Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
När man är nere på tiondelar för ett så litet parti, så blir det mycket få enskilda personer i en OU, så det verkliga utfallet får man inte så mycket ledning av. Alla rimliga gissningar är användbara, tror jag.
Min gissning är att L har ungefär alla säkra röster de kan få i nuläget. När det gäller stödröster är min nuvarande uppfattning sålunda:
C-väljare betraktar i huvudsak L som svikare som gått till ett SD-beroende. Svag vilja att stödrösta.
M-väljare som vill hindra för mycket SD-inflytande röstar rimligen på M, av just detta skäl. Annars riskerar M att bli slitet mellan L och SD, ungefär som S blivit mellan MP och C.
Jag tror inte att det finns någon kvar som slumpmässigt röstar L längre. L är för litet för det och för opålitligt. OU antyder också detta och L kanske redan nu är så litet att alla betraktar dem som räddningslöst förlorade.
Hoppas innerligt att du har rätt.
En kapplöpning mellan SD och M torde även den förhindra stödröster från M till L.
Jag vill åminna mig en undersökning där 85% av Ms väljare ville se samarbete med SD, vilket ger 15% som inte var uttalat för ett sådant samarbete. Det var dock länge sedan, och om det finns någon ny vet jag inte.
Kan det finnas kvar väljare hos M som har den inställningen? Och vart skulle isf dessa kunna vända sig om de tycker att SD ges för mycket inflytande? Dessutom handlade den undersökningen om att samarbeta i frågor där parterna tycker lika, dvs den handlade väl mest om ifall M alls skulle prata med SD.
För att åter igen växa på S bekostnad behöver SD betona att de är ett parti för arbetare likväl som för företagare. Ju närmare M SD positionerar sig desto mindre villiga att gå från S till SD blir nog de LO-.kvinnor jag misstänker innan Corona gick över till SD. Nedskärningar och privatiseringar är ingen liten fråga för många av dessa kvinnor.
Möjligen har NS haft detta i åtanke när hon bytte fot. Det bör finnas en andel väljare som är borgerliga och vill se stöd till UK men avståndstagande till SD. Om L inriktar sig på dessa kanske det kan förklara deras spagat vad gäller att rata nya budgeten. Skälet var soppaskatten om vi ska tro dem, en väldigt märklig hållning kan man tycka... Eller underskattar jag exakt hur rabiata ideologiskt övertygade globalister NS har att hantera?