Citat:
Ursprungligen postat av
Wellwellwell
Inte för att jag är så insatt men enligt min amatörmässiga analys då borde det inte vara så att eftersom de tror att den som är immun mot delta ändå kan få omikron eftersom den är så mycket muterad, borde det inte fungera motsatt också dvs den som haft omikron skulle ändå kunna få delta?
De säger ju att virus varianterna skiljer sig så mycket åt i det här avgörande proteinet?
Som sagt kanske en amatörmässig analys, men ändå…
Även om inte den ena varianten ger immunitet mot den andra kanske det kan vara bra om en mildare variant sprids och blir dominerande.
Jag har postat länk och också diskuterat svensk studie som i någon mån talar för att det kan vara så att en virusinfektion ger ett visst skydd mot att samtidigt smittas med ytterligare ett virus.
Det behövs mer forskning men om hypotesen är sann kanske ett bra skydd mot Covid-19 är att smittas av något mer harmlöst, till exempel en lätt förkylning.
Det här coronaviruset tycks mutera fortare än vaccinindustrin får ut optimala vaccin på marknaden. Kanske är det en framkomligare väg att mota bort ett virus genom att sprida ett annat.
Jag tycker att tekniken är intressant, dock forskas det troligen inte på det med avseende på Covid-19 förmodar jag.
Hur som helst vore det intressant att jämföra vilka virus som cirkulerade och i vilken grad när man jämför spridning och dödsfall länder emellan.