man då säga att det är "samma" sjukdom? Spontant skulle jag nog svara nej.
Citera
2021-12-04, 10:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har inte funderat på om det just är handhavandefel som är orsaken till det? Jag har tjatat ganska länge om att aspirera vid injektion och hur viktigt det är.

John Campbell går igenom det här:
https://www.youtube.com/watch?v=D6hUoosMOuU&t=10s
De dog likafullt av vaccinationen. Om de inte hade vaccinerat sig hade de sannolikt levt än idag.
Citera
2021-12-04, 10:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Ja någonstans måste man sätta en gräns, vaccinpasset gör det ganska effektivt. Det kan säkert kännas brutalt för den enskilde men den stora massans behov måste gå före. Se nu exempelvis arbetets bror som gick bort, det hade kanske kunnat undvikas om alla var vaccinerade, mina tankar går till denne. Man kan ju hoppas att de också sätter ner foten vad avser gängkriminalitet och liknande, det har gått för långt helt enkelt.
Citera
2021-12-04, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det har inget alls med saken att göra. Vaccinerade smittar, vaccinet skyddar inte mot smitta utan bara mot allvarlig sjukdom, vilket det uppenbarligen misslyckades med i storebroderns fall.

Tycker det börjar kännas lite uttjatat. Följer du inte alls med nyhetsflödet? Varför tror du vaccinpass införs världen över? Vaccinerade smittar MINDRE. Vaccin skyddar visst mot smitta. På det ursprungliga viruset med det ursprungliga vaccinet bedömdes skyddet vara hela 95% 2 veckor efter andra dosen. Sedan avtar skyddet undan för undan, men det verkar ändå ge ett skydd mot allvarlig infektion även 6 månader senare, då immunförsvaret har "minne".
Citera
2021-12-04, 10:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
De dog likafullt av vaccinationen. Om de inte hade vaccinerat sig hade de sannolikt levt än idag.

Jag ser det som att handhavandefelet är orsaken till dödsfallen. Du gör en dum jämförelse, det är som att säga att bilar dödar människor när det de facto är personen bakom ratten som gör det. En bil som står parkerad utan förare dödar ingen. Likaså är ett vapen helt ofarligt utan en klåfingrig människa bakom spakarna. Om de inte vaccinerat sig hade kanske viruset tagit dem av daga istället.
Citera
2021-12-04, 10:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, som sagt var. Min bror är död. Han testade positivt för COVID igår. Dubbelvaccinerad men han var konvalescent från cancer och hade diabetes. Jag vet att det fanns ovaccinerade i hans närhet.

Nu ska jag ta hand om mig själv.

Gå och vaccinera er nu!

Jag beklagar sorgen. Jättetragiskt. För mig är det obegripligt att FHM inte prioriterar övriga riskgrupper vad gäller en tredje dos vaccin. Vet inte om det hade räddat din bror, men kanske.
Citera
2021-12-04, 10:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Julbordet i Oslo var ju väldigt lyckat ;-). Blir nog inte så många fler julbord i år

Aker Brygge i Oslo Cornelius Poppe / TT NYHETSBYRÅN
Bekräftat: Uppemot 100 smittade efter julbord i Oslo
Mellan 90 och 100 personer har nu bekräftats smittade av covid-19 efter ett julbord på Aker Brygge i Oslo. Det säger stadsdelens överläkare Tine Ravlo till VG.

”Runt hälften har ’sannolikt omikron’ efter screening av proverna, resten väntar vi på klargörande kring”, skriver hon i ett sms till den norska tidningen.

Det är bekräftat att 13 av julbordsgästerna bär på omikronvarianten av coronaviruset.
Citera
2021-12-04, 10:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Julbordet i Oslo var ju väldigt lyckat ;-). Blir nog inte så många fler julbord i år

Mellan 90 och 100 personer har nu bekräftats smittade av covid-19 efter ett julbord på Aker Brygge i Oslo. Det säger stadsdelens överläkare Tine Ravlo till VG.

”Runt hälften har ’sannolikt omikron’ efter screening av proverna, resten väntar vi på klargörande kring”, skriver hon i ett sms till den norska tidningen.

Det är bekräftat att 13 av julbordsgästerna bär på omikronvarianten av coronaviruset.

Helt otroligt. Något det bevisar med all önskvärd tydlighet är att vaccinet inte skyddar mot denna variant. Något annat det också bevisar är att viruset är luftburet och att det inte räcker med att hålla 1,5-2 meters avstånd. Det räcker med att sjuka personer vistas i samma rum och andas så fylls snart hela lokalen med viruspartiklar. Ändå detta ständiga tjat om att "hålla avstånd". Säger inte att det är fel att hålla avstånd, men många gånger är det långt ifrån tillräckligt. Det är farligt att vistas i inomhusmiljö om någon smittad person befinner sig i samma lokal. Viruset är 100% luftburet. Hade det inte varit det hade omöjligen så många personer smittats vid ett och samma tillfälle.
Citera
2021-12-04, 10:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

100 av hur många? Vet man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in