Citat:
Ursprungligen postat av
karlenn
Självfallet, men hittills finns det väl inga dödsfall rapporterade där Omikron har varit i blodomloppet trots att det snart har gått en månad sedan men gjorde den första upptäckten, högst troligen har varianten funnits längre. Rent spontant så känns det väl som att varianten åtminstone borde ha orsakat allvarlig sjukdom vid det här laget, även där så finns det inga direkta rapporter.
Jag påstår inte att varianten är mildare än någon annan, men det finns ju en del som talar för att den inte är farligare än någon annan variant.
I dessa länder i södra Afrika där den spritts först, och förmodligen uppstått i någon obehandlad HIV-patient, finns det en stor befolkning som aldrig besöker någon läkare, och inte blir föremål för någon obduktion när de har avlidit. Så vi VET faktiskt inte hur många som har dött av den.
Det råder fortfarande apartheid i Sydafrika, trots att det inte längre är officiellt. Klasskillnaderna är enorma, även om de inte längre skär rakt igenom rasgränserna, utan det finns även en liten svart medelklass nu, som har råd med läkare och att låta sina barn läsa till t.ex. läkare, och en liten grupp "små vita" som de kallas, d.v.s. vita som fallit ner i fattigdom och misär, när de inte längre hålls uppe bara av det faktum att de är vita. Vårt sociala skyddsnät med vård till alla, även om de inte kan betala - existerar inte där. (Jag har en vän som nyss kom hem efter att ha arbetat i Sydafrika i ett par år, så jag har fått lite insikt i detta land.)