2021-12-02, 13:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En deltagare hade nyligen varit i Södra Afrika och lyckades sprida viruset till ca hälften av deltagarna. Ingen tvekan om att det rört sig om mycket potent aerosolsmitta här.

Dessutom var förutsättningarna följande.
Citat:
"Scatecs kommunikationschef Stian Tvede Karlsen har uppgett att företaget införde en strikt smittskyddsregim på festen; endast vaccinerade hade tillgång, och alla var tvungna att testa negativt i förväg.”

Det bådar väldigt illa, för det betyder att det inte är någon mening med vaccinpassen, och inte med krav på PCR-test innan en sammankomst, en flygresa, whatever, heller... Undrar hur länge FHM kommer att "avvakta" nu efter de här nyheterna, innan de fattar att vi måste stänga ner helt? För det är ju det enda som återstår nu, att helt enkelt hindra människor från att träffa andra människor, tills det nya vaccinet har tillverkats och administrerats i våra armar.

Men de tycker antagligen att de har gjort sitt nu, och varit väldigt effektiva, när de infört vaccinationsintygen för sammankomster på mer än hundra personer. Och till och med då kan anordnaren komma undan utan det. Kravet är avstånd på EN METER i så fall, men det är ju ingenting. Det är tydligt att omikron sprider sig i luften över hela rum...

EDIT: sedan låter det som en dålig norgehistoria, att ett företag med fysiska kontakter i Sydafrika inte ställde in julbordet. De måste ju ha hört och läst, de också, att det inte är säkert att de vaccin och tester som finns i dagsläget, funkar på omikron.
Citera
2021-12-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Blir ju ren komik när de samlar bara vaccinerade och det skiter sig sådär.
Vaccin hjälper mot sjukdom och död för gamla och riskgrupp..
Gör det verkligen det,? De flesta som ingått i vaccinutvärderingsgrupperna är ju yngre och generellt friska!
Citera
2021-12-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det bådar väldigt illa, för det betyder att det inte är någon mening med vaccinpassen, och inte med krav på PCR-test innan en sammankomst, en flygresa, whatever, heller... Undrar hur länge FHM kommer att "avvakta" nu efter de här nyheterna, innan de fattar att vi måste stänga ner helt? För det är ju det enda som återstår nu, att helt enkelt hindra människor från att träffa andra människor, tills det nya vaccinet har tillverkats och administrerats i våra armar.

Men de tycker antagligen att de har gjort sitt nu, och varit väldigt effektiva, när de infört vaccinationsintygen för sammankomster på mer än hundra personer. Och till och med då kan anordnaren komma undan utan det. Kravet är avstånd på EN METER i så fall, men det är ju ingenting. Det är tydligt att omikron sprider sig i luften över hela rum...

Varför ska vi stänga ner helt för en variant som uppenbarligen inte medför svår sjukdom eller död utifrån det vi vet idag?
Citera
2021-12-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

EDIT: sedan låter det som en dålig norgehistoria, att ett företag med fysiska kontakter i Sydafrika inte ställde in julbordet. De måste ju ha hört och läst, de också, att det inte är säkert att de vaccin och tester som finns i dagsläget, funkar på omikron.

Tyvärr är folk inte pålästa utan enbart lyssnar in kl 14.00 på FHM. Man kan bli väldigt missvisad av den information likt media.
Folk verkar ha tappat förmågan att vara källkritisk. Eller tappat och tappat, det är Svensk kultur att tiga och följa de övres rekommendationer.
Senast redigerad av mankan76 2021-12-02 kl. 13:24.
Citera
2021-12-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Varför ska vi stänga ner helt för en variant som uppenbarligen inte medför svår sjukdom eller död utifrån det vi vet idag?

För att vaccinet inte fungerar, inte heller covidpass. Något måste du göra för att inte tappa trovärdighet.
Citera
2021-12-02, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har inte sagt att man inte behöver bry sig om vikten. Jag sade att ålder är den största anledningen till att dö. Det behöver inte betyda att jag helt negligerar vikt.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.

