2021-12-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Perfekt med nya restriktioner och att vaccinet inte skyddar mot onkikonki varianten. Nu får alla nåldynor snällt sitta hemma med sina vaccinpass
Hemma som små rädda kaniner.

De har lite skydd mot covid iallafall, det har inte du.
Citera
2021-12-02, 14:01
Medlem
okok1s avatar
AB:
Citat:
Finland har nu rapporterat sitt första fall av omikron, rapporterar Hufvudstadsbladet.

Personen i fråga hade återvänt hem till Finland efter att ha besökt Sverige, och reste i ett sällskap av flera personer som bekräftats vara smittade av covid-19.
Ojdå. Lär vara utbrett här.
Citera
2021-12-02, 14:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
När jag ska träffa kunder behöver jag ta snabbtest för att påvisa att jag inte smittar vidare till personer, medan kollegor som är vaccinerade inte behöver göra så. Tycker du det är diskriminerande eller okunskap?

Tycker att antingen eller var en rätt rimlig nivå, innan den här nya varianten dök upp. Nu måste vi kanske ha både ock, d.v.s. du kan inte längre göra några kundbesök förrän du är vaccinerad, och dina vaccinerade kollegor måste dessutom testa sig innan. Fast egentligen tycker jag att ni borde ställa in kundbesöken helt i några veckor, om de inte är absolut nödvändiga. Tills vi vet om vaccinet hjälper mot omikron, samt om PCR-testen verkligen reagerar på den varianten.

Sedan vet jag inte vad du gör på dina kundbesök, men kunden bör i alla fall se till att ha fönster öppna så att det blir ett konstant luftdrag. Dom får ha jackan på sig under tiden om de fryser.
Citera
2021-12-02, 14:04
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt, och det har varit så pass få smittade ännu, att vi inte kan se mönster ännu. Det kan ju t.ex. vara så att en viss grupp får mildare symptom än av deltan, medan en annan grupp får mycket svårare symptom. En sådan grupp kan t.ex. utgöras av en åldersgrupp eller en etnisk grupp (på grund av att de har eller saknar en viss gen). Eller folk med en viss underliggande sjukdom. Eller gravida. Eller...
Eller ovaccinerade, eller vaccinerade för den delen, eller folk som tidigare varit smittade.

Vet inte om denna länkats tidigare, fin graf:
https://twitter.com/jburnmurdoch/status/1466136354308476939

Edit: Och en till twitter-tråd med lite modellering:
https://twitter.com/trvrb/status/1466076761427304453
Senast redigerad av Sorken80 2021-12-02 kl. 14:13.
Citera
2021-12-02, 14:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Självfallet, men hittills finns det väl inga dödsfall rapporterade där Omikron har varit i blodomloppet trots att det snart har gått en månad sedan men gjorde den första upptäckten, högst troligen har varianten funnits längre. Rent spontant så känns det väl som att varianten åtminstone borde ha orsakat allvarlig sjukdom vid det här laget, även där så finns det inga direkta rapporter.

Jag påstår inte att varianten är mildare än någon annan, men det finns ju en del som talar för att den inte är farligare än någon annan variant.

I dessa länder i södra Afrika där den spritts först, och förmodligen uppstått i någon obehandlad HIV-patient, finns det en stor befolkning som aldrig besöker någon läkare, och inte blir föremål för någon obduktion när de har avlidit. Så vi VET faktiskt inte hur många som har dött av den.

Det råder fortfarande apartheid i Sydafrika, trots att det inte längre är officiellt. Klasskillnaderna är enorma, även om de inte längre skär rakt igenom rasgränserna, utan det finns även en liten svart medelklass nu, som har råd med läkare och att låta sina barn läsa till t.ex. läkare, och en liten grupp "små vita" som de kallas, d.v.s. vita som fallit ner i fattigdom och misär, när de inte längre hålls uppe bara av det faktum att de är vita. Vårt sociala skyddsnät med vård till alla, även om de inte kan betala - existerar inte där. (Jag har en vän som nyss kom hem efter att ha arbetat i Sydafrika i ett par år, så jag har fått lite insikt i detta land.)
Citera
2021-12-02, 14:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Var det 10 000 st vaccinerade på globen igår ?
Duktiga, lydiga, goda får som inte kan tänka en sekund själva.

Tycker du skall kolla på PKn på tv.
Där har du lite matnyttig info kring hur skillnaden ser ut mellan ovaxxade/vaxxade vad det gäller sjukdom/inläggning/död.

Fattar inte hur ni kan fortsätta förneka att vaccinet funkar?
Man måste vara totalt jävla galen för att inte klara av att ta in det..
Citera
2021-12-02, 14:13
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker du skall kolla på PKn på tv.
Där har du lite matnyttig info kring hur skillnaden ser ut mellan ovaxxade/vaxxade vad det gäller sjukdom/inläggning/död.

Fattar inte hur ni kan fortsätta förneka att vaccinet funkar?
Man måste vara totalt jävla galen för att inte klara av att ta in det..

För gamla och folk i riskgrupper ja.

Vad är det du inte förstår med det?
Citera
2021-12-02, 14:17
Medlem
Fhm står och ljuger. De pratar om risker hit och dit men de ger aldrig några risker i exakta siffror med procent.
Och media frågar aldrig heller.

Stora små mycke lite ganska relativt.

Alla måste väl ändå var ense om att man ger risker i siffror och inte subjektiva ord.
Citera
2021-12-02, 14:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy

Kollade du PKn ditt mongo?

Man visade tydligt hur många inlagda/döda per 100.000 i grupperna vaxxade/ovaxxade.

Klarar du inte ta in den faktan, så sök hjälp..
Citera
2021-12-02, 14:25
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kollade du PKn ditt mongo?

Man visade tydligt hur många inlagda/döda per 100.000 i grupperna vaxxade/ovaxxade.

Klarar du inte ta in den faktan, så sök hjälp..

Men det framgick inte hur många ovaccade/vaccade som ej är i riskgrupp som ligger inne. Om de framgick att 99% av alla ovaccade som ligger inne har en underliggande sjukdomar eller övervikt, etc. Så skulle ju inte frisk jävel gå och ta sprutan.

Ren skrämselpropaganda!!
Citera
2021-12-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Wow, du går verkligen på djupet för att hitta småfel så du kan göra en

Jag skriver i nästa post gällande samma ämne.

Förlåt om jag var otydlig men det var andra forskare som tycker att det spelar mindre roll då ålder är den främsta orsaken. Den stora nackdelen med att diskutera saker på forum. Folk läser saker som de vill att det ska betyda.

Folk läser saker som de vill att det ska betyda? Nej som du säger så skrev du fel. Då blir problemet att du skriver en sak men förväntar dig att folk online på ett forum ska förstå att du menar en annan sak.

Men då vet jag. Det är andra forskare som menar att vaccinet inte behöver läggas någon större vikt vid då ålder är den främsta orsaken.
Citera
2021-12-02, 14:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Davy

Medelåldern för den som är ovaccinerad på IVA är 52 år, för den vaccinerade gruppen 72 år. Sades precis på PK:n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in