• 1
  • 2
2021-11-30, 23:49
Medlem
Hej, har bestämt mig för att göra slut med min sambo. Har löst en ny lägenhet till mig i staden jag jobbar i och vill inte bo kvar i den gamla. Problemet är bara att vi har 3 månaders uppsägningstid på nuvarande hyresrätt där vi båda står på kontraktet och om allt går vägen får jag min nya om 1 månad.

Men tror inte att hon kommer vilja bo kvar i lägenheten själv då hon inte jobbar så mycket och den blir för dyr för henne att bo själv i. Från att jag gör slut till att jag flyttar kan hon bo hos sin mamma men jag har varken familj eller vänner jag kan flytta in hos.

Kan hon på nåt sätt tvinga mig att fortsätta betala halva hyran på vår gemensamma lägenhet trots att jag flyttat ut eller hur funkar det med det?
Och när bör jag göra slut? Ska jag göra det så fort som möjligt så hon kan säga upp lägenheten eller ska jag vänta så att övergångsperioden till att jag flyttar ut blir så kort som möjligt?
Citera
2021-11-30, 23:54
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altoids12

Kan hon på nåt sätt tvinga mig att fortsätta betala halva hyran på vår gemensamma lägenhet trots att jag flyttat ut eller hur funkar det med det?
Och när bör jag göra slut? Ska jag göra det så fort som möjligt så hon kan säga upp lägenheten eller ska jag vänta så att övergångsperioden till att jag flyttar ut blir så kort som möjligt?

Klart hon kan, ditt svin. Ni står ju båda två på kontraktet, uppenbarligen ska du betala din halva i de tre månaderna...
Citera
2021-11-30, 23:59
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen rör samboförhållandets juridiska aspekter och inte de känslomässiga.

Relationer och samlevnad --> Juridik
/Moderator
Citera
2021-12-01, 00:54
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altoids12
Kan hon på nåt sätt tvinga mig att fortsätta betala halva hyran

Nej, men lagen kan.
Citera
2021-12-01, 01:59
Medlem
Självklart så måste du betala uppsägningstiden.
Men otroligt taskigt att lämna henne så här med tanke på hur svårt det är att få boende. Alla tänker på sig själv, hela tiden. Mitt X gjorde likadant mot mig det otrogna svinet. Jag sa upp min lägenhet och jobb för att flytta ihop med henne i en annan stad. Jag sa till henne, kan du lova mig om du gör slut med mig att du hjälper mig att ha en lägenhet. Inga problem säger hon. Så när hon gör slut så säger hon upp lägenheten för att flytta till annan lägenhet i en annan stad som ursprungligen är ifrån. En lägenhet som hon står på och lämna mig utan lägenhet i en stad jag inte känner någon i och det är omöjligt att få lägenhet i. Hade skaffat jobb och allt. Jävla svin till människa. Fan det kokar i mig nu när jag tänker på detta.

Jag kommer aldrig flytta ihop med någon för alla tänker bara på sig själv.
Citera
2021-12-01, 04:27
Medlem
Tror det finns ett sätt, och det skulle i så fall vara något slags kontraktsöverlåtande i samband med hyresvärden och din sambo (även om detta är ett numera Ex så är ni sambo så länge ni är folkbokförda på samma adress).

Vet inte hur det funkar med förstahandskontrakt dock.

Vet att det funkar att kringgå uppsägningstiden vid andrahandskontrakt eller inneboendekontrakt om du kan hitta någon som kan flytta in istället för dig och denne godkänns av hyresvärden respektive förstahandsgästen.

Möjligen kan du ansöka till hyresvärden/fastighetsägaren om att ta in en andrahandsgäst under uppsägningstiden? Alternativt en inneboende. Inneboende behöver du inte meddela eller ansöka till hyresvärden om, men de får rätt att skriva sig på adressen och ha namn på dörren (enl. Hyresnämnden). Korttidskontrakt utan uppsägningstid.

Självklart måste din sambo, som också står på kontraktet, bli varse detta och godkänna allt detta.

