2021-11-29, 19:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, det var lite det jag spekulerade kring. Det går ju inte att fastslå om (och exakt vart) GM vände sig om i trappan (om han nu ens gjorde det). Men det går ju inte att utesluta, trots allt. Sikten var ju inte optimal, så klart. Men det beror ju även lite på vart han stod på trappsteget (om han nu vände sig), om det var i dess mitt, långt åt söder eller norr; det kan ju göra en viss skillnad. Kan låta som hårklyverier, men ändå.
Någon som kan ta sig till platsen, gärna med en mindre strålkastare med tillhörande stativ, och en vän som agerar LJ, får gärna göra en rekonstruktion. Det skulle kunna kullkasta hela teorin. Hur pass mycket skymmer gatlyktorna sikten helt enkelt.
Citera
2021-11-29, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Någon som kan ta sig till platsen, gärna med en mindre strålkastare med tillhörande stativ, och en vän som agerar LJ, får gärna göra en rekonstruktion. Det skulle kunna kullkasta hela teorin. Hur pass mycket skymmer gatlyktorna sikten helt enkelt.

Bra initiativ! Någon intresserad borde göra en rejäl analys. Det är ju tacksamt nog, tämligen intakt sen mordkvällen. Förutsättningarna för att gå till botten med detta, känns faktiskt bättre än någonsin tidigare, med alla smarta telefoner. Tyvärr bor ju inte i huvudstaden längre, annars hade jag gärna varit behjälplig i någon form.
Citera
2021-11-29, 19:55
Medlem
ReedMes avatar
I början på den här videon får man bra känsla för hur det kan vara att stå högst upp i trappan:

https://www.youtube.com/watch?v=FAN7I8qXdS0

(Får ursäkta mig om den redan är länkad.)
Citera
2021-11-29, 20:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast nyss var det en allmän sanning i tråden att det rörde sig om minst 1 minut
Du blandar ihop. När LJ står en längre stund så är det efter att mördaren redan försvunnit från trappkrönet.
Citera
2021-11-29, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I början på den här videon får man bra känsla för hur det kan vara att stå högst upp i trappan:

https://www.youtube.com/watch?v=FAN7I8qXdS0

(Får ursäkta mig om den redan är länkad.)

Bra video, med bra utblick. Hade varit intressant att se någon speja åt LJs håll där, i mörkret med klotljusbelysningen.
Citera
2021-11-29, 20:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Bra video, med bra utblick. Hade varit intressant att se någon speja åt LJs håll där, i mörkret med klotljusbelysningen.
Mördaren måsta ha förstått att han inte var förföljd när han kom upp till toppen av trappan. Lite konstigt att han då väljer att fortsätta att springa eftersom det väcker uppmärksamhet - om det nu var mördaren Y såg.

Om han svängt till höger där och promenerat till Kungsgatan, hur lång tid hade det tagit ungefär?
Citera
2021-11-29, 20:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Mördaren måsta ha förstått att han inte var förföljd när han kom upp till toppen av trappan. Lite konstigt att han då väljer att fortsätta att springa eftersom det väcker uppmärksamhet - om det nu var mördaren Y såg.

Om han svängt till höger där och promenerat till Kungsgatan, hur lång tid hade det tagit ungefär?
Han förstår ju att polis är på väg och att vittnen kan ha sett att han sprang uppför trappan. Helt naturligt att vilja komma bort så långt som möjligt från området.
Citera
2021-11-29, 20:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Han förstår ju att polis är på väg och att vittnen kan ha sett att han sprang uppför trappan. Helt naturligt att vilja komma bort så långt som möjligt från området.
Han väljer att fortsätta att springa på en närapå öde gata. Tycker att han borde ha tagit höger och valt att försvinna i folkvimlet på Kungsgatan om det fanns mycket folk där.
Citera
2021-11-29, 20:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Han väljer att fortsätta att springa på en närapå öde gata. Tycker att han borde ha tagit höger och valt att försvinna i folkvimlet på Kungsgatan om det fanns mycket folk där.
YN:s vittnesmål talar ju för att GM sprang DBG, även om man inte med säkerhet kan veta att det var GM. Att tänka vad han borde gjort är lite märkligt eftersom det dels finns YN:s vittnesmål och dels vet inte vi vad som var bäst för just honom, och det är inte alltid man agerar rationellt när man är jagad. Att gå därifrån till Kungsgatan tar väl ca tre minuter skulle jag gissa.
Citera
2021-11-29, 20:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
YN:s vittnesmål talar ju för att GM sprang DBG, även om man inte med säkerhet kan veta att det var GM. Att tänka vad han borde gjort är lite märkligt eftersom det dels finns YN:s vittnesmål och dels vet inte vi vad som var bäst för just honom. Att gå därifrån till Kungsgatan tar väl ca tre minuter skulle jag gissa.
Ok, tre minuter, lite för lång tid då. Under minuten så hade den vägen funkat tror jag.
Citera
2021-11-29, 20:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du blandar ihop. När LJ står en längre stund så är det efter att mördaren redan försvunnit från trappkrönet.

Nej, jag blandar inte ihop något.

Frågan är hur länge han stod "gömd" bakom baracken. Inte var han stod sedan. Eller hur länge. Enligt flera här rör det sig om 40 till 60 sekunder efter skotten.

Enligt han själv idag stod han gömd tills GM hade passerat baracken och då gick han fram mot trappan. Men tydligen stämmer detta inte överens med tidiga förhör.

Jag har aldrig sprungit sträckan, men 40 till 60 sekunder låter sjukt långsamt.
Citera
2021-11-29, 21:07
Medlem
ReedMes avatar
Här beskriver Jeppsson vad som hände:

https://www.youtube.com/watch?v=zrsEmpPVee4

Han säger i varje fall "mer jacka än rock", alltså motsatsen till vad Y sa om "fladdrande, tunn rock".
Senast redigerad av ReedMe 2021-11-29 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in