2021-12-01, 15:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste förtroendemätning för partiledarna, 1016 personer tillfrågades mellan 18 - 24 november
Magdalena Andersson (S) – 40 procent.
Ulf Kristersson (M) – 33 procent.
Nooshi Dadgostar (V) – 30 procent.
Jimmie Åkesson (SD) – 29 procent.
Ebba Busch (KD) -24 procent.
Annie Lööf (C) – 23 procent.
Per Bolund (MP) – 10 procent.
Nyamko Sabuni (L) – 9 procent.
Märta Stenevi (MP) – 8 procent.
Procenten visar andelen respondenter som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minskat-fortroende-for-magdalena-andersson

De redovisar inte balansmått, förändringar och olika partiers åsikt trots att de nämner det. De borde inte kommentera siffror de inte redovisar.
Citera
2021-12-01, 15:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De redovisar inte balansmått, förändringar och olika partiers åsikt trots att de nämner det. De borde inte kommentera siffror de inte redovisar.
Vi kommer att kunna läsa det senare när Novus redovisar undersökningen. En sak jag finner spännande är att Jimpan nu stabilt har samma siffror vad gäller ganska/ mycket litet förtroende som resten av partiledarna undantaget UK, MA/SL och ND.
Citera
2021-12-01, 16:15
Medlem
Imorgon kommer SCB:s mätning. I vanlig ordning kommer de att rapportera en helt orimlig glädjesiffra för Socialdemokraterna som det sedan kommer att tjatas massor om i MSM. Förmodligen drar de till med en bit över 30%, trots att S egentligen ligger på ca 27% och så kommer det att tas till intäkt för hur otroligt framgångsrik och populär Magdalena Andersson är.

I de tre senaste riksdagsvalen har den siffra SCB uppger för S i december legat i genomsnitt 4,5 procentenheter över valresultatet nio månader senare.

SCB dec 2009:36,5%
Valresultat sep 2010:30,7%

SCB dec 2013:34,3%
Valresultat sep 2014:31,0%

SCB dec 2017:32,6%
Valresultat sep 2018:28,3%
Citera
2021-12-01, 16:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Imorgon kommer SCB:s mätning. I vanlig ordning kommer de att rapportera en helt orimlig glädjesiffra för Socialdemokraterna som det sedan kommer att tjatas massor om i MSM. Förmodligen drar de till med en bit över 30%, trots att S egentligen ligger på ca 27% och så kommer det att tas till intäkt för hur otroligt framgångsrik och populär Magdalena Andersson är.

I de tre senaste riksdagsvalen har den siffra SCB uppger för S i december legat i genomsnitt 4,5 procentenheter över valresultatet nio månader senare.

SCB gör väl undersökningen via snigelpost?
Citera
2021-12-01, 16:43
Medlem
Hur som haver så är det EFTER valet vi vet hur det ser ut på allvar. Jag stöttar alla företag som gör förtida analyser för alla behöver vi en födkrok......MEN efter valet är det GLASKLART!
Citera
2021-12-01, 18:02
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
...
...och i maj 2018 rapporterade SCB just 28,3% för S:
Citat:
Ursprungligen postat av SCB
Socialdemokraterna skulle få 28,3 ± 0,8 procent av rösterna vid ett val i maj 2018.
Det är en statistiskt säkerställd minskning, både jämfört med november 2017 och med riksdagsvalet 2014. Socialdemokraterna har i förhållande till november 2017 statistiskt säkerställda nettoförluster på cirka 2,2 procent till gruppen ”vet ej”, cirka 0,4 procent till Sverigedemokraterna och cirka 0,2 till ”övriga partier”.

I förhållande till riksdagsvalet 2014 noteras en statistiskt säkerställd nettovinst på cirka 0,9 procent från Miljöpartiet. Samtidigt har Socialdemokraterna jämfört med riksdagsvalet statistiskt säkerställda nettoförluster på cirka 2,5 procent till Sverigedemokraterna, cirka 0,7 procent till Moderaterna och cirka 0,6 procent till Vänsterpartiet.
Inte så illa pinkat...
Fast SCB har nog en del systematiska fel - även om det är svårt att bevisa eftersom de inte rapporterar närmare valen än i maj. Fast med SCB är det framför allt nedbrytningarna och netto-flödena som är intressanta.
Citera
2021-12-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
...och i maj 2018 rapporterade SCB just 28,3% för S:

Inte så illa pinkat...
Fast SCB har nog en del systematiska fel - även om det är svårt att bevisa eftersom de inte rapporterar närmare valen än i maj. Fast med SCB är det framför allt nedbrytningarna och netto-flödena som är intressanta.