Andrahandsgäst = Hela hyran+10% (% om möblerad) då kan din sambo inte bo där
Inneboende = Utrymme som hyrs(m2)+10% (% om möblerat) då kan din sambo bo där

Annars är det bara att man up och ta kostnaden under tiden och sedan gå vidare med ditt liv.
Citera
2021-12-01, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan
Klart hon kan, ditt svin. Ni står ju båda två på kontraktet, uppenbarligen ska du betala din halva i de tre månaderna...
Varför är han ett svin?
Hade detta handlat om en kvinna som valt att lämna då hade du tyckt det va ett bra beslut .
Citera
2021-12-01, 07:20
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Varför är han ett svin?
Hade detta handlat om en kvinna som valt att lämna då hade du tyckt det va ett bra beslut .

Nej ingen hade tyckt det. Han är ett svin. Så gör man inte mot någon. Han ska göra slut direkt och sedan såklart dela på hyran tills hon hittat annat boende. Han har ju själv hittat nytt boende bakom ryggen på henne?! Om han haft ryggrad hade han berättat sina planer för längesen så hon också kunnat söka nytt boende i god tid.
Citera
2021-12-01, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Varför är han ett svin?

Har du ens läst trådskaparen?
Det lyser ego och snålhet rakt igenom hela hans inlägg. Nu har vi visserligen inte hört hela historien som kanske gör hans handling fullt förståeligt.

Han är såklart skyldigt att betala hälften av hyran.
Citera
2021-12-01, 09:02
Medlem
Du har allt på det torra men lämnar den du har brytt dig om såhär. Ärligt talat, skäms du inte? Hjälp människan för guds skull.

betala 50% av hyran i tre månader eller avgå. Om det är en hyreslägenhet kan väl bara en person äga ködagarna

Om du lämnar ditt ex i sticket hoppas jag att karma tar dig.
Citera
2021-12-01, 10:20
Medlem
Såväl dina som din sambos åtaganden gentemot hyresvärden enligt hyresavtalet kvarstår även under hela uppsägningstiden. Era åtaganden gentemot hyresvärden påverkas alltså inte på något sätt av ifall du, din sambo, ni båda eller ingen av er bor i lägenheten under en uppsägningstid. Var och en av er två har rätt, men ingen skyldighet, att bo i lägenheten även under hela uppsägningstiden. Era val i boendefrågan under uppsägningstiden påverkar inte ansvar för hyran.

Du och din sambo kan såklart er två emellan komma överens om en annan kostnadsfördelning av hyran än tidigare (internt) under en uppsägningstid. Men det förutsätter i så fall att ni två är helt överens i den saken.

Ni kan också försöka få en kortare uppsägningstid än tre månader om ni båda vill det men det förutsätter i så fall godkännande från hyresvärden.

Tipset i en sådan här situation är att fokusera på att avsluta förhållandet med värdighet och respekt och prioritera inte tankar om ekonomin för några månadshyror. Har du bestämt dig för att lämna så berätta det för din sambo så även denne får möjligt att planera sitt liv utifrån ditt beslut.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-12-01 kl. 10:27. Anledning: Tillägg
Citera
2021-12-01, 10:41
Medlem
Separationer bör skötas snyggt.

Visst, har hon betett sig illa, dumpat dig då skulle jag inte ställt upp och hjälpt till.

Meningen med en separation är ju inte att sätta den andre i skiten, man får ha så pass respekt för den andre att se till att den klarar sig (fast nu tänker jag ju så där vit medelålders mans kvinnohatande - det är väl nya tider nu).

Dock så står du med på kontraktet i detta fall och då är ni ömsesidigt betaöningsskyldiga - dvs kan hon inte betala så får du betala. (finns något annat ord för det)

Går det till KF så kommer de att ta pengarna från dig om hon inte har några. Sen får ni göra upp sins emellan, du kan dra henne till tinget tom. Men finns det inga pengar så är det ju meningslöst.

Med andra ord: Det ligger i ditt intresse att hyran blir betald, även om du får betala hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in