Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-02, 00:31
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Med tanke på att dom inte säljer starlink - såvitt jag ser - så är det väl så att investorpengarna börjar tryta.

Jag undrar hur deras plan för att göra en deorbit på alla dessa högar skit är, när dom väl kursar? Det går inte att vänta på att dom naturligt gör det och dom stör naturbilden ...

Satelliterna är på medvetet låg omloppsbana, så dom uppges göra en naturlig deorbit inom 5 år efter deras drivmedel är slut. Det innebär att det inte är så överdrivet lång tid att vänta.
Om dom gör en kontrollerad inbromsning kan dom få ner satelliterna betydligt snabbare än så.
Citera
2021-12-02, 00:47
  #302
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Om dom gör en kontrollerad inbromsning kan dom få ner satelliterna betydligt snabbare än så.

Då e det bara att vänta, då.

Tanken e bra, men prisläget gör det nog väldigt svårt att konkurrera med jordbaserade nät, samtidigt som konkurrenterna redan kan rikta sändningar till kryssningsfartyg som vill ha internet. Sorry, starlink, you were too late.

Men förutom det, så vore det ju inte fel om dom lyckades, eftersom mer internet ändå är mer frihet. Kanske kan folk i kina få ett icke censurerat internet, eller folk söder om sahara vars fiberdragning generellt är åt det klena hållet. Konceptet är bra, prissättningen tokig, stödet meh.

Troligen bara en timingfråga.
Citera
2021-12-02, 01:10
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Då e det bara att vänta, då.

Tanken e bra, men prisläget gör det nog väldigt svårt att konkurrera med jordbaserade nät, samtidigt som konkurrenterna redan kan rikta sändningar till kryssningsfartyg som vill ha internet. Sorry, starlink, you were too late.

Men förutom det, så vore det ju inte fel om dom lyckades, eftersom mer internet ändå är mer frihet. Kanske kan folk i kina få ett icke censurerat internet, eller folk söder om sahara vars fiberdragning generellt är åt det klena hållet. Konceptet är bra, prissättningen tokig, stödet meh.

Troligen bara en timingfråga.

Just för kryssningsfartyg och för andra med dåliga möjligheter till uppkoppling finns det faktiskt inte så jättebra möjligheter till uppkoppling. Antingen kräver dom stora parboler, kostar 10-tals gånger mer än starlink eller är långsammare än ett modem på 90-talet eller har endast täckning runt ekvatorn.
Dock så är det inte en marknad som dom kan dra in jätte mycket pengar på.
Finns egentligen bara väldigt dåliga alternativ för privatpersoner som behöver satellituppkopling till exempelvis stuga eller segelbåt (betalar själv 300kr månaden för att kunna skicka textmeddelanden med inReach via iridiumnätet).
Citera
2021-12-02, 01:35
  #304
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Just för kryssningsfartyg och för andra med dåliga möjligheter till uppkoppling finns det faktiskt inte så jättebra möjligheter till uppkoppling.

Gör det ju, t.ex o3b. Riktade satellitsändningar, vilket gör att fartyget inte måste ha jättediskar för att kommunicera med satelliter i geostationär bana. Lite föregångaren till starlink, men den kräver ändå en disk, inte en vanlig antenn.

Numera verkar dom heta SES Networks, ser jag. Men stora fartygsägare förefaller använda dom idag. För dom att byta till Starlink är nog helt prisberoende - om dom ens hade erbjudits det.
Citera
2021-12-02, 08:00
  #305
Avstängd
wwrs avatar
Det verkar som om SpaceX påstår att de har någon slags "kris" i tillverkningen av Raptormotorer. Men det skall ju inte påverka de uppskjutningar av Starlink de håller på med nu. De har 1800 Starlink uppskjutna och fortsätter med uppskjutningarna. De pågående uppskjutningarna har inget direkt samband med Elons högtflygande planer med Starship (Raptormotorer) och möjligheter att skjuta upp Starlink den vägen.

