2021-11-28, 14:46
Medlem
zerokei64s avatar
Någon som har erfarenhet av att ta bolån samtidigt som man har kreditkort? De flesta banker verkar se det som en belastning och tex SEB sänker lånebeloppet med ca 2x den beviljade kreditlimiten. Funderar på att säga upp mitt Amex och Preem för att inte bli sänkt i bankens kalkyl. Någon som gjort något liknande eller går det att "resonera" med banken?
Citera
2021-11-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Någon som har erfarenhet av att ta bolån samtidigt som man har kreditkort? De flesta banker verkar se det som en belastning och tex SEB sänker lånebeloppet med ca 2x den beviljade kreditlimiten. Funderar på att säga upp mitt Amex och Preem för att inte bli sänkt i bankens kalkyl. Någon som gjort något liknande eller går det att "resonera" med banken?
Länsförsäkringar dra ner maxlimit på lån med beviljat kreditutrymme, helt värdelöst. T.ex. Preem med extrakort belastar båda, trots att krediten är gemensam.

Förstår risken de tar, men i många fall är ju flera kreditkort ett tecken på optimeringsvilja, snarare än slösaktigt beteende. Men kanske är svårt att särskilja.

Vill man optimera eller är på gränsen för bolån, skulle jag strategiskt avsluta krediter månaderna innan.
Citera
2021-11-28, 22:00
Medlem
Citat:

Hade flera kreditkort när jag sökte bolån. Banken tog in informationen om dem, men det påverkade inte utfallet. Men då har jag också rätt lång och god historik av kreditkort.
Citera
2021-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usaolle
Vill tipsa om att kolla upp nya Refunder Pay.
VISA-kort med kredit på upp till 50 000:-
1% cashback på allt.
2% cashback året ut.
Dubbel cashback på butiker som är med på deras sida.
Gratis första året.
E-faktura.

Jag tycker det låter riktigt bra. Har dock mailet några frågor innan jag tecknar.

https://refunderpay.se/

Intressant ersättare till Komplettbank iom detta erbjudande och som någon skrev, kanske möjlighet att pruta till sig ett år till.

Någon som vet mer:

Finns app / vettig mobilsida för att se saldo och transaktioner?
Kan man välja / byta förvald pinkod?
Citera
2021-11-29, 21:41
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
Länsförsäkringar dra ner maxlimit på lån med beviljat kreditutrymme, helt värdelöst. T.ex. Preem med extrakort belastar båda, trots att krediten är gemensam.

Förstår risken de tar, men i många fall är ju flera kreditkort ett tecken på optimeringsvilja, snarare än slösaktigt beteende. Men kanske är svårt att särskilja.

Vill man optimera eller är på gränsen för bolån, skulle jag strategiskt avsluta krediter månaderna innan.

Tack, lutar nog åt säga upp Amex som jag knappt använder.

Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Hade flera kreditkort när jag sökte bolån. Banken tog in informationen om dem, men det påverkade inte utfallet. Men då har jag också rätt lång och god historik av kreditkort.

Intressant, vilken bank?
Citera
2021-11-29, 21:44
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Intressant ersättare till Komplettbank iom detta erbjudande och som någon skrev, kanske möjlighet att pruta till sig ett år till.

Någon som vet mer:

Preem har vad jag vet ingen app och enligt mitt tycke ganska dålig hemsida men jag har kopplat kortet till Curve som har en ok app där man kan följa transaktioner. Så om det skulle visa sig att Refunder Pay inte har en " app / vettig mobilsida" kan jag tipsa om att skaffa Curve och koppla kortet dit för den typen av funktionalitet.

Curve är också smidigt om man har flera kort eller byter kort ofta då man bara kopplar korten till Curve som man sedan betalar med och därmed behåller samma PIN och kortnummer. Visserligen kanske det är bra hjärngymnastik att få memorera nya koder då och då...
Citera
2021-11-30, 02:53
Medlem
Citat:

Är kunder hos lokal Sparbank och våra kreditkort togs med i kalkylen trots att vi alltid betalat fakturorna i tid.
Citera
2021-11-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81

Någon som vet mer:

Ingen app, inget val av egen pinkod.
Är basic översikt av transaktioner på hensidan. Man kan ansöka om extrakort och höjd limit samt läsa om förmåner.
Citera
2021-12-01, 22:50
Medlem
Jag frågade flera banker när jag skulle ta bolån, och vill minnas att majoriteten ville ta med det i beräkningen vilket såklart sänkte maxbeloppet jag kunde låna.

Handelsbanken brydde sig dock inte om kreditkortet, men jag vet inte om det kan ha berott på att jag redan var kund hos dem sedan länge.

Så eftersom jag vid tillfället hade flera kort sa jag upp allt utom det bästa och sänkte kreditgränsen på det tills jag var klar med bolåneförhandlingen.

Ser även idag till att inte ha fler än en kredit och inte en högre kreditgräns än nödvändigt, för om det spelar roll för det initiala bolånet borde det följdaktligen även kunna påverka den bästa räntesatsen man kan få vid omförhandling. Har man en relativt dyr bostad och kreditgränsen står ivägen för någon tiondels procent i sänkt ränta kostar det mer än det smakar.
Citera
2021-12-02, 15:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
samma här.
kan ngn förklara för mig varför man har flera kort? har aldrig fattat det.

Har 2 kort.. 1 extrakort som jag bara har med mig på mina semestrar

Har varit tekniska problem när jag var i både Västindien och Brasilien.
Citera
2021-12-02, 20:04
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Jag frågade flera banker när jag skulle ta bolån, och vill minnas att majoriteten ville ta med det i beräkningen vilket såklart sänkte maxbeloppet jag kunde låna.

Handelsbanken brydde sig dock inte om kreditkortet, men jag vet inte om det kan ha berott på att jag redan var kund hos dem sedan länge.

Så eftersom jag vid tillfället hade flera kort sa jag upp allt utom det bästa och sänkte kreditgränsen på det tills jag var klar med bolåneförhandlingen.

Ser även idag till att inte ha fler än en kredit och inte en högre kreditgräns än nödvändigt, för om det spelar roll för det initiala bolånet borde det följdaktligen även kunna påverka den bästa räntesatsen man kan få vid omförhandling. Har man en relativt dyr bostad och kreditgränsen står ivägen för någon tiondels procent i sänkt ränta kostar det mer än det smakar.

Tack, bra insikter. Kommer nog också säga upp och endast ha ett som jag använder med låg kredit på 25k så sänker det inte bolånekalkylen nämnvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har 2 kort.. 1 extrakort som jag bara har med mig på mina semestrar

Har varit tekniska problem när jag var i både Västindien och Brasilien.

Har kört ett Mastercard som primärt, ett Amex som extra och sen haft Revolut Visa som backup som visserligen ej är kredit. Kan dock inte komma ihåg att mitt Preem MC någonsin krånglat så i 99% av fallen kanske det inte behövs. Men reser man mycket kan det nog vara bra att ha 2 kort och kanske förvara dessa på olika ställen men är man främst i Sverige är det kanske overkill att ha flera kredit utan då kan man ha ett debetkort som backup om kreditkortet skulle krångla.
Citera
2021-12-05, 23:48
Medlem
Klappasäftens avatar
Nu när LF tänker införa kortavgift för bankkort vilket gratis kort finns där ute som ni kan rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in