Menar du att bara för att jag inte är gammal eller fet så behöver jag inte vaccinera mig? Är det så du resonerar?

Jag tror det är dina tankar som snurrar så mycket så att du ser en dubbelmoral som inte finns.

Ja vart är dubbelmoralen?

Du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han har förespråkat människor att gå ner i vikt för att undvika Covid vilket givetvis är bra men spelar mindre roll då ålder är den främsta faktorn för att dö av Covid.

Jag frågade om du tänkte likadant kring relationen mellan vaccin och ålder men det gjorde du inte hmmmm vart är dubbelmoralen
Citera
2021-12-02, 13:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Gör det verkligen det,? De flesta som ingått i vaccinutvärderingsgrupperna är ju yngre och generellt friska!
Nej helt 100% klarlagt är det väl inte, inget jag skulle ta gift på (eller ska vi ändra det gamla ordspråket till "inget jag skulle ta mRNA-vaccin på" )

Tycker dock om man jämför kurvorna "Daily New Cases" och "Daily Deaths" på worldometer att det bör finnas en liten vaccineffekt på dödskurvan.

Men visst, kan finnas andra anledningar, tex att de flesta som låg risigt till redan dött i de tidigare vågorna. Kan ju också vara så att vi stoppar den naturliga bästa immuniteten på sikt så att det faktiskt även kommer dö fler i covid med vaccin. Till det ska sen alla biverkningsoffer läggas.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-12-02, 13:26
Medlem
AndersPersson99s avatar
Perfekt med nya restriktioner och att vaccinet inte skyddar mot onkikonki varianten. Nu får alla nåldynor snällt sitta hemma med sina vaccinpass
Hemma som små rädda kaniner.
Citera
2021-12-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
För att vaccinet inte fungerar, inte heller covidpass. Något måste du göra för att inte tappa trovärdighet.

Vad säger att vaccinet inte fungerar? Vissa forskare/läkare påstår att det har effekt, andra påstår motsatsen. I grunden är vaccinet inte till för att hindra smittspridningen, utan för att förhindra svår sjukdom samt död i värsta fall. Nu har ju ingen fått svår sjukdom av nya varianten, vad vi vet i alla fall. Vaccinet kanske har effekt ändå?
Citera
2021-12-02, 13:29
Medlem
Citat:
Vad säger att vaccinet inte fungerar? Vissa forskare/läkare påstår att det har effekt, andra påstår motsatsen. I grunden är vaccinet inte till för att hindra smittspridningen, utan för att förhindra svår sjukdom samt död i värsta fall. Nu har ju ingen fått svår sjukdom av nya varianten, vad vi vet i alla fall. Vaccinet kanske har effekt ändå?

Inte enligt FHM.
Citera
2021-12-02, 13:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ja vart är dubbelmoralen?

Du skrev:

Jag frågade om du tänkte likadant kring relationen mellan vaccin och ålder men det gjorde du inte hmmmm vart är dubbelmoralen
Wow, du går verkligen på djupet för att hitta småfel så du kan göra en

Jag skriver i nästa post gällande samma ämne.

Citat:
Det är Aseem Malhotra som tycker att man ska gå ner i vikt och andra forskare har argumenterat emot det och säger att ålder är största orsaken till att dö.

Förlåt om jag var otydlig men det var andra forskare som tycker att det spelar mindre roll då ålder är den främsta orsaken. Den stora nackdelen med att diskutera saker på forum. Folk läser saker som de vill att det ska betyda.
Citera
2021-12-02, 13:31
Medlem
Citat:
Det har ju redan gjorts ett flertal gånger för tidigare coronavirus som inte heller leder till död eller svår sjukdom för de allra flesta utan större effekt. Men de som bestämmer gillar uppenbarligen att bestämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in