2021-12-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Inte enligt FHM.

I ett inlägg längre upp påstår du att folk inte är tillräckligt pålästa, att man är blind och endast lyssnar på FHM. Nu hänvisar du helt plötsligt till FHM som deras ord är det enda rätta. Jag finner det intressant.
Citera
2021-12-02, 13:32
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Varför ska vi stänga ner helt för en variant som uppenbarligen inte medför svår sjukdom eller död utifrån det vi vet idag?
Försiktighetsprincipen. Det tar i snitt 11 dygn från bekräftad smitta tills att någon läggs in på IVA för tidigare varianter. Vi vet helt enkelt inte ännu hur pass farlig den är än.
Citera
2021-12-02, 13:36
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Tyvärr är folk inte pålästa utan enbart lyssnar in kl 14.00 på FHM. Man kan bli väldigt missvisad av den information likt media.
Folk verkar ha tappat förmågan att vara källkritisk. Eller tappat och tappat, det är Svensk kultur att tiga och följa de övres rekommendationer.

Japp, och det är viktigt att läsa utländska media också. Jag läser tyska tidningar på nätet, och jämfört med Tysklands smittskyddsåtgärder så är våra rena skämtet. Där har man stenkoll i varje förbundsland, kommun, eller annat aktuellt område (en viss alpdal har t.ex. utmärkt sig för massiv smitta), och smittskyddsåtgärderna anpassas efter varje sådant distrikt.

De använder antalet inlagda på IVA från distriktet som måttstock. När talet går över det-och-det, så krävs det 2G (alltså att alla som ska komma in i affärer, restauranger, whatever, måste vara antingen tillfrisknade eller vaccinerade, det räcker inte med ett test). Om antalet IVA-inlagda coronapatienter ökar ytterligare och slår i DEN gränsen, så krävs det 2G+ (d.v.s. att man måste vara antingen tillfrisknad eller vaccinerad och DESSUTOM kunna lägga fram ett negativt test som är högst 24 timmar gammalt).

Samt naturligtvis munskydd överallt inomhus, även i kollektivtrafiken. Och det är inte frivilligt - polisen inspekterar detta och skriver ut böteslappar.

Här är det ingen koll alls. Reglerna är tandlösa och svaga, och dessutom de samma över hela landet, oavsett hur det ser ut med smittspridningen på respektive ort. Det ges ingen förklaring till varför åtgärderna ska komma just nu och vara på just den här nivån. Allting flyter runt, och det är ogenomskinligt.

Citat:
Varför ska vi stänga ner helt för en variant som uppenbarligen inte medför svår sjukdom eller död utifrån det vi vet idag?

Nyckelordet här är "utifrån det vi vet idag". Nu resonerar du som Tegnell. Man ska vänta och se först. När 15 000 personer har avlidit, kan man börja fundera på åtgärder. I andra länder tänker man tvärtom, vilket är det normala för vuxna människor: "vi stänger ner först, och om den här nya varianten visar sig inte vara särskilt farlig, så kan vi öppna upp igen". Det är svårare att uppväcka en död än att återöppna en restaurang.
Citera
2021-12-02, 13:37
Medlem
Citat:
I ett inlägg längre upp påstår du att folk inte är tillräckligt pålästa, att man är blind och endast lyssnar på FHM. Nu hänvisar du helt plötsligt till FHM som deras ord är det enda rätta. Jag finner det intressant.

Det är ju precis det jag menar. Att enbart förlita sig på FHM och media blir man ju vettskrämd. Jag är mycket väl medveten att jag skulle kunnat refererat till något att som påvisade detta men valde aviskligt att länka till den information som majoriteten av Svenska befolkningen slaviskt följer.
Citera
2021-12-02, 13:38
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Försiktighetsprincipen. Det tar i snitt 11 dygn från bekräftad smitta tills att någon läggs in på IVA för tidigare varianter. Vi vet helt enkelt inte ännu hur pass farlig den är än.

Exakt, och det har varit så pass få smittade ännu, att vi inte kan se mönster ännu. Det kan ju t.ex. vara så att en viss grupp får mildare symptom än av deltan, medan en annan grupp får mycket svårare symptom. En sådan grupp kan t.ex. utgöras av en åldersgrupp eller en etnisk grupp (på grund av att de har eller saknar en viss gen). Eller folk med en viss underliggande sjukdom. Eller gravida. Eller...
Citera
2021-12-02, 13:41
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
I told you so för flera månader sedan. Restriktionerna skulle komma tillbaka i December. Och nu nästa vecka kommer de mest troligen återinföras.

Tyckte själv det var ren idioti av Tegnell och FHM att ta bort de nu i höstas. Vintern är ju vanligtivs influensatider och så covid19 på det också...

