2021-12-03, 12:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och du ändrade det till att de är oantastliga. Jag har förklarat precis vad jag menar alldeles nyss. Förstår du inte så är det ditt problem.
Nej. Du, inte jag, skrev "påståenden kan inte vederläggas". Du kan inte ändra denna galenskap efterhand. Det är ett monument över din låga prestationskurva här i tråden och din överlag långt framskridna stupiditet.
Du kan dock göra en pudel av storleken mammut och stå i skamvrån i, säg, två veckor, för att andra ska ta varning.
Citera
2021-12-03, 12:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och du har idel påståenden som står utan bevisning så jag tycker du borde börja ta dig an din börda.
Och du har presentera cirkelargumentet. Stå för det du skriver.
Det var du som tog upp det nyss.
Jag vet inte. Jag känner honom inte utanför forumet och sista jag hörde var att han inte var intresserad av att fortsätta debattera. Hans vad? Jag vet inte vad det är.

Ja, det har jag. Upprepade gånger nu. Och som sagt är detta en tråd där flertalet frågeställningar lags ihop. När ska du ta upp din bevisbörda för dina påståenden?
Jag har redogjort för det jag tänkte redogöra för och låter inte dig, O store & skruvade pastafarian, föreskriva och ålägga mig saker som du plockat ur din egen eländiga spaghettimonstruösa föreställningsvärld.
Men har du något ställe ur den Heliga Skrift som ålägger mig att göra mer, v.g. ge bok, kapitel och vers.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-03 kl. 12:29.
Citera
2021-12-03, 12:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej. Du, inte jag, skrev "påståenden kan inte vederläggas". Du kan inte ändra denna galenskap efterhand. Det är ett monument över din låga prestationskurva här i tråden och din överlag långt framskridna stupiditet.
Du kan dock göra en pudel av storleken mammut och stå i skamvrån i, säg, två veckor, för att andra ska ta varning.
Om du tror att det jag skrev innebär att jag försöker ändra mitt påstående så har du inte förstått vad jag skrev. Försök igen.
Citera
2021-12-03, 12:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har redogjort för det jag tänkte redogöra för och låter inte dig, O store & skruvade pastafarian, föreskriva och ålägga mig saker som du plockat ur din egen eländiga spaghettimonstruösa föreställningsvärld.
Men har du något ställe ur den Heliga Skrift som ålägger mig att göra mer, v.g. ge bok, kapitel och vers.
Men du gillar ju ditt cirkelargument som att Bibeln är sann för att den är Guds ord och Guds ord bevisar sig själv för att det är Guds ord och Gud ljuger inte. Varför kör du inte med det?
Citera
2021-12-03, 12:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du tror att det jag skrev innebär att jag försöker ändra mitt påstående så har du inte förstått vad jag skrev. Försök igen.
Du försöker modifiera det, för att inte framstå så monumentalt stupid. Jag menar, inte ens luttrat FB-folk kan väl låta bli att dra på smilbanden eller höja ögonbrynen av förvåning när de får läsa att påståenden inte kan vederläggas.
Och därmed basta. Eller, med tanke på dig: pasta?
Citera
2021-12-03, 12:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Men du gillar ju ditt cirkelargument som att Bibeln är sann för att den är Guds ord och Guds ord bevisar sig själv för att det är Guds ord och Gud ljuger inte. Varför kör du inte med det?
Så har jag inte sagt, förutom förstås att Gud inte ljuger & Guds ord därför måste vara sant & övertygar om sig självt, vilket ligger i sakens natur.
Snacket om argumentation och cirklar etc. är din pastafarianska föreställningsvärld upphov till.

Du har tappat greppet & är i fritt fall. Sedan länge.

Detta får räcka för mig. Jag tar ledigt från ditt pastadravel i ... låt se ... två månader, 3/12 -21 - 3/2 -21*! Yess!

*Vilket inte betyder att jag inte kan förlänga ledigheten. Yess!
Senast redigerad av Calovius 2021-12-03 kl. 12:51.
Citera
2021-12-03, 12:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du försöker modifiera det, för att inte framstå så monumentalt stupid. Jag menar, inte ens luttrat FB-folk kan väl låta bli att dra på smilbanden eller höja ögonbrynen av förvåning när de får läsa att påståenden inte kan vederläggas.
Och därmed basta. Eller, med tanke på dig: pasta?
Med andra ord har du inte läst eller inte förstått vad jag skrev. Inte oväntat.
Citera
2021-12-03, 12:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så har jag inte sagt, förutom förstås att Gud inte ljuger & Guds ord därför måste vara sant & övertygar om sig självt, vilket ligger i sakens natur.
Snacket om argumentation och cirklar etc. är din pastafarianska föreställningsvärld upphov till.

