Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Vi har inte så mycket att jämföra med när det gäller denna globalt spridda, vi kan jämföra historiskt med exempelvis "Spanska sjukan" men detta är inte det samma och nu har vi ett helt nytt läge.
Även om nu viruset har vunnit mark med global spridning så finns det en faktor kvar.
Mutationer som leder till en dödligare variant av viruset, så ta inget för givet som jag ser det.
Nu har jag inga belägg för det annat än mina egna funderingar men nog verkar det som varje mutation hitills har blivit mer smittsam och lite mindre dödlig.
Det går helt mot evulotionen att ett virus helt plötsligt blir dödligare OCH samtidigt mer smittsamt.
Som sagt helt ovetenskapligt men det är nog det som hindrar tex Ebola från att utvecklas till en pandemi, det är för potent helt enkelt.
Vi får se om någon månad men jag sätter en femma på att den nya varianten går åt samma håll, det är därför den sprids så bra då många antagligen inte ens märker att dom är sjuka.
Lite mer omptimism behövs i denna tråd fylld med arga män med svåra auktoritetsproblem.