Nej, inte hört precis om det här. Om det inte hänger samman med förkylningen, kan en tänkbar orsak vara att katten släppte mer hår och mjäll pga stressen att flyttas på. De hårar mer när de är rädda och nervösa. Det behöver inte ha märkts, katter är subtila i sitt kroppsspråk och brukar dölja obehag.
Jag brukar avråda allergiker från att skaffa katt eftersom de kan bli sämre, men även att det blir så himla tråkigt om katten måste omplaceras eller i värsta fall avlivas om man inte hittar nån ny ägare. Tipsar om att du bör tänka ut en plan B, fundera över ett eventuellt framtida omplaceringshem. För både kattens och din skull.
Vad gäller olika raser så funkar mycket riktigt kortpälsade som rex och nakenkatter för en del. Andra nämner sibirisk katt och ragdoll som mindre allergena.
Det verkar vara vanligt att kattungar ger mer besvär och även okastrerade hanar. Några bevis för att det är så här har jag inte, det är vad jag snappat upp pga mitt kattnörderi.
Kanske borde du göra allergitest? Det har gått otroligt mycket framåt på det området det senaste, testerna har förfinats. Bäst att du läser på lite vad som finns innan så du kan efterfråga det hos läkaren. Det är så jävla snålt nu, blir till att "beställa/tjata fram" rätt vård när man har en sjukdom som inte är lönsam.
Vad man kan göra, förutom att ta allergimedicin (kolla med läkare först) är att låta någon annan borsta katten. Ge laxolja som håller pälsen fin. Inte ge skitmat, ger mjällbildning. Undvik Friskies torrfoder som har rykte om sig att ge mjäll. Bada katten (men inte för ofta). Städa förstås. Kör klisterrullar, köp storpack. Fixa speciella mysiga liggplatser med tyg som drar åt sig hår och kan tvättas. Inte ha katten i sängen eller till och med sovrummet.
Jag har till och med läst om allergiker som dammsuger sin katt! Några av mina kissar har varit skiträdda dammsugaren och jag har aldrig ens försökt. Börjar man när kissen är unge och belönar med rikligt godis kanske det kan gå...?
Önskar lycka till med din kisse!
Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Vad är det för ras? Det finns raser som är mindre allergena, exempelvis Rex katter och en blandning av rex och något annat (kan för mitt liv inte minnas vad rasen heter).
Kommer inte på vilken ras du menar Maviel. Rex finns både Cornish rex och Devon rex, kanske nån av dem du tänker på? Snarlika kissar. (Och mysiga.)