Det var också idiotiskt att plexiglaset togs bort på bussarna och nu går man in via framdörrar igen. Dom hade kunnat vänta lite faktiskt. Men som sagt så trodde de flesta att vaccinet var frälsningen.
Citera
2021-12-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp, och det är viktigt att läsa utländska media också. Jag läser tyska tidningar på nätet, och jämfört med Tysklands smittskyddsåtgärder så är våra rena skämtet. Där har man stenkoll i varje förbundsland, kommun, eller annat aktuellt område (en viss alpdal har t.ex. utmärkt sig för massiv smitta), och smittskyddsåtgärderna anpassas efter varje sådant distrikt.

De använder antalet inlagda på IVA från distriktet som måttstock. När talet går över det-och-det, så krävs det 2G (alltså att alla som ska komma in i affärer, restauranger, whatever, måste vara antingen tillfrisknade eller vaccinerade, det räcker inte med ett test). Om antalet IVA-inlagda coronapatienter ökar ytterligare och slår i DEN gränsen, så krävs det 2G+ (d.v.s. att man måste vara antingen tillfrisknad eller vaccinerad och DESSUTOM kunna lägga fram ett negativt test som är högst 24 timmar gammalt).

Samt naturligtvis munskydd överallt inomhus, även i kollektivtrafiken. Och det är inte frivilligt - polisen inspekterar detta och skriver ut böteslappar.

Här är det ingen koll alls. Reglerna är tandlösa och svaga, och dessutom de samma över hela landet, oavsett hur det ser ut med smittspridningen på respektive ort. Det ges ingen förklaring till varför åtgärderna ska komma just nu och vara på just den här nivån. Allting flyter runt, och det är ogenomskinligt.

Tycker det är bra att kolla runt i andra länder också för att bilda sig en uppfattning. MEN, det kan vara lite fel att göra så också, titta på Österrikke, vaccintvång from 1 Februari om jag inte missminner mig.

PCR test eller snabbtest utfärdat av proffessionen torde vara den enda rimliga åtgärden för att kunna minska smittspridning/upptäcka den för evenemang,restaurang och klubb med mera. Covidpass ger ju majoriteten av befolkningen möjligheten att inte behöva testa sig och därmed sprida vidare skiten, inte lokalt, utan gränsöverskridande. Men det kanske bara är jag som tänker så, kanske jag som är knäpp.
När jag ska träffa kunder behöver jag ta snabbtest för att påvisa att jag inte smittar vidare till personer, medan kollegor som är vaccinerade inte behöver göra så. Tycker du det är diskriminerande eller okunskap?
Citera
2021-12-02, 13:46
Medlem
Vad är det som krävs för att en pandemi ska försvinna?
Citera
2021-12-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nyckelordet här är "utifrån det vi vet idag". Nu resonerar du som Tegnell. Man ska vänta och se först. När 15 000 personer har avlidit, kan man börja fundera på åtgärder. I andra länder tänker man tvärtom, vilket är det normala för vuxna människor: "vi stänger ner först, och om den här nya varianten visar sig inte vara särskilt farlig, så kan vi öppna upp igen". Det är svårare att uppväcka en död än att återöppna en restaurang.

Självfallet, men hittills finns det väl inga dödsfall rapporterade där Omikron har varit i blodomloppet trots att det snart har gått en månad sedan men gjorde den första upptäckten, högst troligen har varianten funnits längre. Rent spontant så känns det väl som att varianten åtminstone borde ha orsakat allvarlig sjukdom vid det här laget, även där så finns det inga direkta rapporter.

Jag påstår inte att varianten är mildare än någon annan, men det finns ju en del som talar för att den inte är farligare än någon annan variant.
Citera
2021-12-02, 13:47
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det var också idiotiskt att plexiglaset togs bort på bussarna och nu går man in via framdörrar igen. Dom hade kunnat vänta lite faktiskt. Men som sagt så trodde de flesta att vaccinet var frälsningen.

Ja, helt vansinnigt att ta bort plexiglas på bussar och i butiker, samt anvisning att hålla avstånd. Detta oavsett covid elle ej. Varför ska vi stå nära och hosta varandra i ansiktet? Finns vanlig influensa, förkylning samt massa annat skit.

Skulle gärna ha det där åtgärderna kvar för evigt.
Senast redigerad av Davy 2021-12-02 kl. 13:49.
Citera
2021-12-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, helt vansinnigt att ta bort plexiglas på bussar och i butiker, samt anvisning att hålla avstånd eller ej. Detta oavsett covid eller ej. Varför ska vi stå nära och hosta varandra i ansiktet? Finns vanlig influensa, förkylning samt massa annat skit.

Skulle gärna ha det där åtgärderna kvar för evigt.

Det togs bort för dem vaccinerade inte för dem ovaccinerade.
Citera
2021-12-02, 13:51
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Var han på festen i Oslo också?

Ni brukar ju tillskriva honom allt ont på jorden..

Det finns så mycket vettig kritik att rikta mot honom men det kommer bort i allt trams som ni skriver..

Han kanske var på Globen igår med 10 000 andra 😂

Förlåt, kunde inte låta bli.

Jag tycker ändå att dom kunde ha haft rekommendationerna kvar för ALLA eftersom vaccinerade beter sig väldigt oansvarslöst i samhället. Problemet är inte löst än och vi är inne i en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in