SCB:s 28,3 i maj 2018 var av allt att döma också en grov överskattning av läget i maj 2018 eftersom Sifo, Ipsos och Novus då låg på 24-25.
Citera
2021-12-01, 18:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag är inte säker på det heller, eftersom S nu av Mp tillåts regera ostört. Så lär det förbli fram till valet.

Jag tippar att Mp blir kvar, men då de ligger på håret är det ändå förstås något av en slump vilken sida av strecket de hamnar på.

Jag hoppas jag haf fel men tyvärr tror jag också de kommer klara sig kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker ändå MP fick förvånansvärt mycket kritik nu, det var väl typ första gången de fick några kritiska frågor. Jag hoppas att vi får en FI-situation. När media märkte att FIs röster behövdes för en regering skuggbannade man dem och de försvann nästan i förra valet. Om MP hotar den övergripande makten kanske media offrar dem.

Jo, du har rätt, en del kritiska frågor fick de faktiskt. Det vore nästan märkligt annars. Samtidigt är det nästan ett år kvar till valet och folk hinner glömma. Vi får väl se, men jag tror det skall mycket till innan de släpper MP. Och om inte annat lär de åtminstone fortsätta fokusera på deras frågor och på så vis hoppas andra partier plockar upp dem, på samma vis som de fortfarande gör med F!:s frågor utan att nämna F!.

F! fick ju mycket uppmärksamhet fram tills Gudrun lämnade. Oavsett vad man än tycker om henne så var hon åtminstone skicklig på att synas. Men visst, hennes ofta galna idéer blev ibland t.o.m. för mycket för hennes beundrare att kunna försvara. Men det är intressant att se att F! bara levde så länge media brydde sig, det var verkligen inte mycket till ideologisk övertygelse bland deras väljare direkt. Men även MP överlever till stor del på medias bevakning. Kanske inte i samma extrema omfattning som F! gjorde, men åtminstone i viss mån.
Citera
2021-12-01, 21:53
Medlem
LadySwedens avatar
Den 10:e April är det presidentval i Frankrike. Fria Tider publicerade intressanta siffror om opinionsläget;

"I årtionden har våra makthavare både, till höger och till
vänster, lett oss på denna dödliga väg av nedgång och dekadens. Högern och vänstern har ljugit för dig och skylt över situationens allvar. De har mörkat befolkningsbytets verklighet.

En sammanställning av opinionsmätningar visade innan Zemmour gick ut offentligt med sin kandidatur att han skulle få 14 procent av rösterna i ett presidentval, jämfört med Emmanuel Macron (24 procent) och Marine Le Pen (18 procent).

Den invandringspolitiska opinionen är alltså splittrad, men endast de två mest populära kandidaterna ställs mot varandra i den sista omgången av presidentvalet."
https://www.friatider.se/vill-bli-president-att-stoppa-folkutbytet

Frågan är väl hur stor globalistsidan är sammantaget kommande val.
Citera
2021-12-01, 23:53
Medlem
greta75s avatar
Citat:

Mycket intressant och kul notering och tre gånger är helt klart en trend.

Rent logiskt är det naturligtvis tillfälligheter. SCB kan ju inte se in i framtiden.

Och som vanligt i livet när man tycker sig knäckt en kod eller hittat en trend så bryts den förargligt.
Citera
2021-12-01, 23:56
Medlem
HejaFinlands avatar
SVT har anammat namnet "blågula blocket" som vi här på FB kämpat för att popularisera. Det har vi gjort bra! M är inte helt med på banan tydligen men vi har snart snärjat dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tobias-billstrom-darfor-valjer-jag-jimmie-akesson-framfor-annie-loof
Citera
2021-12-02, 00:02
Medlem
Alla mätningar som visar mindre än 2% i ökning/minskning får man ta som mätfel.

Frågeställningar inför nästa omgång mätningar blir om något parti blir straffat / tappat förtroende nu i samband med superonsdagen.

Intressanta är givetvis främst de som utgör vänsterblocket, dvs C, S, MP och V.

Riktningen kan ge en liten indikation på hur trenden blir långsiktigt fram till valet.

Min egen gissning (förhoppning) är att MP har tappat stöd och väljare till S och V.

Tyvärr börjar jag ge upp hoppet om att det ska bli några större rörelser mellan blocken. Men man ser alltmer att högerblocket har förmågan att bilda en stabil och slagkraftig regering medan vänsterblocket har uppenbara problem och direkta konflikter som kraftigt undergräver deras förmåga att skapa stabilitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in