Citat:
Hoppas innerligt att du har rätt.
En kapplöpning mellan SD och M torde även den förhindra stödröster från M till L.
Jag vill åminna mig en undersökning där 85% av Ms väljare ville se samarbete med SD, vilket ger 15% som inte var uttalat för ett sådant samarbete. Det var dock länge sedan, och om det finns någon ny vet jag inte.
Kan det finnas kvar väljare hos M som har den inställningen? Och vart skulle isf dessa kunna vända sig om de tycker att SD ges för mycket inflytande? Dessutom handlade den undersökningen om att samarbeta i frågor där parterna tycker lika, dvs den handlade väl mest om ifall M alls skulle prata med SD.
För att åter igen växa på S bekostnad behöver SD betona att de är ett parti för arbetare likväl som för företagare. Ju närmare M SD positionerar sig desto mindre villiga att gå från S till SD blir nog de LO-.kvinnor jag misstänker innan Corona gick över till SD. Nedskärningar och privatiseringar är ingen liten fråga för många av dessa kvinnor.
Möjligen har NS haft detta i åtanke när hon bytte fot. Det bör finnas en andel väljare som är borgerliga och vill se stöd till UK men avståndstagande till SD. Om L inriktar sig på dessa kanske det kan förklara deras spagat vad gäller att rata nya budgeten. Skälet var soppaskatten om vi ska tro dem, en väldigt märklig hållning kan man tycka... Eller underskattar jag exakt hur rabiata ideologiskt övertygade globalister NS har att hantera?
En kapplöpning mellan SD och M torde även den förhindra stödröster från M till L.
Jag vill åminna mig en undersökning där 85% av Ms väljare ville se samarbete med SD, vilket ger 15% som inte var uttalat för ett sådant samarbete. Det var dock länge sedan, och om det finns någon ny vet jag inte.
Kan det finnas kvar väljare hos M som har den inställningen? Och vart skulle isf dessa kunna vända sig om de tycker att SD ges för mycket inflytande? Dessutom handlade den undersökningen om att samarbeta i frågor där parterna tycker lika, dvs den handlade väl mest om ifall M alls skulle prata med SD.
För att åter igen växa på S bekostnad behöver SD betona att de är ett parti för arbetare likväl som för företagare. Ju närmare M SD positionerar sig desto mindre villiga att gå från S till SD blir nog de LO-.kvinnor jag misstänker innan Corona gick över till SD. Nedskärningar och privatiseringar är ingen liten fråga för många av dessa kvinnor.
Möjligen har NS haft detta i åtanke när hon bytte fot. Det bör finnas en andel väljare som är borgerliga och vill se stöd till UK men avståndstagande till SD. Om L inriktar sig på dessa kanske det kan förklara deras spagat vad gäller att rata nya budgeten. Skälet var soppaskatten om vi ska tro dem, en väldigt märklig hållning kan man tycka... Eller underskattar jag exakt hur rabiata ideologiskt övertygade globalister NS har att hantera?
Fast att 85% av M:s väljare vill se ett samarbete mellan M och SD är trots allt ganska mycket. Och nog t.o.m. högre än andelen av SD:s väljare som vill se ett samarbete med M. Det finns nog inga partier där några 100% är för ett samarbete med något annat parti. Så jag tror inte M behöver vara speciellt oroliga just i det avseendet.
Jag instämmer i att om SD önskar ett samarbete med M och KD efter valet bör SD försöka undvika att konkurrera om samma väljaregrupper som M och KD och istället försöka vinna över andra, sannolikt främst från S. Problemet med detta är att M:s stora profilfråga alltid varit den ekonomiska politiken med skatter och företagande. Det är således inte troligt att de kommer ge upp det i någon förhandling med SD. Jämför t.ex. med SD:s profilfråga invandring som de knappast kommer ge upp.
Vid ett eventuellt samarbete kommer m.a.o. M tvingas ge SD sin invandringspolitik, om inte till 100% så åtminstone stora delar av. Och på samma vis lär SD tvingas ge M sin ekonomiska politik, om inte till 100% så åtminstone stora delar av. Tycka vad man vill om det, men partiet ger inte fullständigt upp sina stora profilfrågor. Så för att undvika en svekdebatt efter valet tror jag SD gör bättre i att försöka locka över sossar med andra argument än att de med SD kommer få samma ekonomiska politik som med S, för det kommer de högst sannolikt inte få.