2021-11-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var en anmärkningsvärt låg siffra. Hur fastställd är den siffran? Gäller siffran för tiden innan vaccineringen inleddes?

Den initiala uppskattningen var 0,30%.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2026116

Dödligheten minskade ganska rejält under hösten 2020 när man lärde sig vårda bättre med syrgas, inflammationsdämpande, blodförtunnande.

Så 0,20% stämmer bra för Islands första och andra våg.
Citera
2021-11-28, 22:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag följer ingen speciellt, jag lyfter bara upp saker som mainstream missar och inte tar upp.

Jag har inte hört EN enda mainstreammedia ta upp att hospitaliseringen har tripplat de senaste 2 veckorna i den sydafrikanska regionen.

Det enda alla skriker är "MILD MILD" - aka ingen panik nu, sitt stilla medan viruset dödar er.
Kanske för att det sannolikt tripplat från en låg nivå? Jämför med Sverige, 3 regioner har just nu 1 patient på IVA. Antag att någon av regionerna tar in en till. Då har antalet IVA-patienter där plötsligt fördubblats, en ökning med 100 %! Katastrof eller hur? (Jo, för den personen, men du förstår vad jag menar.)
Citera
2021-11-28, 22:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag följer ingen speciellt, jag lyfter bara upp saker som mainstream missar och inte tar upp.

Jag har inte hört EN enda mainstreammedia ta upp att hospitaliseringen har tripplat de senaste 2 veckorna i den sydafrikanska regionen.

Det enda alla skriker är "MILD MILD" - aka ingen panik nu, sitt stilla medan viruset dödar er.

Om nu fallen ökat tiofalt så är det väl inte konstigt om vårdbehovet ökar med 3 ggr.
Att folk nu plötsligt tror att viruset muterat till något supermilt är ju rent önsketänkande.

Det intressanta blir när omikron når länder med god vaccintäckning. Kommer det märkas på vården/fallen eller inte?

Sydafrika är ett riktigt skitland med hivsmittade och har nått upp till 25% vaccinationsgrad. Det går inte dra någon slutsats alls av vad som händer där mer än att omikron är potent.
Citera
2021-11-28, 22:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man blivit naturligt sjuk 2 ggr då?

Ingen aning, men det borde även boostra immunförsvaret om man haft en återinfektion.
Citera
2021-11-28, 22:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men vaccinet ger ju inte ett hundraprocentigt skydd, så hur kan du påstå att genomgången infektion samt vaccin ger hybridimmunitet?

Hur vet man att det inte endast är den naturliga immuniteten som ger skydd och att vaccinet inte bidrar med något skydd alls om man har en naturlig immunitet?

Det börjar bli svårt nu va, det är rätt komplext?

Ja det är det. Men enligt studien i "nature" så verkar just hybridimmunitet vara effektivt mot nya mutationer av omnicron typ. Sedan, kanske, genomgången återinfektion också är det, vad vet jag?
Citera
2021-11-28, 22:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, vi får se. Det är så mycket som är oklart ännu. Men det var bara en tredjedel av de SARS-COV2 smittade flygpassagerarna som hade omnicron. Så varianten är alltså, ungefär lika smittsam under lågsäsong i Sydafrika som Delta-varianten är här under högsäsong. Jävligt smittsam, men inte "övernaturligt" smittsam.

Med tanke på att fallen 10 dubblades i sydafrika på några dagar och det är lågsäsong där medan vi har högsäsong nu. Det är fullt tänkbart det kan blåsa upp rejält. Kanse inte så mycker där det är välvaccinerat men många länder med dålig vaccintäckning där kan det bli storm. Anar dock det är milt annars skulle det inte spridas så snabbt.
Citera
2021-11-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det fler som tycker Omicron är ett tråkigt namn på en ny spännande mutation?

Varför inte ha bättre namn som tex

COVID ultra. - Omicron
COVID classic - alpha
COVID original. - Wuhan lab version
COVID max - delta
COVID extra - beta
WHO skulle ju kunna ha en omröstning men då skulle väl vinnaren bli typ Virus McVirus.
Citera
2021-11-28, 22:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det fler som tycker Omicron är ett tråkigt namn på en ny spännande mutation?

Varför inte ha bättre namn som tex

COVID ultra. - Omicron
COVID classic - alpha
COVID original. - Wuhan lab version
COVID max - delta
COVID extra - beta

Jag tycker att dom tidigare beteckningarna var bra:
Den brittiska varianten.
Den brasilianska varianten.
Den sydafrikanska varianten.
Den indiska varianten.
Och nu: den botswanska varianten.
Citera
2021-11-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vaccinet slår till igen:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/eE60al/rysk-juniorlandslagsman-dod
Sputnik då isåfall.
Citera
2021-11-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ingen aning, men det borde även boostra immunförsvaret om man haft en återinfektion.

Om det är så så är det då ingen fördel att vaccinera sig efter infektion för att uppnå hybridimmunitet.
Citera
2021-11-28, 23:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast ändå förstår du inte att en svårt sjuk person som är döende i cancer per definition inte dör av ett relativt harmlöst virus?

Varför skulle någon som är döende i cancer inte kunna dö av viruset?

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du litar alltså inte på statliga myndigheter och media som faktiskt rakt ut säger att folk dör med c19 och inte av?

Jag är misstänksam mot varför Folkhälsomyndigheten väljer att uttrycka sig på det sättet.

Men återigen: Du har inte presenterat någon trovärdig källa till påståendet att många av dödsoffren dog "med och inte av" Covid.

Du underkänner mina källor, och säger att läkarna inte är trovärdiga. Men du kommer aldrig med källor till ditt påstående. Tramspelle!
Citera
2021-11-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Varför skulle någon som är döende i cancer inte kunna dö av viruset?

Jag är misstänksam mot varför Folkhälsomyndigheten väljer att uttrycka sig på det sättet.

Men återigen: Du har inte presenterat någon trovärdig källa till påståendet att många av dödsoffren dog "med och inte av" Covid.

Du underkänner mina källor, och säger att läkarna inte är trovärdiga. Men du kommer aldrig med källor till ditt påstående. Tramspelle!

FHM publicerade för länge sedan en jämförelse med de olika måtten i Sverige. Vad som är betydligt svårare är att jämföra är mellan världens olika länder.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in