Du har tappat greppet & är i fritt fall. Sedan länge.

Detta får räcka för mig. Jag tar ledigt från ditt pastadravel i ... låt se ... två månader, 3/12 -21 - 3/2 -21*! Yess!

*Vilket inte betyder att jag inte kan förlänga ledigheten. Yess!
Tack för att du erkänner din cirkelargumentation.
Citera
2021-12-03, 13:07
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Hur kan det då vara vetskap? Förklara gärna.
Subjektiv vetskap. Man är övertygad helt enkelt - av subjektiv anledning.
Men det är ju viktigt att känna till och vara medveten om anledningen.

Citat:
Du menar en objektiv förklaringsmall? Eller en rationell eller faktisk sådan? Någonting alls som inte är undvikande eller baseras på logikfel? Som jag ser det finns det inte ett enda svar som inte är baserat på att man först tror att Bibeln kommer från Gud och sedan möjligtvis hittar på efterrationaliseringar för det eller helt enkelt undviker att konkret förklara det. Man har helt enkelt valt att det är så för dem. Utan anledning.
Att du likställer en ateistisk förklaringsmall med objektiv, rationell och faktisk, säger egentligen allt.
Du är blind inför din uppfattning! Det verkar som att du faktiskt, på riktigt inte förstår att du är det. Du är HELT övertygad..

Hela den naturalistiska världsbilden vilar på antagandet att det faktiskt är så att allt uppkommit utan någon inblandning från någon Gud. Man har helt enkelt valt att tro att det är så, utan anledning annat än att man vill att det ska vara så. Det visas genom att man godtar hejvilda förklaringar som mest sannolika även objektivt sett. Och med det menar man förutsatt att naturalismen är sann och relevant i frågan om ursprung.

Det är detta jag avser som den tro ateister bär på. Den tro man faktiskt har, oavsett hur man inte tror på Gud.

Citat:
Det kan se ut som en halmdocka eftersom varken jag eller du kan presentera varför folk tror att Bibeln kommer från Gud. För att de själva inte kan det utan att verka irrationella.
Du argumenterar mot halmdockan att Bibeltroende inte är medvetna om att de tror.
Och att de, för att kunna förklara Bibeln som sann måste presentera bevisning till Bibeln utifrån hur väl den stämmer överens med en ateistisk förklaringsmall.

Citat:
Det var bland det dummaste jag hört.
Du verkar anse på riktigt att ateism är en tro i sig? Är även folk som inte utövar idrott en sorts idrottare?
Även ateister har uppfattningar om omvärlden. De bär på övertygelser av olika slag och av olika grad. Denna övertygelse är en tro, om än inte på Gud.

Citat:
Och hur många ateister känner du som påstår sig VETA att det inte finns några gudar snarare än att det är ytterst osannolikt och inte finns någon anledning att tro på någon gud?
Nej, det inlägget borde du radera i skam.
Det är många ateister som tror sig veta att Guds existens är ytterst osannolikt och att det inte finns någon anledning att tro på någon Gud. Du är tydligen en av dem.
Citera
2021-12-03, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Subjektiv vetskap. Man är övertygad helt enkelt - av subjektiv anledning.
Men det är ju viktigt att känna till och vara medveten om anledningen.
Subjektiv vetskap? Du menar att man tror?

Citat:
Att du likställer en ateistisk förklaringsmall med objektiv, rationell och faktisk, säger egentligen allt.
Du är blind inför din uppfattning! Det verkar som att du faktiskt, på riktigt inte förstår att du är det. Du är HELT övertygad..
Det är du som gör den likställelsen. Talande.

Citat:
Hela den naturalistiska världsbilden vilar på antagandet att det faktiskt är så att allt uppkommit utan någon inblandning från någon Gud. Man har helt enkelt valt att tro att det är så, utan anledning annat än att man vill att det ska vara så. Det visas genom att man godtar hejvilda förklaringar som mest sannolika även objektivt sett. Och med det menar man förutsatt att naturalismen är sann och relevant i frågan om ursprung.

