2021-12-03, 11:20
Medlem
Läser nu att FHI säger att vaccinet är främsta vapnet mot smittospridningen.

Kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Hur kan vaccinet ens övervägas som en smittobegränsande åtgärd? Var inte det största utbrottet i Oslo bland vaccinerade, smittad av en vaccinerad?

Och om inte genomgången sjukdom och således naturlig immunitet är bra nog för vaccinpass, så skiter man väl i smittan eller?

Detta är så ologiskt att jag börjar fundera på om min hjärna spelar ett spratt med mig.
Citera
2021-12-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste att vare sig tidigare infektion i Covid19 eller vaccinering tycks ge något vidare skydd mot Omikron. Att vaccinerade drabbas betyder inte att ovaccinerade inte gör det. Det visar snarare på att vaccinet inte ger skydd, samt att vi har fler vaccinerade än ovaccinerade. Jag tänker nog ta min tredje spruta om jag kan få den inom relativ närtid, men något skydd mot denna nya mutation lär jag inte ha efteråt.

Varför ska du då ta din tredje spruta? Den är ju som du säger helt onödig…
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Tror inte det handlar om det. Däremot så har vi rika länder prioriterat att vaccinera de med nedsatt immunförsvar men det har inte skett i länder i Afrika t.ex där många har HIV och nedsatt immunförsvar och det kan påverka hur mutationerna blir.

Så är det. Det är också det stora hotet med att ha ovaccinerade som ränner runt i samhället. Tycks vara mycket missförstånd kring det här. Bland annat skriver vissa att vaccin kan göra virus resistenta, ungefär som man pratar om antibiotika resistens, men det fungerar ju inte så. Mutationer av virus uppstår bara hos en infekterad individ. Ju fler som blir infekterade, desto större är risken för mutationer. Vaccin minskar mutationsrisken, men somliga stollar här inne tror att det är tvärtom :-) Man förstår inte skillnaden mellan virus och bakterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
I Västra Götaland sägs det tredje dosen går snabbt framåt. Men när äldre personer i riskgrupper (fick andra sprutan i början av mars) ej kan få sin spruta kan man ju undra om det går så bra.

Fick till svar att vårdcentralen har vaccin men vill inte öppna dessa med risk för behöva slänga dom, istället ska personer födda i början av 40-talet med flera risksjukdomar behöva vänta tills vårdcentralen anser det är tillräckligt många som ska ha tredje dosen kan ta veckor var svaret.

Eller åka över 12mil till närmaste ställe där dom vaccinerar, och ingen av dessa äldre kör bil. Så fan vet om det går så bra som dom vill göra gällande.

Låter inte bra alls. De äldre i riskgrupp borde få både dos 3 och influensavaccin nu när virushögsäsongen är här.
Citera
2021-12-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Till sig själva och övriga information som finns. Det finns en hel del för dem som kan mer än att läsa svenska.

Så du säger att man inte ska lite på officiell info via FHM?
Var annars bitchute?
Men bara om dom rapporterar om zombie virus som attackerar barn gissar jag.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Varför ska du då ta din tredje spruta? Den är ju som du säger helt onödig…

Hjälper fortfarande mot Deltan som ännu så länge fortfarande är den dominerande varianten i Sverige. Det är inte farligt att ta vaccinet. Möjligen tar man det i onödan, men det kan jag stå ut med. Finns mer på plussidan än minussidan.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Läste att vare sig tidigare infektion i Covid19 eller vaccinering tycks ge något vidare skydd mot Omikron. Att vaccinerade drabbas betyder inte att ovaccinerade inte gör det. Det visar snarare på att vaccinet inte ger skydd, samt att vi har fler vaccinerade än ovaccinerade. Jag tänker nog ta min tredje spruta om jag kan få den inom relativ närtid, men något skydd mot denna nya mutation lär jag inte ha efteråt.
Det ska du göra absolut.

Risken är också att vi får se två epidemier. En med Delta som fortsätter att härja bland ovaccinerade framförallt, dels en med Omikron som verkar smitta ner de med genomgången sjukdom som inte vaccinerat sig och de med två doser långt tillbaka.

Jag är särskilt orolig för de länder med den fördelningen som USA, Ryssland och Östeuropa osv.
Citera
2021-12-03, 11:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så du säger att man inte ska lite på officiell info via FHM?
Var annars bitchute?
Men bara om dom rapporterar om zombie virus som attackerar barn gissar jag.
Jag har sagt tidigare att man redan på A-kurserna på våra universitet så lär man ut källkritik.
Citera
2021-12-03, 11:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det gör det säkert men att fallen man upptäckt i Europa är milda och att det rör sig mest om vaccinerade är ett bra tecken. De man upptäckt i USA är också tidigare vaccinerade.