Det kommer osammanhängande rapporter från det amerikanska rymdprogrammet nu sedan det blivit privatiserat i hög grad. Det antyds även att Starlink är olönsamt men det påstås fungera väl. Man gör konstigt nog inte mycket reklam för systemet och försöker sälja det. Man fortsätter dessutom med de kostsamma uppskjutningarna trots att systemet anses olönsamt.

Det är bara en röra runt Musk. Jag hävdar fortfarande att Starlink är en bluff. Innan jag omprövar det måste systemet komma ut till försäljning till alla, inte bara till personer som blivit utvalda per epost. Systemet skulle dessutom vara en teknisk revolution med t.ex laserlänkarna. Det måste komma ut i världspressen och testas ingående på många sätt innan man kan tro att det fungerar. En del rapporter från Reddit, YouTube eller Facebook räcker inte alls. Inte heller enstaka tidningsrubriker om olika områden med många användare.

Citat:
SpaceX teams at Cape Canaveral Space Force Station opted to delay the company's next launch by about a day, setting the stage for a Thursday evening liftoff with dozens of Starlink satellites.

The delay also came less than a week after founder Elon Musk warned of an internal engine production "crisis" at SpaceX that could ripple out to future Starlink missions
https://floridatoday.com/amp/8823178002

---

Och SpaceX har även fått ett stort kontrakt med amerikanska skattepengar rörande månlandning. Vad jag förstår skulle även det riskeras av problem med Raptormotorerna. Senare verkar det dessutom visa sig att kontraktet endast rör en (1) månlandning. Nu skall mer amerikanska skattepengar in i nya kontrakt för fler månlandningar.

Det har mest blivit kaos och clownfasoner sedan USA:s rymdprogram privatiserats och SpaceX får dominera allt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-02 kl. 08:42.
Citera
2021-12-02, 20:21
  #306
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkar som om SpaceX påstår att de har någon slags "kris" i tillverkningen av Raptormotorer. Men det skall ju inte påverka de uppskjutningar av Starlink de håller på med nu. De har 1800 Starlink uppskjutna och fortsätter med uppskjutningarna. De pågående uppskjutningarna har inget direkt samband med Elons högtflygande planer med Starship (Raptormotorer) och möjligheter att skjuta upp Starlink den vägen.

Det kommer osammanhängande rapporter från det amerikanska rymdprogrammet nu sedan det blivit privatiserat i hög grad. Det antyds även att Starlink är olönsamt men det påstås fungera väl. Man gör konstigt nog inte mycket reklam för systemet och försöker sälja det. Man fortsätter dessutom med de kostsamma uppskjutningarna trots att systemet anses olönsamt.

Det är bara en röra runt Musk. Jag hävdar fortfarande att Starlink är en bluff. Innan jag omprövar det måste systemet komma ut till försäljning till alla, inte bara till personer som blivit utvalda per epost. Systemet skulle dessutom vara en teknisk revolution med t.ex laserlänkarna. Det måste komma ut i världspressen och testas ingående på många sätt innan man kan tro att det fungerar. En del rapporter från Reddit, YouTube eller Facebook räcker inte alls. Inte heller enstaka tidningsrubriker om olika områden med många användare.


https://floridatoday.com/amp/8823178002

---

Och SpaceX har även fått ett stort kontrakt med amerikanska skattepengar rörande månlandning. Vad jag förstår skulle även det riskeras av problem med Raptormotorerna. Senare verkar det dessutom visa sig att kontraktet endast rör en (1) månlandning. Nu skall mer amerikanska skattepengar in i nya kontrakt för fler månlandningar.

Det har mest blivit kaos och clownfasoner sedan USA:s rymdprogram privatiserats och SpaceX får dominera allt.


En drivande faktor till att Musk sålde av 10% av Tesla finns nog i att Spacex är ett ekonomiskt slukhål. Man kan nog få Starlink att fungera i sinom tid men det kommer nog inte bli en kassako som Musk hoppas på. Konkurrensen är för hård från 5G och fiber men även geostationära satelliter.

