2021-11-30, 20:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Barn i förskole- eller tidig skolålder kan inte gå på bio, museum eller barnteater själva. Effekten av vaccinpasset är att mina barn ställs utanför samhället, oavsett om du vill det eller inte.

Jag säger bara till barnen nu att "vi kan inte gå på julteater, bio, osv grund av corona". När klasskamraterna gör saker får jag hitta på bortförklaringar, att biljetterna är slut eller att jag glömt att boka i förväg, för att de ska slippa handskas med det känslomässigt. Jag förklarar när de blir äldre.

Men hellre det än att behöva se barnen i ögonen i framtiden och berätta av vi tillhörde dem som skuldbelagde, frös ut och tvångsvaccinerade människor mot deras vilja under den beryktade coronapandemin. Det är viktigare att kunna leva med sig själv än gå på teater.
Vad säger myndigheten för delaktighet om detta? Visste inte att det fanns en sådan myndighet, och fokus är visst att främja möjligheter för funktionsnedsatta, men deras mål beskrivs likafullt i mer allmänna termer enligt följande:
Myndigheten för delaktighet
Myndigheten för delaktighet arbetar för att alla ska ha samma möjligheter att vara delaktiga i samhället och kunna ta del av mänskliga rättigheter.
https://www.regeringen.se/myndigheter-med-flera/myndigheten-for-delaktighet/

Hur går det ihop med att utestänga barn till ovaccinerade föräldrar så att de inte får gå på barnteater med mamma eller pappa?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-30 kl. 20:16.
Citera
2021-11-30, 20:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Denna bruden verkar inte ge med sig!

Kan det verkligen stämma att det inte finns några allvarliga fall av omikron i SA än?

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-omikron-kan-vara-vagen-till-flockimmunitet/

Smittotalen i SA går upp kraftigt nu. Om 2 veckor vecor borde man kunna an en uppgång av antalet döda. Det är onekligen spännande tider. Börsen verkar ta det lugnt iaf.
Citera
2021-11-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Bayern verkar de stänga ner läktarna igen, undras varför?
Väldigt sorligt om det är sant, men inte särskilt förvånande. Makthavarna i Tyskland har på sistone skämt ut sig med sina hysteriska, suboptimala och hjärndöda beslut. Undra hur många tusentals människoliv världen över som tyskarna tagit livet av med sitt episkt korkade beslut att stänga kärnkraften och ersätta med fossila bränslen. Nu liksom då verkar deras makthavare agera i hysterisk affekt.
Senast redigerad av jerka11 2021-11-30 kl. 20:38.
Citera
2021-11-30, 20:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Nää knappast! det gjorde den inte... och kommer inte att göra heller! har aldrig hört att man har bommat igen dörrarna på ett sjukhus och i stort sett vägrat släppa in folk som är i behov av vård, nu pratar jag inte prioriteringar utan INGEN kommer in

Det är inte den enda definitionen som gäller.
Citera
2021-11-30, 20:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är du säker?
Smittan verkar h peakat i NL

Ändrar inte att de ställt in alla cancerbehandlingar och dylikt sen typ en vecka. Skulle de gjort det om sjukvården inte kollapsat?
Citera
2021-11-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Eländet verkar redan vara över som tur är! eftersom makthavarna till slut har lagt ner alla hysteriska, suboptimala och hjärndöda restriktioner och åtgärder . Fantastiskt att polletten till slut trillade ner.

Dock finns C19 kvar, det kommer det troligen göra tills att vi når något medicinskt paradigmskifte map virus alt mänskligheten dör av annan anledning.
Människorna dör av andra anlednngar redan nu och människornas egna bakterier är farligare än i princip alla virus.
Citera
2021-11-30, 20:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Glöm inte att det var en grupp på 600 pers som testades.
Det betyder att drygt 10% har COVID och de har suttit tät intill många andra personer på planet under ungefär 8 timmar!

Är det ingen som kopplar att man behöver testa alla som ankommer med flyg, oavsett vart de kommer ifrån? Och de menar jag inte FHM "rekommendation" (vem bryr sig om vad FHM rekommenderar?), det ska vara enkelt: Man kommer inte genom tullen utan att testet precis utanför gaten är negativ.
8 timmar låter lite, 11-12 mer rimligt.
Citera
2021-11-30, 20:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Glöm inte att det var en grupp på 600 pers som testades.
Det betyder att drygt 10% har COVID och de har suttit tät intill många andra personer på planet under ungefär 8 timmar!

Är det ingen som kopplar att man behöver testa alla som ankommer med flyg, oavsett vart de kommer ifrån? Och de menar jag inte FHM "rekommendation" (vem bryr sig om vad FHM rekommenderar?), det ska vara enkelt: Man kommer inte genom tullen utan att testet precis utanför gaten är negativ.

Japp, jag har också reflekterat över att så många som 10% av flygresenärerna testade possessivt. Är dock inte övertygad om att det speglar en verklighet, utan tror snarare att ett antal tog flyget ”hem” efter att dom redan insjuknat då vården sannolikt är både billigare och bättre än i Sydafrika.

Dessutom kan vi nog förutsätta att några medpassagerare smittades under resan.
Citera
2021-11-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte den enda definitionen som gäller.
så en kollaps är altså ansträngt läge? eller vad är det du påstår?
Citera
2021-11-30, 20:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Barn i förskole- eller tidig skolålder kan inte gå på bio, museum eller barnteater själva. Effekten av vaccinpasset är att mina barn ställs utanför samhället, oavsett om du vill det eller inte.

Jag säger bara till barnen nu att "vi kan inte gå på julteater, bio, osv grund av corona". När klasskamraterna gör saker får jag hitta på bortförklaringar, att biljetterna är slut eller att jag glömt att boka i förväg, för att de ska slippa handskas med det känslomässigt. Jag förklarar när de blir äldre.

Men hellre det än att behöva se barnen i ögonen i framtiden och berätta av vi tillhörde dem som skuldbelagde, frös ut och tvångsvaccinerade människor mot deras vilja under den beryktade coronapandemin. Det är viktigare att kunna leva med sig själv än gå på teater.

Så du vill inte vaccinera dig och nu får dina barn lida för det och så skyller du på andra? Ok!
Citera
2021-11-30, 20:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
så en kollaps är altså ansträngt läge? eller vad är det du påstår?

Kollaps är när man inte klarar att utföra normal sjukvård och inför någon form av triage för att välja ut vilka som ska få leva och inte. Vilket infördes när IVA blev fullt i Stockholmsområdet 2020 och som nu är fallet i Nederländerna. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-11-30, 20:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Väldigt sorligt om det är sant, men inte särskilt förvånande. Makthavarna i Tyskland har på sistone skämt ut sig med sina hysteriska, suboptimala och hjärndöda beslut. Undra hur många tusentals människoliv världen över som tyskarna tagit livet av med sitt episkt korkade beslut att stänga kärnkraften och ersätta fossila bränslen. Nu liksom då verkar deras makthavare agera i hysterisk affekt.

Sant vet jag inte, men det är det som rapporteras:

https://www.dn.se/sport/bayern-munchen-stanger-laktarna-efter-ny-coronavag/

Ja att stänga kärnkraften är ytterst korkat. Vore väl iofs inte förvånande om strömmen snart går och vi får sitta och huttra i kylan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in