Det är detta jag avser som den tro ateister bär på. Den tro man faktiskt har, oavsett hur man inte tror på Gud.
Nej, vad jag skrev var att istället för att efterfråga en ateistisk förklaringsmall som du framställer det så föreslår jag någon som helst förklaringsmall som är rationell och tydligt framlagd. Istället börjar du tugga fradga för att det rationella, objektiva och faktiska inte inkluderar någon gud. Kanske det är för att HAN INTE ÄR DETEKTERBAR PÅ NÅGOT SÄTT ALLS? Inte "tro att det är så utan anledning" utan att det inte finns ett spår av honom så det finns ingenting att förhålla sig till. Din väderkvarnsstrid mot naturalismen hade varit underhållande om det inte var för hur fanatisk du är och hur fel du har.

Citat:
Du argumenterar mot halmdockan att Bibeltroende inte är medvetna om att de tror.
Jag argumenterar för att de blandar ihop tro med vetskap. Det är helt ok att tro.
Citat:
Och att de, för att kunna förklara Bibeln som sann måste presentera bevisning till Bibeln utifrån hur väl den stämmer överens med en ateistisk förklaringsmall.
Nej, men med den bevisbara verkligheten. Om du vill kalla det ateistisk förklaringsmall så tycker jag det är talande men mest om dina egna hjärnspöken.

Citat:
Även ateister har uppfattningar om omvärlden. De bär på övertygelser av olika slag och av olika grad.
Absolut, alla har uppfattningar.
Citat:
Denna övertygelse är en tro, om än inte på Gud.
Nej, det är det inte. "Belief" är inte samma sak som "faith." Om jag säger det så då?

Citat:
Det är många ateister som tror sig veta att Guds existens är ytterst osannolikt och att det inte finns någon anledning att tro på någon Gud. Du är tydligen en av dem.
Det är jag. Jag är en sk. agnostisk ateist som de flesta andra som inte tror på Gud. Däremot påstår jag mig inte veta om Gud finns eller inte. Jag kan inte veta det eftersom alla troende som påstår sig veta bara sysslar med snömos. Det i sig tycker jag är indikativt för att de har fel.
Citera
2021-12-03, 14:23
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Subjektiv vetskap? Du menar att man tror?
Ja, man tror. Du verkar se det som komprometterande av någon anledning.
Du har argumenterat mot en halmgubbe.

Citat:
Det är du som gör den likställelsen. Talande.
Jag bara konstaterade din uppenbara uppfattning.
Din kommentar är mycket talande.

Citat:
Nej, vad jag skrev var att istället för att efterfråga en ateistisk förklaringsmall som du framställer det så föreslår jag någon som helst förklaringsmall som är rationell och tydligt framlagd. Istället börjar du tugga fradga för att det rationella, objektiva och faktiska inte inkluderar någon gud. Kanske det är för att HAN INTE ÄR DETEKTERBAR PÅ NÅGOT SÄTT ALLS? Inte "tro att det är så utan anledning" utan att det inte finns ett spår av honom så det finns ingenting att förhålla sig till. Din väderkvarnsstrid mot naturalismen hade varit underhållande om det inte var för hur fanatisk du är och hur fel du har.
Jag har tidigare pratat om logik och relevans opplat till observationer, något du viftade bort som om det var ointressant. Det enda du efterfrågar är hur saker kan förklaras utifrån ett naturalistiskt perspektiv. Du godtar inget annat, även om svaret blir irrelevant.
Du är helt blind för det verkar det som.

Citat:
Jag argumenterar för att de blandar ihop tro med vetskap. Det är helt ok att tro.
Det verkar vara du som missförstått tro och vetskap. De är båda subjektiva men vetskap är väl mer utgående från vissa klargjorda kriterier.

Citat:
Nej, men med den bevisbara verkligheten. Om du vill kalla det ateistisk förklaringsmall så tycker jag det är talande men mest om dina egna hjärnspöken.
Du pratar så självklart om en bevisbar verklighet. Men när jag efterfrågar något valfritt bevis duckar du. Är inte det talande?