Att han går ut med att Soacex är konkursmässsig är nog mest dramaqueenfasoner. Kan tänkas han kör det till det kraschar sen kommer staten in och räddar bolaget.

Hade varit grymt spännande veta hur snacket går bakom kulisserna.
Citera
2021-12-03, 01:02
  #307
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Konkurrensen är för hård från 5G och fiber men även geostationära satelliter.

Gamers skulle aldrig köpa internet över geostationära satelliter oavsett hur billigt det är. Nu verkar gamers, dvs datanördar med introverta drag, vara just Musks fanbase, så det löser sig kanske ändå.
Citera
2021-12-03, 12:13
  #308
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Gamers skulle aldrig köpa internet över geostationära satelliter oavsett hur billigt det är. Nu verkar gamers, dvs datanördar med introverta drag, vara just Musks fanbase, så det löser sig kanske ändå.

Latencyförbättringen för starlink är än då länge medioker. Frågan är hur stor kundkretsen är som vill kosta på sig ett dubbelt så dyrt abonnemang för att få 10% bättre ping.

Än så länge spöar fast fiber starlink med hästlängder.
https://www.speedtest.net/insights/b...e-q2-2021/amp/
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-12-03 kl. 12:18.
Citera
2021-12-03, 17:38
  #309
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Latencyförbättringen för starlink är än då länge medioker. Frågan är hur stor kundkretsen är som vill kosta på sig ett dubbelt så dyrt abonnemang för att få 10% bättre ping.

Tja, du kommer 7 varv runt jorden på 1 sek. Normalt får du en vända till geosync och tillbaks på strax under det.

För en gamer är 600ms ping allvarligt, såvitt jag förstår. Jag spelar ju även wow ibland, men sällan i gäng men närmare en sekund lag hade ställt till det.

För att posta twitter/facebok eller läsa väderrapporter duger det ju dock ypperligt. Allt handlar om vilken kundkrets man söker. Om man nu ens hade sökt nån vilket starlink inte gör.
Citera
2021-12-03, 21:19
  #310
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tja, du kommer 7 varv runt jorden på 1 sek. Normalt får du en vända till geosync och tillbaks på strax under det.

För en gamer är 600ms ping allvarligt, såvitt jag förstår. Jag spelar ju även wow ibland, men sällan i gäng men närmare en sekund lag hade ställt till det.

För att posta twitter/facebok eller läsa väderrapporter duger det ju dock ypperligt. Allt handlar om vilken kundkrets man söker. Om man nu ens hade sökt nån vilket starlink inte gör.

Ja. Skulle Starlink fungera vore det slutsålt för länge sedan i många regioner med dåligt eller inget Internet. Och om Maestro bara Twittrade några magiska ord så skulle varenda fanboy köpa en disc, många andra också ("Dishy" finns även i fyrkantigt numera).
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-03 kl. 21:26.
Citera
2021-12-03, 21:32
  #311
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tja, du kommer 7 varv runt jorden på 1 sek. Normalt får du en vända till geosync och tillbaks på strax under det.

För en gamer är 600ms ping allvarligt, såvitt jag förstår. Jag spelar ju även wow ibland, men sällan i gäng men närmare en sekund lag hade ställt till det.

För att posta twitter/facebok eller läsa väderrapporter duger det ju dock ypperligt. Allt handlar om vilken kundkrets man söker. Om man nu ens hade sökt nån vilket starlink inte gör.

Nu var det inte geostationära jag tänkte på utan 5G och fiber. Som fortfarande spöarskiten ur Starlink
Citera
2021-12-04, 17:56
  #312
Medlem
raskenss avatar
Någon som vet vad det är för skillnad på version 1 och två för satelliterna?

Musk skrev i sitt interna mail att ekomonin för V1 är väldigt svag och att dom måste lyckas med V2 för att ekomonin ska gå ihop.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback