2021-12-03, 21:30
Medlem
Vad anses vara fördelar och nackdelar med minimilön av de olika lägren? Jag förstår inte vad det handlar om riktigt. Någon som kan utbilda mig?
Citera
2021-12-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det är väl ingen rättighet att bo utanför Stockholm heller? Om man har ett jobb med minimilön skulle jag säga att man har goda chanser till ett bättre betalt jobb om man kan tänka sig att flytta åtminstone någon timme eller två från nuvarande bostad.

Vad som är rättighet är oväsentligt. Folk kommer vilja ha någonstans att bo oavsett om du tycker de har rätt till det eller inte.

Lönerna är knappast högre om man flyttar bort från Stockholm. Och som sagt råder bostadsbrist i större delen av landet.
Citera
2021-12-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Vad som är rättighet är oväsentligt. Folk kommer vilja ha någonstans att bo oavsett om du tycker de har rätt till det eller inte.

Lönerna är knappast högre om man flyttar bort från Stockholm. Och som sagt råder bostadsbrist i större delen av landet.
Har du ett jobb med minimilön måste du ju ha någon form av målsättning att få ett bättre betalt jobb. Dessa jobb är tänkta som en fot in på arbetsmarknaden för folk som inte har jobbat på länge, eller kanske någonsin.

Ibland behöver man flytta på sig för att få ett jobb man vill ha. Det gäller även höginkomsttagare.
Citera
2021-12-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1
Kan någon förklara vad det menas med "Svenska modellen? Mycket ofta sa detta Stefan Löfven, jag tror att denna jävla modellen innebär ; ett perfekt land med mycket låg kriminalitet, nästan inga bostadsköer, inte alltid låsta dörrar mitt på blanka dag, rasta hunden på natten osv jag har ingen aning.
Nej, med "den svenska modellen" åsyftas att arbetsmarknadens parter förhandlar (= kollektivavtal) om t.ex. minimilöner och villkor istället för att riksdagen bestämmer om det över hela brädet.
Citera
2021-12-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Detta är ej vad svenska modellen handlar om.
nej, men det är exakt vad den bör handla om.
Citera
2021-12-03, 22:02
Medlem
Detta är inte slutet för svensk välfärd och samstämmigheten mellan fackförbund och arbetsgivare.
Däremot är det början till slutet.
Små, små steg som obemärkt går förbi leder snart till ett oåterkalleligt nederlag för vanliga jobbare.
Citera
2021-12-03, 22:17
Medlem
Haha. Minilöner som i slutändan ändå betalas av pöbeln. Pöbeln får alltså minimum 200kr/h, samtidigt kostar pizzan 200kr. Och politiken kommer slå sig på bröstet och säga ”titta vi har dubblat minilönen!!!!” ”Alla är miljonärer!!” Förutom att när alla är miljonärer så är ingen miljonär . Hur korkade är de nuförtiden?
Citera
2021-12-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Vad anses vara fördelar och nackdelar med minimilön av de olika lägren? Jag förstår inte vad det handlar om riktigt. Någon som kan utbilda mig?

Om en pizzabagare tjänar 200kr/h för att staten godtyckligt bestämt den nivån så kommer pizzan kosta dig 200kr, för någon måste betala pizzabagarens lön. Alltså i bästa fall så märks ingen skillnad, i värsta fall vill ingen betala 200kr för en pizza och pizzabagaren blir arbetslös och får 0kr/h istället.

Det är minilön. Dvs enbart nackdelar, och i bästa fall neutralt. Det finns inget positivt med det.
Citera
2021-12-03, 22:39
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Varför i hela fridens namn röstar M nej?

Kanske för att de är ett högerparti som tror på den fria marknaden?
Citera
2021-12-03, 22:40
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-
Hur är det något dåligt? Skulle du hellre leva på 1800-talet när vi var tvugna att arbeta 12 timmar om dagen för att få bröd till middag?

Det är dåligt med högt arbetslöshet.

Det är dåligt för skatteintäkterna med ökad svartarbete.

Förstår inte att något så självklart måste förklaras.
Citera
2021-12-03, 22:43
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Nja, vänstern har alltid varit emot lagstadgade minimilöner och för kollektivavtalsgrundade minimilöner.

Om du menar i SVERIGE, så har vänstern och högern varit överens om den svenska modellen.

Men ser man ute i världen så är det alltid vänstern med fackföreningar i spetsen som pushar på för införandet av minimilöner och UBI. Det hör till deras ideologi liksom.
Citera
2021-12-03, 22:46
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Exakt.
Folk verkar inte förstå att det finns lägstalöner inom många avtalsområden.

Det är ju det som är hela poängen.

Att det ska gå via avtal mellan fack och näringslivet.

Nu blir det istället att politiken lägger sig i.

Ett bedrövligt förslag som kommer att bita arbetare som småföretagare i arslet i framtiden. Endast multinationella storföretag som har råd kommer att bli de enda stora vinnarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in