2021-11-30, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har inte så mycket att jämföra med när det gäller denna globalt spridda, vi kan jämföra historiskt med exempelvis "Spanska sjukan" men detta är inte det samma och nu har vi ett helt nytt läge.

Även om nu viruset har vunnit mark med global spridning så finns det en faktor kvar.
Mutationer som leder till en dödligare variant av viruset, så ta inget för givet som jag ser det.

Vilka virus muterar till att bli dödligare? Kan du ens ge ett exempel?
Citera
2021-11-30, 18:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har inte så mycket att jämföra med när det gäller denna globalt spridda, vi kan jämföra historiskt med exempelvis "Spanska sjukan" men detta är inte det samma och nu har vi ett helt nytt läge.

Även om nu viruset har vunnit mark med global spridning så finns det en faktor kvar.
Mutationer som leder till en dödligare variant av viruset, så ta inget för givet som jag ser det.

Nu har jag inga belägg för det annat än mina egna funderingar men nog verkar det som varje mutation hitills har blivit mer smittsam och lite mindre dödlig.
Det går helt mot evulotionen att ett virus helt plötsligt blir dödligare OCH samtidigt mer smittsamt.
Som sagt helt ovetenskapligt men det är nog det som hindrar tex Ebola från att utvecklas till en pandemi, det är för potent helt enkelt.

Vi får se om någon månad men jag sätter en femma på att den nya varianten går åt samma håll, det är därför den sprids så bra då många antagligen inte ens märker att dom är sjuka.

Lite mer omptimism behövs i denna tråd fylld med arga män med svåra auktoritetsproblem.
Citera
2021-11-30, 18:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Problemet kommer sldrig bli löst eftersom det är normalt med virus i omlopp och att folk blir sjuka av allt möjligt. Det som görs nu är ren geschäft! Nämligen tjäna så mycket pengar som helst på folk och myndigheters okunskap..

"Vilken tur då att du sitter inne med så mycket kunskap, hurray!!!!"

"The fundamental cause of the trouble is that in the modern world the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt."
Bertrand Russell
Citera
2021-11-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om vaccinen inte hjälper, hur får det slut på eländet?
Eländet verkar redan vara över som tur är! eftersom makthavarna till slut har lagt ner alla hysteriska, suboptimala och hjärndöda restriktioner och åtgärder . Fantastiskt att polletten till slut trillade ner.

Dock finns C19 kvar, det kommer det troligen göra tills att vi når något medicinskt paradigmskifte map virus alt mänskligheten dör av annan anledning. Dock talar allt för att viruset kommer bli ännu lindrigare än vad det är idag. Om några år klassas det säkert som en vanlig förkylning (istället för att klassas som en influensa vilket verkar vara dagens konsensus).
Citera
2021-11-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om vaccinen inte hjälper, hur får det slut på eländet?
När man bestämmer sig för att ge vården det ekonomiska resurstillskott som krävs för att hantera återkommande covid-utbrott är pandemin över.

Men så länge man inbillar sig att 2019:s sjukvårdsbudget ska kunna hantera 2021:s sjukvårdsbehov så kommer man alltid balansera på gränsen till vårdkollaps.

Numera är inte pandemin problemet, utan att vi försöker köra springnota på pandemin.
Citera
2021-11-30, 18:21
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiQan
Fina siffror för USA. Deras covid strategi där masker och vaccin fungerar! På något sätt har man har fått dödligheten att öka med 45% år 2021 i åldrarna 25-44 (filtrera). Sjukt imponerande ändå.

https://www.usmortality.com/excess-absolute
dödligheten ÖKA?
Citera
2021-11-30, 18:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det verkar faktiskt inte så, åtminstone inte enligt den labbstudie som publicerades i vetenskapstidskriften "Nature", där ett virus med snarlika mutationer testades på blodplasma. Däremot så skyddade hybridimmunitet. Inte heller vacciner, ensamt, skyddade.

Det är bara att vänta och se, data kommer ju hela tiden.
Citera
2021-11-30, 18:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
"Vilken tur då att du sitter inne med så mycket kunskap, hurray!!!!"

"The fundamental cause of the trouble is that in the modern world the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt."
Bertrand Russell

Du är så säker på din sak att du tar sprutor i armen. Själv tycker jag det är så många frågetecken att jag förhåller mig passiv. Jag undrar hur Russell skulle klassificera oss två.
Citera
2021-11-30, 18:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Eländet verkar redan vara över som tur är! eftersom makthavarna till slut har lagt ner alla hysteriska, suboptimala och hjärndöda restriktioner och åtgärder . Fantastiskt att polletten till slut trillade ner.

Dock finns C19 kvar, det kommer det troligen göra tills att vi når något medicinskt paradigmskifte map virus alt mänskligheten dör av annan anledning. Dock talar allt för att viruset kommer bli ännu lindrigare än vad det är idag. Om några år klassas det säkert som en vanlig förkylning (istället för att klassas som en influensa vilket verkar vara dagens konsensus).

I Bayern verkar de stänga ner läktarna igen, undras varför?
Citera
2021-11-30, 18:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När man bestämmer sig för att ge vården det ekonomiska resurstillskott som krävs för att hantera återkommande covid-utbrott är pandemin över.

Men så länge man inbillar sig att 2019:s sjukvårdsbudget ska kunna hantera 2021:s sjukvårdsbehov så kommer man alltid balansera på gränsen till vårdkollaps.

Numera är inte pandemin problemet, utan att vi försöker köra springnota på pandemin.

Jag vet inte om det löser saken.
Citera
2021-11-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Jodå, kurvan stegrar, och nu har IVA-kurvan också kickat in,
-så here we go again-
https://www.bildtagg.se/file/3ecoglkvkdwfmn8e0wr6pxo

Och lägg då på detta en ”D-E-L-T-A PLUS MENU”, och vad får vi då?
https://youtu.be/qzEoBrr9gRA?t=61 <---

https://youtu.be/oohFGOmcxuo?t=155 <---- Here I go again

Tack för denna, avlidna-siffran störtdyker enligt din bild/graf, härligt att se!

Here we go again....., eller är du mest här för att skrämma upp folk
Citera
2021-11-30, 18:29
Medlem
Citat:
Nej, det verkar faktiskt inte så, åtminstone inte enligt den labbstudie som publicerades i vetenskapstidskriften "Nature", där ett virus med snarlika mutationer testades på blodplasma. Däremot så skyddade hybridimmunitet. Inte heller vacciner, ensamt, skyddade.

Det har tidigare ansetts vara omöjligt att utrota förkylning och influensa på grund av virusens förmåga att anpassa sig efter motståndet. Just därför har det också varit uteslutet att massvaccinera under pågående utbrott då detta endast leder till att viruset muterar snabbare. Vad skulle ha ändrats i och med covid-19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in