2021-11-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Nu 100% vaccinerade. Gått från tidigare 5 smittade i veckan till nu runt 65 per vecka.

Tack för ett bättre svar nu! Äntligen! Okej jag har faktiskt nog missat Gibraltar. Ja bra fråga där, kanske för att vaccinet var gjord för original viruset? Sen kom det Delta och nu detta. Vad som går förstå är vaccinerade MINSKAR mutationer som uppstår, om du kan bevisa motsatsen då är jag mycket intresserad och kanske kastar in handduken.
Citera
2021-11-28, 22:49
Medlem
Citat:
Frågan är. Kommer ännu en dos att behövas för att få sitt vaccinationspass aktiverat?

Eftersom ingen kan nog svara på frågan ännu. Så kan vi gärna diskutera om vaccin dilemmat nu kanske?
Citera
2021-11-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Detta två dagar kvar i frihet nu... måndag och tisdag...

Tror ni att många som inte velat vaccinera sig tidigare ger upp nu?
Det beror lite på vilket skäl man haft för att inte vaccinera sig, skulle jag tro. Samt hur viktigt det är ett få delta i sammanhang med sina kompisar.

Bland dem som inte haft tid/ork att vaccinera sig så kommer detta få fart på dem. Bland de som vill vänta lite då de haft covid under sommaren/hösten så beror det på hur rädda de är för biverkningar.
För de som är emot vaccin så tror jag inte detta påverkar dem, de blir inte mer positiva till vaccin för att beviset införs.
Citera
2021-11-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi
Tack för ett bättre svar nu! Äntligen! Okej jag har faktiskt nog missat Gibraltar. Ja bra fråga där, kanske för att vaccinet var gjord för original viruset? Sen kom det Delta och nu detta. Vad som går förstå är vaccinerade MINSKAR mutationer som uppstår, om du kan bevisa motsatsen då är jag mycket intresserad och kanske kastar in handduken.
Ok. Så gruppimmuniteten fungerade alltså inte så bra?

Ok. Om till och med vaccingurun Sällberg säger detta så borde en tanke väckas. Sedan att virus muterar är helt naturligt.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fruktan-vaccinering-kan-skapa-starkare-mutationer/
Citat:
Både Pfizer-Biontechs och Astra Zenecas vaccin ska ges med två doser med tre till fyra veckors mellanrum. Men på grund av den snabba smittspridningen i Storbritannien just nu, har myndigheterna där bestämt sig för att förskjuta den andra dosen till efter tolv veckor i stället, så att fler ska hinna få ett någorlunda skydd.
En nackdel med denna strategi är dock att den kan leda till ”escaped mutant”, det vill säga en eller flera varianter som vaccinet inte biter på, en risk som en av de ansvariga i England, professor Chris Whitty, har beskrivit som en ”verklig oro, men en ganska liten verklig oro” (a real worry but quite a small real worry).
Oavsett sätter det fingret på ett fenomen som kan uppstå i samband med vaccinationer, att vaccineringen i sig resulterar i att mer motståndskraftiga varianter växer sig starkare.
– Ofta har de mutationer som kan uppstå, redan uppstått. Om det sedan blir rätt selektivt tryck, exempelvis genom en vaccinering, då kan de här varianterna få genomslag, säger Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet
Citera
2021-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej, det finns ingen mängd som dött utanför riskgrupperna, men folk som odiagnosticerade.

Ingen mängd? Vad pratar du om?

Vet du inte vad det är för skillnad på ”mängd” och ”många”?
Citera
2021-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ok. Så gruppimmuniteten fungerade alltså inte så bra?

Ok. Om till och med vaccingurun Sällberg säger detta så borde en tanke väckas. Sedan att virus muterar är helt naturligt.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fruktan-vaccinering-kan-skapa-starkare-mutationer/

Ok det respekteras iom det var nästan 1 år sen artikeln skrevs. Senare har det kommit mer färska statisk om sånt här alltså ju mer vaccin > mindre mutationer som uppstår då. Låt oss istället diskutera och tänka som en normal människa kan: Viruset kan inte röra sig runt mycket om alla har redan immunitet (mindre mutationer då) eller?
Citera
2021-11-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ok det respekteras iom det var nästan 1 år sen artikeln skrevs. Senare har det kommit mer färska statisk om sånt här alltså ju mer vaccin > mindre mutationer som uppstår då. Låt oss istället diskutera och tänka som en normal människa kan: Viruset kan inte röra sig runt mycket om alla har redan immunitet (mindre mutationer då) eller?
Ok. Du vill att det du säger ska vara sanningen?

Ok. Hur kommer det sig att fler vaccinerade i UK är smittade än ovaccinerade?

Ok. Om fler idag är vaccinerade i Norge än i våras. Varför exploderar smittan?

Det här är ganska sunt förnuft min vän.
Senast redigerad av Razz3l 2021-11-28 kl. 23:11.
Citera
2021-11-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ok. Du vill att det du säger ska vara sanningen?

Ok. Hur kommer det sig att fler vaccinerade i UK är smittade än ovaccinerade?

Ok. Om fler idag är vaccinerade i Norge än i våras. Varför exploderar smittan?

Det här är ganska sunt förnuft min vän.

Okontrollerad smitta är det gissar jag på. Om alla tog det i lugn och ro och bara vaccinerar sig direkt då hade det blivit bättre ganska fort tror jag, med vetenskapens hypotes/teori bakom mig också.
Citera
2021-11-28, 23:24
Medlem
Citat:
Okontrollerad smitta är det gissar jag på. Om alla tog det i lugn och ro och bara vaccinerar sig direkt då hade det blivit bättre ganska fort tror jag, med vetenskapens hypotes/teori bakom mig också.
Ok. Det är därför det är i UK fler vaccinerade än ovaccinerade smittade?

Ok. Så varför rusar då smittan i länder med hög vaccinationstäckning? Vill du inte höra det?

Du får göra precis som du vill. Ta en spruta var 6:e månad för att få din frihet. Jag gör det inte.

Jag tänker inte vara en slav åt Pfizer som mutar statsanställda för att sälja sina produkter, falska marknadsföringar och korruption. Nej tack.
Citera
2021-11-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ok. Det är därför det är i UK fler vaccinerade än ovaccinerade smittade?

Ok. Så varför rusar då smittan i länder med hög vaccinationstäckning? Vill du inte höra det?

Du får göra precis som du vill. Ta en spruta var 6:e månad för att få din frihet. Jag gör det inte.

Jag tänker inte vara en slav åt Pfizer som mutar statsanställda för att sälja sina produkter, falska marknadsföringar och korruption. Nej tack.

Vaccinerad har inte fullständigt skydd därför inte konstigt om många ovaccinerade smittas och sprider det runt. Och även att vaccinet var inte gjord för Delta viruset även om det ändå har bra skydd. Poängen här är att vaccinerad har bättre skydd än en ovaccinerad person.
Citera
2021-11-28, 23:29
Medlem
Citat:
Jojo men poängen är ju att alla ska vaccinera sig då hade vi sluppit restriktioner ganska fort. Det är de som väljer att inte vaccinera sig som gör att restriktioner måste upprepas i oöverskådlig framtid.
Nej
Citera
2021-11-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej

Kommer restriktioner att upphöra snart tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in