Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Varför är du så rädd för en rättsprocess? Har du rent mjöl i påsen så har du naturligtvis ingenting att frukta. En sådan framtida hypotetisk process syftar naturligtvis enbart till att beivra extremt grov brottslighet, typ folkrättsbrott. Att bara ha röstat på Hitler ansågs inte straffbart i Nürnberg så om du bara röstat på Reinfeldt så kan du vara lugn enligt min bedömning.
Jag är inte rädd för en rättsprocess för någon sådan kommer det aldrig att bli. I allafall inte om man menar typen folktribunal med anklagelser om brott mot folket/rasen whatever.
Brott i brottsbalken skall givetvis beivras. Lagen skall tillämpas lika för alla.
Det är retoriken som stör mig.
Jag som moderat tycker så klart att V, S och MP ställt till med en massa skada för Sverige och Svenskarna. Men inte skulle jag någonsin komma på tanken att ropa på rättsprocess för det.
Det har ju skett i demokratisk ordning efter att väljarna sagt sitt och då accepterar jag ju det även om jag tycker det är fel.
Dessutom respekterar jag mina politiska motståndare.De är för det alra mesta hedersamma människor även om de har diametralt motsatta åsikter jämfört med mig.
Problemet uppstår då företrädare för ytterkantshögern här inte verkar vilja respektera de oskrivna regler som vi ju trots allt har i det politiska umgänget i Landet.
För mig är det störande.
För sakens skull känner jag att jag bör tilläga att sådan tongångar har jag aldrig hört från SD's företrädare i Kommunpolitiken där jag har varit aktiv och heller aldrig från dem på högre nivå. Jag tror heller aldrig jag någonsin kommer behöva höra det från dem.
Det är svansen som är irriterande och faktiskt helt ovärdig det politiska samtalet.
Om någon här är gammal nog att minnas hade Ny Demokrati på sin tid samma typ av svans.
I Sverige har vi åsiktsfrihet så det är svansens rätt att säga vad den vill så länge man inte hänfaller till olaga hot, förtal, eller hets mot folkgrupp.
Detta sagt tycker jag att en viss mån av självsanering kunde vara klädsamt.
Men så är jag ju som sagt en gammal socialkonservativ högerman.