Citat:
Absolut, alla har uppfattningar. Nej, det är det inte. "Belief" är inte samma sak som "faith." Om jag säger det så då?
Jag skrev "om än inte på Gud" och du påstår ändå att jag inte gjort någon åtskillnad?
Din "faith" är till naturalismen i stort. Att den är sann. Du har "belief" i hur det gått till. Och båda dessa är på svenska 'tro'.

Citat:
Det är jag. Jag är en sk. agnostisk ateist som de flesta andra som inte tror på Gud. Däremot påstår jag mig inte veta om Gud finns eller inte. Jag kan inte veta det eftersom alla troende som påstår sig veta bara sysslar med snömos. Det i sig tycker jag är indikativt för att de har fel.
Du påstår dig veta att Guds existens är ytterst osannolikt. Förstår du inte att det är ett cirkelresonemang du för?
Det är en stor skillnad mellan dig och uttalat troende. De uttalat troende vet att de tror.
Du tror, är helt blint övertygad, om att du vet.
Citera
2021-12-03, 14:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Ja, man tror. Du verkar se det som komprometterande av någon anledning.
Du har argumenterat mot en halmgubbe.
Nej, det har jag inte. Jag har från början varit tydlig med att det är ok att tro men att man ska vara ärlig med att man tror och inte vet.

Citat:
Jag bara konstaterade din uppenbara uppfattning. Din kommentar är mycket talande.
Och du hade fel och exponerade din bias, vilket jag menar är talande. Bra, nu är du ikapp.

Citat:
Jag har tidigare pratat om logik och relevans opplat till observationer, något du viftade bort som om det var ointressant.
Nej, det var snömos. Distraktioner för att du inte klarar av att upprätthålla din egen bevisbörda och kritiserar andra sidan för att den inte förhåller sig till saker som inte går att förhålla sig till eftersom du inte upprätthåller din bevisbörda.
Citat:
Det enda du efterfrågar är hur saker kan förklaras utifrån ett naturalistiskt perspektiv. Du godtar inget annat, även om svaret blir irrelevant.
Du är helt blind för det verkar det som.
Jag efterfrågar förklaring. Punkt.

Citat:
Det verkar vara du som missförstått tro och vetskap. De är båda subjektiva men vetskap är väl mer utgående från vissa klargjorda kriterier.
Då är det dina definitioner det är fel på och du som missförstått tro och vetskap.

Citat:
Du pratar så självklart om en bevisbar verklighet. Men när jag efterfrågar något valfritt bevis duckar du. Är inte det talande?
Bevis för vad? Vad är det jag ska bevisa egentligen?
Eller är du nu inne på motbevis för något som inte bevisats igen?

Citat:
Jag skrev "om än inte på Gud" och du påstår ändå att jag inte gjort någon åtskillnad?
Du gör ju inte det. Du blandar ihop termerna hela tiden.
Citat:
Din "faith" är till naturalismen i stort. Att den är sann. Du har "belief" i hur det gått till. Och båda dessa är på svenska 'tro'.
En är objektivt demonstrerbar den andra är det inte. Du kan ju klura ut vilken som är vilken.

Citat:
Du påstår dig veta att Guds existens är ytterst osannolikt.
Det är dina ord. Mina ord har jag förklarat. Om du måste försöka påtvinga mig dina ord kanske det är fel på hur du tänker.
Citat:
Förstår du inte att det är ett cirkelresonemang du för?
Demonstrera cirkelresonemanget i punktform eller pudla.
Citat:
Det är en stor skillnad mellan dig och uttalat troende. De uttalat troende vet att de tror.
Du tror, är helt blint övertygad, om att du vet.
Fel igen. De uttalat troende på det här forumet vägrar ofta erkänna att de 'bara' tror. De hävdar gång på gång vetskap.
Min slutats är att de inte vet. Jag skulle inte kalla det min egen vetskap eftesom det är att se på situationen från fel håll. Jag har demonstrerat det i textform åt dig dussintals gånger nu.
Teisten påstår sig veta att Gud finns.
Jag säger att de har fel. De har inga bevis att presentera för att stödja sitt påstående.
Det är inte jag som sagt att Gud inte finns. Det är jag som säger att de hittar på för att de inte har något att komma med som bevis för sina påståenden.
Vad är så svårt att förstå? Hur kan du kalla det en tro? Vet du vad ord betyder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in