2021-11-30, 11:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDawkins
Mitt provresultat har redan kommit så in och kika ni som är nyfikna!

2.0 på verb, 0.8 på kvant..
Vad kan jag dra för slutsats kring intelligens? Är man då hyfsat smart men bara lite dålig på matte? Eller inte så smart men bra på att läsa?

Läkarmaterial?

Jaja det är inget IQ-test men någon slags indikation på ens kognitiva förmågor!
Med passusen att, som du säger, det inte är fråga om ett IQ-test: jag skulle säga intelligens över medel, men suger på matte.

Matematikdelen är helt baserad på kursen Matematik 1b, så det är fråga om en brist på ämneskunskap snarare än en brist på intelligens.
Citera
2021-11-30, 13:27
Medlem
Citat:
Mitt provresultat har redan kommit så in och kika ni som är nyfikna!

2.0 på verb, 0.8 på kvant..
Vad kan jag dra för slutsats kring intelligens? Är man då hyfsat smart men bara lite dålig på matte? Eller inte så smart men bra på att läsa?

Läkarmaterial?

Jaja det är inget IQ-test men någon slags indikation på ens kognitiva förmågor!

Med störst sannolikhet är det nog så att du brister i kunskaperna för grundläggande matematik, vilket är vanligt om man inte har studerat matematik på ett bra tag.

Matematik är något som de allra flesta kan lära sig, om du fram till nästa provtillfälle skulle spendera några timmar i veckan på att repetera grundläggande matematik (matematik 1a och matematik 1b) så kommer du garanterat se en klar förbättring på den kvantitativa delen.
Citera
2021-11-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Med passusen att, som du säger, det inte är fråga om ett IQ-test: jag skulle säga intelligens över medel, men suger på matte.

Matematikdelen är helt baserad på kursen Matematik 1b, så det är fråga om en brist på ämneskunskap snarare än en brist på intelligens.

Det lät ju lugnade, kände mig lite nedslagen där haha. Så skumt att ha så stora skillnader i resultat.

Trodde nog att kvant skulle innehålla mer allmän logisk förmåga, men egentligen är det bara NOG som är utformad så? (Och där hade jag bra poäng, 10/12). Som du säger i övrigt är det ämneskunskaper som jag saknar. Å andra sidan ser jag folk här som får väldigt högt trots att de inte pluggat matte på typ 10 år..

Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Med störst sannolikhet är det nog så att du brister i kunskaperna för grundläggande matematik, vilket är vanligt om man inte har studerat matematik på ett bra tag.

Matematik är något som de allra flesta kan lära sig, om du fram till nästa provtillfälle skulle spendera några timmar i veckan på att repetera grundläggande matematik (matematik 1a och matematik 1b) så kommer du garanterat se en klar förbättring på den kvantitativa delen.

Tack, ska införskaffa en mattebok. Räkna någon timma varje vardag borde ge nåt!
Citera
2021-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Det lät ju lugnade, kände mig lite nedslagen där haha. Så skumt att ha så stora skillnader i resultat.

Trodde nog att kvant skulle innehålla mer allmän logisk förmåga, men egentligen är det bara NOG som är utformad så? (Och där hade jag bra poäng, 10/12). Som du säger i övrigt är det ämneskunskaper som jag saknar. Å andra sidan ser jag folk här som får väldigt högt trots att de inte pluggat matte på typ 10 år..

Tack, ska införskaffa en mattebok. Räkna någon timma varje vardag borde ge nåt!

Jag skulle tipsa dig om att gå igenom matematik 1 på matteboken.se, alternativt Matematik 5000 1b.

När du har gått igenom ovanstående så finns det en crash course på YouTube av Björn Runow som är bra. Sen kommer man väldigt långt på att gå igenom gamla högskoleprov, matematiken på högskoleprovet är som bekant återkommande.
Citera
2021-11-30, 19:22
Jag skrev 1.4 (ett poäng från 1,45 och två poäng från 1,5)
Hur ser mina chanser ut för att komma in på psykologprogrammet i Uppsala till vår?
Citera
2021-11-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TGin
Jag skrev 1.4 (ett poäng från 1,45 och två poäng från 1,5)
Hur ser mina chanser ut för att komma in på psykologprogrammet i Uppsala till vår?

https://www.uhr.se/studier-och-antag...ingsstatistik/

Ser tyvärr mörkt ut. Tidigare har det krävts 1.55-1.65, kan svaja mycket när det finns så få platser. Kollar man på tidigare statistik skulle du nog ha en chans i Umeå efter andra urvalet.
Citera
2021-12-01, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av Himlafenomen
https://www.uhr.se/studier-och-antag...ingsstatistik/

Ser tyvärr mörkt ut. Tidigare har det krävts 1.55-1.65, kan svaja mycket när det finns så få platser. Kollar man på tidigare statistik skulle du nog ha en chans i Umeå efter andra urvalet.

jaha då blir det juristprogrammet =(. Finns det något sätt man kan komma in på utbildningen om man redan pluggar i uppsala? Eller komma runt hela processen, orkar inte skriva ett till HP.
Citera
2021-12-01, 16:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
jaha då blir det juristprogrammet =(. Finns det något sätt man kan komma in på utbildningen om man redan pluggar i uppsala? Eller komma runt hela processen, orkar inte skriva ett till HP.
De verkar tyvärr bara ha de vanliga antagningsvägarna (betyg eller HP), så det blir nog tyvärr att höja något av dem, eller välja en annan utbildning.
Citera
2021-12-01, 17:04
Medlem
Citat:

Om psykolog är det som du verkligen vill studera så rekommenderar jag dig att satsa på högskoleprovet ytterligare än gång, förbered dig allt du kan inför nästkommande provtillfälle. Att studera något som man inte brinner för eller verkligen är intresserad utav kan bita en i röven tillslut.
Citera
2021-12-01, 20:14
Medlem
Om jag fick 1,6 och vill komma in på ett program som har antagningsstatistik omkring 1,5 de senaste åren, betyder det att jag har goda chanser då? Är 1,5 den person som hade sämst poäng av de antagna?

Tack på förhand
Citera
2021-12-01, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Om psykolog är det som du verkligen vill studera så rekommenderar jag dig att satsa på högskoleprovet ytterligare än gång, förbered dig allt du kan inför nästkommande provtillfälle. Att studera något som man inte brinner för eller verkligen är intresserad utav kan bita en i röven tillslut.

Det lär ju bli så. Förhoppningsvis kommer jag orka att plugga till högskoleprovet vid sidan om juriststudierna.
Citera
2021-12-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Om jag fick 1,6 och vill komma in på ett program som har antagningsstatistik omkring 1,5 de senaste åren, betyder det att jag har goda chanser då? Är 1,5 den person som hade sämst poäng av de antagna?

Tack på förhand

Det stämmer, 1.5 är det lägsta resultatet som någon eller några kom in med. Således bör dina chanser vara väldigt goda.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in