2021-12-02, 01:24
Medlem
Problem med byggnation av dator
Tjena!

Så min bror beställde nyligen en dator från inet, hans polare är väldigt kunnig så dem skulle bygga den tillsamans. När dem ska starta den när dem installera windows på datorn så får dem upp ngt med "stödjer inte operativsystemet" så dem testade allt möjligt, allt från att byta till windows 10 istället för osv men funka ej sen efter ett tag av testande så får dem ingen bild på skärmen alls, testade allt från att byta kablar, dra ut o in sladdar, nya skärmar osv men inget funkade. Även att testa den integrerade grafiken om det skulle vara grafikkortet det va fel på men det funka inte heller när man testade den intregrerade.

Här är builden:https://www.inet.se/datorbygge/b1275403/adams-dator-4-0

Med detta grafikkortet: https://www.webhallen.com/se/product/342714-MSI-GeForce-RTX-3...
Citera
2021-12-02, 01:42
Medlem
Samurajzs avatar
Herregud.

Installera win10 på en usb och gå in i BIOS och välj att boota ifrån USBn. Done.

Klart att operativsystemet inte stöds när det inte finns en disk att boota ifrån.
Citera
2021-12-02, 01:49
Medlem
Hej!

Dem har självklart gjort detta men fick upp det svarat när dem skulle installera windows när operativsystem redan lagts in från USBn. Det stora problemet är dock att dem inte får upp någon bild på skärmen för tillfället. När dem testat allt jag beskrivit + mkt mer
Citera
2021-12-02, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillemessi1122
Hej!

Dem har självklart gjort detta men fick upp det svarat när dem skulle installera windows när operativsystem redan lagts in från USBn. Det stora problemet är dock att dem inte får upp någon bild på skärmen för tillfället. När dem testat allt jag beskrivit + mkt mer

Snälla gör dig själv en stor tjänst och lär dig skillnaden på de/dem. Det svider i ögonen.

Inets kundtjänst öppnar om ett par timmar. Då ringer du dit och då får du hjälp.

Din bror och hans polares självutnämnda expertkompetens ger jag inte två öre för.

Ring inet.
Citera
2021-12-02, 06:36
Medlem
Citat:
Hej!

Snälla gör dig själv en stor tjänst och lär dig skillnaden på de/dem. Det svider i ögonen.

Inets kundtjänst öppnar om ett par timmar. Då ringer du dit och då får du hjälp.

Din bror och hans polares självutnämnda expertkompetens ger jag inte två öre för.

Ring inet.
Citera
2021-12-02, 06:47
Bannlyst
När får man att felmeddelandet att OS inte stöds? Vid POST? Man bruka få detta felmeddelande när man försöker installera drivrutiner.

Om allt är rätt monterat och datorn är stabil, så skall det bara vara att boota ifrån en USB som innehåller OS.

Vanliga fel :

1) Är hårddisken ordentlig monterad? Kolla i BIOS om den hittar hårddisken.
2) Rätt boot ordning? Kolla så inte att USB minnet ligger först. På en del datorer trycker man F11
för att ändra boot ordning.

Hur har man gjort stickan? Med Microsoft egna program?
Senast redigerad av 31G350125 2021-12-02 kl. 06:52.
Citera
2021-12-02, 08:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Problem med byggnation av dator
Tjena!

Så min bror beställde nyligen en dator från inet, hans polare är väldigt kunnig så dem skulle bygga den tillsamans. När dem ska starta den när dem installera windows på datorn så får dem upp ngt med "stödjer inte operativsystemet" så dem testade allt möjligt, allt från att byta till windows 10 istället för osv men funka ej sen efter ett tag av testande så får dem ingen bild på skärmen alls, testade allt från att byta kablar, dra ut o in sladdar, nya skärmar osv men inget funkade. Även att testa den integrerade grafiken om det skulle vara grafikkortet det va fel på men det funka inte heller när man testade den intregrerade.

Här är builden:https://www.inet.se/datorbygge/b1275403/adams-dator-4-0

Med detta grafikkortet: https://www.webhallen.com/se/product/342714-MSI-GeForce-RTX-3...
Bara skummat så kanske inte är rätt ute, men om det är windows 11 som ska installeras så är det ofta som w11 kräver en ändring i BIOS för en safety-setting. Prova win10, så kommer win11 upgrade-guide berätta detaljerna varefter ni kan fippla rätt i bios och dra in 11.
Citera
2021-12-02, 10:10
Medlem
mongomanishs avatar
Börja med att reseta Cmos. Det görs enklast genom att dra ur strömsladden till datorn, plocka sedan bort det runda batteriet som sitter på moderkortet och vänta några minuter, sätt sedan tillbaka batteriet och testa att starta datorn igen.

Om det inte funkar så testa att ta ut en av ram-stickorna och prova att starta datorn med endast en minnes-sticka. Om det inte funkar, testa med stickan i de resterande slottarna. Om det inte funkar så gör om samma procedur med den andra ramstickan.

Vid ovanstående felsökning skulle jag koppla ur allt som inte behövs, det vill säga samtliga USB, alla ssd'er/hårddiskar, fläktar osv för att försäkra sig om att det inte är någon av dom som spökar.

Om problemet kvarstår, testa att ta ut moderkortet från chassit och lägg det på moderkortslådan eller liknande och testa att "jumpstarta" datorn genom att kortsluta startpinsen på moderkortet (där det nu är en sladd från chassit som det står PWR på). Detta för att vara säkra på att det inte är något som kortsluter moderkortet på baksidan, det är vanligtvis en distans eller liknande.
Citera
2021-12-02, 12:09
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajz
Herregud.

Installera win10 på en usb och gå in i BIOS och välj att boota ifrån USBn. Done.

Klart att operativsystemet inte stöds när det inte finns en disk att boota ifrån.
NVMe-stickan är ju systemdisken. Att det kanske finns ett problem som gör att den inte upptäcks av systemet i det här läget är en annan femma. TS skriver ju uttryckligen att det är installationen av Windows de har problem med. Problemet är uppenbarligen inte alls att de försöker boota från en disk som inte har något operativsystem installerat.
Citera
2021-12-02, 14:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Bara skummat så kanske inte är rätt ute, men om det är windows 11 som ska installeras så är det ofta som w11 kräver en ändring i BIOS för en safety-setting. Prova win10, så kommer win11 upgrade-guide berätta detaljerna varefter ni kan fippla rätt i bios och dra in 11.

ett par av systemkraven för Windows 11:

Citat:
TPM Trusted Platform Module (TPM), version 2.0. Se här för instruktioner om hur din dator kan uppfylla detta krav.
Grafikkort Kompatibelt med DirectX 12 eller senare med WDDM 2.0-drivrutin

Finns det nyare UEFI till moderkortet där man kan sätta TPM?
Klarar grafikkortet DirectX 12?
Kanske behöver hämta nya drivisar hos Nvidia på annan dator med fungerande skärm och lägga drivarna på sticka.
Citera
2021-12-03, 10:09
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
ett par av systemkraven för Windows 11:

Finns det nyare UEFI till moderkortet där man kan sätta TPM?
Klarar grafikkortet DirectX 12?
Kanske behöver hämta nya drivisar hos Nvidia på annan dator med fungerande skärm och lägga drivarna på sticka.
Perfekt, TPM hette inställningen i BIOS som krävdes för mig. Den var INTE självklar att hitta och då jobbar jag ändå med IT och är van i BIOS. Krävdes ett par googlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in