2021-12-02, 12:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Men att enbart benämna sig som boostervaccinerad säger ju inte mycket om hur många sprutor man tagit?

Redan nu börjar man ju känna sig lite smutsig som bara tagit två sprutor och många jag pratat med säger detsamma.

Klart att vi alla hoppas på det bästa vad gäller Omikron och framtida varianter men vi är inte där ännu.
Spelar det någon roll om man tagit 3 eller 45 sprutor så länge man är boostervaccinerad och har ett giltigt covidpass?

Jag förstår att du är ironisk i dina inlägg men försöker ändå ge dig ett svar.
Citera
2021-12-02, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det som dr John pratat om så länge.... Man aspirerar inte pga att det kan kännas lite mer på den som blir vaccinerad. Dr John intervjuade några som råkat få vaccinet intravenöst. Inga trevliga upplevelser...

Jag har hört det argumentet och det är rent trams, det känns ju att få en spruta inkörd i armen också. Personligen tar jag hellre lite känning där och då än att få hjärtsnörp eller blodproppar.
Citera
2021-12-02, 12:33
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Spelar det någon roll om man tagit 3 eller 45 sprutor så länge man är boostervaccinerad och har ett giltigt covidpass?

Jag förstår att du är ironisk i dina inlägg men försöker ändå ge dig ett svar.

Men om nu inte tre doser av det vaccin som tillhandahålls idag hjälper mot Omikron så är det väl inte oviktigt hur många doser man fått? (Jag vet att det inte är klarlagt hur det förhåller sig med nuvarande vaccin och Omikron men låt oss utgå från att det inte fungerar lika bra för diskussionens skull).

Jag är inte ironisk, jag vill veta. Vill inte gaffla med dig, jag uppskattar dina inlägg.
Citera
2021-12-02, 12:35
Medlem
Overminds avatar
I told you so för flera månader sedan. Restriktionerna skulle komma tillbaka i December. Och nu nästa vecka kommer de mest troligen återinföras.

Tyckte själv det var ren idioti av Tegnell och FHM att ta bort de nu i höstas. Vintern är ju vanligtivs influensatider och så covid19 på det också...
Citera
2021-12-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Tråden handlar specifikt om detta virus.
Visserligen men ett virus är bara en del av ett kpmplext förlopp där bakterier,andra virus,girus,prioner,svampar, kroppens organ, kosthållning, motion med mer spelar in. Lite korkat att bortse från andra faktorer bara för att koncentrera sig på en mindre del av problemet.
Citera
2021-12-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte sett någon fördubbling på IVA, var har du sett det?
Antalet inlagda på IVA har gått från 24 till 43 på en vecka:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-12-02, 12:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson

Och om du går ytterligare en vecka tillbaka?
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Men om nu inte tre doser av det vaccin som tillhandahålls idag hjälper mot Omikron så är det väl inte oviktigt hur många doser man fått? (Jag vet att det inte är klarlagt hur det förhåller sig med nuvarande vaccin och Omikron men låt oss utgå från att det inte fungerar lika bra för diskussionens skull).
Då går det ju bara att spekulera. Kommer det ett framtida bättre vaccin mot även Omicron så får man väl hoppas att det även fungerar mot de äldre varianterna. Då fungerar boostervaccinering precis lika bra där. DÅ har man den senaste vaccineringen som FHM rekommenderar mot Covid.

Nu är jag ingen virolog men tänker mig om Omicron är det dominerande viruset så tar det väl över i smittspridningen och mer eller mindre eliminerar alla andra mutationer. Eller är det så att man kan vara smittad av både Alfa/Beta/Delta osv och Omicron samtidigt? Då måste ju vaccinet mot Omicron stå emot dem allihop.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson

Det har gåtts igenom tidigare i tråden, blev ju lite cherrypickande av msm för att hävda det.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
50 av 100 var det väl? Illa nog.

En deltagare hade nyligen varit i Södra Afrika och lyckades sprida viruset till ca hälften av deltagarna. Ingen tvekan om att det rört sig om mycket potent aerosolsmitta här.

Dessutom var förutsättningarna följande.
Citat:
"Scatecs kommunikationschef Stian Tvede Karlsen har uppgett att företaget införde en strikt smittskyddsregim på festen; endast vaccinerade hade tillgång, och alla var tvungna att testa negativt i förväg.”
Citera
2021-12-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
I told you so för flera månader sedan. Restriktionerna skulle komma tillbaka i December. Och nu nästa vecka kommer de mest troligen återinföras.

Tyckte själv det var ren idioti av Tegnell och FHM att ta bort de nu i höstas. Vintern är ju vanligtivs influensatider och så covid19 på det också...

Kan man kalla rekommendationer om munskydd i lokaltrafik samt hemarbete i viss mån för restriktioner?
Citera
2021-12-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag ser inte riktigt problemet. Vaccinpassen går bara att ta ut inom 6 månader från sin senaste vaccination. Sedan gäller de väl i 6 månader. Så är man precis på dagen så skulle man kunna ha ett vaccinpass i nästan ett år.

Räcker det inte med att säga boostervaccinerad för eventuella framtida vaccineringar?

Nu tror och hoppas jag verkligen att detta virus så småningom kommer att mutera bort sig själv. FÅr vi en mutation som sprids lättare men minskar dödligheten så att det blir som en vanlig influensa så behöver vi inte bry oss mer.

Känns ibland som det har blivit en sån jävla grej att vaccinera sig och diskussionen vaccinera/inte vaccinera ter sig löjlig emellanåt.

EU håller på ena sig rund förslaget att vaccinpasset gäller 9 efter andra vaccinationen.
Sedan behöver man en booster vaccination för att kunna få passet att gälla efter 9 månader.

Viruset kommer att fortsätta mutera sig ofta eftersom stora delar av vår planet inte har fått vaccin.
Därför är de senaste muteringar från India och Afrika. Även om dödligheten skulle minska för nästa mutation kommer fler människor att dö eftersom dominanta muteringar alltid är mer smittsam.
Spridningen sker exponentiellt och dödligheten lineär vilket betyder att fler dör när smittsamheten ökar även om dödligheten minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in