Däremot ser man ökat antal sjukhusinläggningar i Sydafrika där vaccineringstäckningen är dålig. Då ska man komma ihåg att man anser med de höga dödstal man har i Sydafrika att de flesta någon gång blivit smittade av COVID19. Nästan alla borde ha någon form av immunitet efter det.

Omikron verkar ge sig på barn:
https://www.sydsvenskan.se/2021-12-03/fler-barn-pa-sjukhus-i-sydafrikas-fjarde-vag

Citat:
Barn under fem år är förutom personer över 60 år den vanligaste gruppen att vårdas i sjukhusens covidavdelningar. Den senaste veckan har även barn mellan 10 och 14 år testat positivt i högre utsträckning än tidigare.

Barn under 12 år har inte fått vaccinera sig i Sydafrika, och läkare har vittnat om det är främst ovaccinerade som behöver vård, även bland de vuxna.

Det är däremot fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser kring hur den nya virusvarianten sprids och sjukdomsförloppet som följer.
Citera
2021-12-03, 11:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
“In the space of 8 days I went from being super fit & healthy to daily heart & lung pain which ranges from crushing to stabbing, all because I went against everything I believe in to stop society shunning & judging me.”
- Nichola, Melbourne, post- Pfizer /2

https://twitter.com/Virg21Nicholls/status/1466518335697215490?s=20

Vilket även får stöd från AMERICAN HEART ASSOCIATION:

https://twitter.com/sethjlevy/status/1466443864378679318?s=20

Det här diskuterar inte svensk media något alls om?
Hur kan man åtminstone inte informera att mrna-vaccin ökar risk för hjärtsjukdom från 11% till 25%?
Det är inte intressant?

Problemet ligger också att det här är regelbundna sprutor som ska tas..
Har ni tänkt på att när folk först började do av viruset, eller återigen började dö, som under Nya Zeelands deltavåg, då var det vanligt att presidenter och dylikt gick ut i media och visade sin sorg och sitt medkännande med anhöriga. Men när folk börjar dö och insjukna av vaccinet - inte ett ord. Ingen premiärminister har lyft fram detta och visat sitt medkännande med de anhöriga. Trots att de gjorde det när någon dött av viruset redan när det bara rörde sig om något enstaka dödsfall.

Visar inte det på en ohygglig dubbelmoral hos makthavare? Varför är bara vissa dödsorsaker viktiga medan andra sopas under mattan, som om det inte vore lika förödande om någon dör av vaccinet. Eller till och med värre eftersom det är något som hade kunnat undvikas med rätt information om vaccinets risker.

Att Pfizer tillåts hemlighålla dokument samtidigt som hela världen ska utsättas for deras vaccin, det strider mot god vetenskaplig sed. Det har alltid varit ett problem att läkemedelsföretagen själva fått testa sina produkter, då bara de är rika nog att genomföra sådana studier. Det är klart att det inte blir en oberoende granskning under sådana förhållanden. Varför vill de överhuvudtaget inte att informationen ska komma ut? Vad har de att dölja? Inte särskilt god vetenskaplig sed, vilket gör att massvaccineringshysterin inte kan anses vila på god vetenskaplig grund.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-03 kl. 11:30.
Citera
2021-12-03, 11:27
Medlem
Citat:
Hjälper fortfarande mot Deltan som ännu så länge fortfarande är den dominerande varianten i Sverige. Det är inte farligt att ta vaccinet. Möjligen tar man det i onödan, men det kan jag stå ut med. Finns mer på plussidan än minussidan.

Säker på det? Lyssnat på myndigheterna nu igen?

Ett remissvar till Socialdepartementet från läkare och forskare menar annorlunda nämligen.. Media vågade dock inte publicera den av rädsla för lynchning. Som det så lätt blir i denna pandemi när man går emot den stora massans övertygelser.

http://lakaruppropet.se/wp-content/uploads/2021/09/Bio-Medico-Legala-Natverket-remissvar-Socialdepartementet.pdf

Hade jag varit dig hade jag tagit mig 5-10 minuter och läst den där. Sen bestämt mig om den tredje dosen. Men alla gör ju som dom vill såklart. Bara det att våra beslutsgrundlag bara baserar sig på en sida av myntet.
Citera
2021-12-03, 11:27
Medlem
Citat:
Jag har sagt tidigare att man redan på A-kurserna på våra universitet så lär man ut källkritik.

Ok, jag kan sammanfatta dina åsikter
-FHM sprider fake news
-Hittar man ej egen info på nätet som gör att man åker utomlands och medicinerar sitt barn så är man outbildad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in