2021-12-03, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast vad skall de göra? USA är ju i samma läge, går ju inte att höja räntan för då klappar hela systemet ihop.

Nix vi får leva med inflation och att SCB friserar siffrorna.

Såg att min favoriträtt, alltså ärtsoppa, har gått upp från 9 50 till 11. Så nu kommer inflationen på maten med.

USA kan ställa in betalningarna till viss del. Vi får se vad som händer då. De kan fortsätta att låna upp också, varför inte öka statsskulden inom 10 år med 100%? De lånar av sig själva. Det blir än svårare då att leva ett drägligt liv i USA, för allt fler.

Och då kan USA återigen ställa in betalningarna till viss del. Konsekvenserna blir ännu värre.
Citera
2021-12-03, 15:58
Medlem
Enterprises avatar
Bråse i dagens DI

Citat:
Prischocken riskerar väcka björnen – då är det rasvarning för börsen

Kraftigt stigande konsumentpriser riskerar väcka den björn som sover och damma av 1900-talets definierande motsättning mellan arbete och kapital.
Räkna med kraftig börsbaksmälla om marginal- och multipelexpansion når vägs ände.
Citera
2021-12-03, 20:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Eller hur. För 40 år sedan.
Då har du dålig koll. 2005-2006 höjde man mycket.

Citat:
De kan inte höja nu, systemet är kört. Det är lika bra att ta det lugnt och dricka lite öl, strosa på staden osv. Ju förr systemet kraschar, ju snabbare kan vi bygga upp det.
Det är ju den föreställningen många konspiratoriska tomtar har.
Och det har dom yrat om länge. Och under tiden stiger BNP och reallönerna. Och ni sitter kvar i torpet och väntar.

Citat:
Och då kommer förhoppningsvis systemet vara lite mer rättvist.
Det var väl det mesta naiva jag läst i månaden. Har du ingen som helst människokännedom.
Citera
2021-12-03, 21:29
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Och det har dom yrat om länge. Och under tiden stiger BNP och reallönerna. Och ni sitter kvar i torpet och väntar.

Det var väl det mesta naiva jag läst i månaden. Har du ingen som helst människokännedom.
Ja vi som ser inflationen är väl konspiratoriska tomtar. Människor som du som inte kan se inflation är ju jättesmarta.

5.5 % repo är inte mycket, din tomte. 15% är mycket, och det är det som är inflationen just nu enligt många.
Citera
2021-12-03, 22:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Fast vad skall de göra? USA är ju i samma läge, går ju inte att höja räntan för då klappar hela systemet ihop.

Nix vi får leva med inflation och att SCB friserar siffrorna.

Såg att min favoriträtt, alltså ärtsoppa, har gått upp från 9 50 till 11. Så nu kommer inflationen på maten med.

Först: skönt att se en till vettig människa här, som motvikt till främst EDITDADDY och liksom-Fb och andra stolpskott. Varje gång det är prylar man har koll på - sparrisen kostar under icke-säsong 39:90 - > 45:90 nu senast - löpande prisstegringarna på livsmedel ligger runt 10 %.

EDITDADDY: snälla, snälla, snälla - kom inte in och skriv "men visst, man tittar på bara sparris, men se på INDEX och lyss till Scb!!!! ". Skulle faktiskt vara intressant med en skärskådning av KPIF, utmärkt uppsatsämne för en C- eller D-student. Till skillnad mot var EDITDADDY tror är det ett projekt om ett par hundra timmar att göra detta ordentligt.

En novembersiffra på under 7 % vore rent grotesk... naturligtvis lär den hamna på - ja inte 3, det skulle inte ens EDITDADDY köpa, men runt 4-5 %, alltså runt fem procentenheters trixande.

"Klappar hela systemet ihop" - nej, tvärtom. Höj räntan försiktigt. Ta några hårda corona-år. ANNARS klappar hela systemet ihop. Tillgångsras OCH galopperande inflation.
Citera
2021-12-04, 01:07
Medlem
Ankan-mannens avatar
Ni som menar att indexet beräknas ärligt. Kan ni då beskriva alla produkter och viktningen här, eller hänvisa till någon sida. Ex v för år 2019.

Jag har då aldrig sett någon komplett förteckning. Och då kan man undra varför det inte finns. Upp till bevis.
Citera
2021-12-04, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Ni som menar att indexet beräknas ärligt. Kan ni då beskriva alla produkter och viktningen här, eller hänvisa till någon sida. Ex v för år 2019.

Jag har då aldrig sett någon komplett förteckning. Och då kan man undra varför det inte finns. Upp till bevis.

Du får nog ett visst svar från de som ljuger. liksom-fb om inte annat. Problemet är att du ställer frågan. KPI är bluff vilka vikterna än är. Och tillväxt-siffrorna är lika mycket bluff de också eftersom de beror på KPI.
Citera
2021-12-04, 09:36
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:

Det är ju bara att se på big mac index, så inser man att KPI sifforna är helt upp åt skogen.
Citera
2021-12-04, 16:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-indextal-for-produktgrupper-enligt-coicop/
Citera
2021-12-05, 04:23
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-indextal-for-produktgrupper-enligt-coicop/
Bra Viking, men hur läser man av viktningen i tabellerna. Viktningen ändrar de från år till år.
Citera
2021-12-05, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bråse i dagens DI

Det som väntar handlar lite mer om grundläggande överlevnad och inte några lyxiga val som babyboomer-generationen upplevde efter Marshall-planen. Festen är snart slut och betydligt hårdare tider väntar.

En historisk tillbakablick visar att när South Sea Bubble sprack så följde en konsolidering av krig och revolutioner som varade i cirka 60 år. Den cykel som efter detta förde industrialismen framåt tar slut i början på 2030-talet om jag räknat rätt, vilket jag tror att jag har.

Notera hur en cykel kulminerar i någon form av mani (South Sea). Dagens motsvarighet är tillgångspriser, inflation, kryptovalutor, NFT:er osv. Det är inte bara ekonomiska trender som visar på kulminering utan du ser även tendenser till kulturell dekadens som ytterligare är ett tecken i tiden. Även de mer totalitära tendenserna har ökat globalt. Så här ser det ut i Tyskland nuförtiden.

https://ibb.co/JsSwvV1

De flesta är totalt jävla knullade.
Senast redigerad av BreakTheChains 2021-12-05 kl. 04:57.
Citera
2021-12-05, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Eftersom du alltid upprepar dina lögner är du för mig den absolut största idioten på Flashback. Du är bl a C- och MP-sympatisör som brukar ha kommunister till vänner. Du hör hemma där i det sällskapet.

Du är helt blåst, lever i villfarelsen att Sverige hela tiden är på rätt väg då du uppfattat att din mobiltelefon och lilla dator har blivit billigare jämfört med förra gången du inhandlade samma mojänger.

Själv vete fan. Min senaste dator är inte äldre än 5 år och har kärvat en längre tid. De brukar börja göra det ganska snart. Och detta är produkter man ska imponeras av?

Trivs du i Solna förresten? "Värsta" kommunen, dvs den bästa, har jag för mig du tyckte Solna är. För svenska torp är något som inte duger för liksom-fb. Din fjant.
Senast redigerad av Mertillen 2021-12-05 kl. 06:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in