2021-12-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Mina pensionspengar ska INTE användas av statliga pensionsförvaltare till blankning av ett flertal småspararfavoriter. Där är jag mycket bestämd..
Är inte deras fel att småsparare dras till hypade och övervärderade aktier som myror till socker, har man köpt en bra aktie är blankare aldrig ett bekymmer, det är när det faktiskt finns goda skäl att blanka som man ska vara orolig.

Byggmax är ett exempel på aktie som blankats åtskilliga gånger senare år, inga bekymmer för en långsiktig ägare, jag har bara skrattat åt det och köpt mer, med vinst i efterhand. Att EVO ska återhämta sig till 1500+ i närtid känns dock inte troligt.
Citera
2021-12-02, 09:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Mina pensionspengar ska INTE användas av statliga pensionsförvaltare till blankning av ett flertal småspararfavoriter. Där är jag mycket bestämd..
Blankning verkar helt absurt. I princip ingen vet hur det går på börsen och särskilt inte specifika aktier. Den som blankade Tesla är lite ledsen nu.
Senast redigerad av Paris24 2021-12-02 kl. 09:59.
Citera
2021-12-02, 13:05
Medlem
Scalpings avatar
Sjunker ytterligare några kronor idag

Så jävla nice

Snart under 900
Citera
2021-12-02, 14:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är inte deras fel att småsparare dras till hypade och övervärderade aktier som myror till socker, har man köpt en bra aktie är blankare aldrig ett bekymmer, det är när det faktiskt finns goda skäl att blanka som man ska vara orolig.

Byggmax är ett exempel på aktie som blankats åtskilliga gånger senare år, inga bekymmer för en långsiktig ägare, jag har bara skrattat åt det och köpt mer, med vinst i efterhand. Att EVO ska återhämta sig till 1500+ i närtid känns dock inte troligt.

Precis, ligger man lång i aktierna och har dem mest för att plocka utdelningar varje år så får blankarna gärna trycka ner kursen så man får lägre schablonskatt för sina ISK innehav.

För övrigt så får jag känslan av bubblor när jag ser många spelutvecklingsbolagsvärderingar.
Citera
2021-12-02, 19:19
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Precis, ligger man lång i aktierna och har dem mest för att plocka utdelningar varje år så får blankarna gärna trycka ner kursen så man får lägre schablonskatt för sina ISK innehav.
Blankarna måste även betala din utdelning, plus löpande ränta på blankningen.

Lägg till att deras maxvinst är 100% och maxförlusten obegränsad.

Blankare måste betraktas som en utsatt grupp.
Citera
2021-12-02, 19:29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Bra att musen ryter till! :-)

Det som är långt värre är det skrala resultatet AP-fonderna haft. 8% för 2020 exempelvis.
Citera
2021-12-02, 19:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Hur ska EVO kunna växa? De är sjukt övervärderade trots denna dipp som varit.
De har vuxit varje kvartal hur länge som helst och har en av OMX högsta vinsttillväxter senaste 5 åren. Frågan är vad som skulle ha förändrats radikalt just nu.

Övervärderad? På senaste kvartalsrapporten är resultatet per aktie 25-30 kr på helåret och den kostar 900. Bakåtblickande p/e är alltså runt 30. Jämför det med bolag som haft sämre tillväxt, t.ex. Sinch, Hexatronics, o.s.v.

Men visst. Skiten som stavas ESG kan röra om ett tag till. Kindred och Betsson handlas ju till ensiffrigt p/e.
Citera
2021-12-02, 19:56
Medlem
DrVonAnkas avatar
Fy tusan, magsår senaste veckorna. Går den någonsin upp till 1400 igen säljer jag rubbet och omplacerar till mindre volatila aktier. Är det nya Wirecard får jag äta fiskpinnar istället för krabba när jag går i pension men jag säljer inte med förlust, jag vägrar.
Citera
2021-12-02, 20:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Blankarna måste även betala din utdelning, plus löpande ränta på blankningen.

Lägg till att deras maxvinst är 100% och maxförlusten obegränsad.

Blankare måste betraktas som en utsatt grupp.

Ha ha! Ja blankarna är det nya prekariatet!
Citera
2021-12-02, 21:18
Medlem
Nu får det fan räcka med nedgång. Det är dags att vi agerar och bildar en Köp-mur som blankarjävlarna inte kan ta sig igenom. HIT MEN INTE MER

så om alla kan lägga in köpordrar på 850:00 så stoppar vi den här slakten

Vilka är med ?!!!
Citera
2021-12-02, 22:19
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TretaGhunberg
Nu får det fan räcka med nedgång. Det är dags att vi agerar och bildar en Köp-mur som blankarjävlarna inte kan ta sig igenom. HIT MEN INTE MER

så om alla kan lägga in köpordrar på 850:00 så stoppar vi den här slakten

Vilka är med ?!!!
Absolut. Långt mer köpvärt än Gamestop på $2. Att dessutom klämma åt 4:e AP-fonden i en short-squeeze vore nåt.
Citera
2021-12-02, 22:35
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ha ha! Ja blankarna är det nya prekariatet!
När dom väl träffar rätt går det undan neråt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in