2021-11-28, 19:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Som vanligt väldigt stora förändringar i senaste Sentio...
Konservativa blocket rasar 6,7 procentenheter och S ökar 4,4:
Kod:
S  25,5 +4,4
SD 20,6 -3,3
M  19,9 -2,8
V  11,7 -0,2
C   6,9 +1,6
KD  5,4 -0,6
MP  3,7 +0,2
L   3,3 +1,1
Mätperiod: 18-24 november.
Källa: https://twitter.com/StatistiskO/status/1464947425018265609

Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Stora hopp i senaste Sentio:

S 25,5 (+4,4)
M 20,6 (-3,3)
SD 19,9 (-2,8)
V 11,7 (-0,2)
C 6,9 (+1,6)
KD 5,4 (-0,6)
MP 3,7 (+0,2)
L 3,3 (+1,1)

M, SD & KD = 178 mandat.
S, V & C = 171 mandat.

https://twitter.com/StatistiskO/status/1464947425018265609/photo/1

Litet för tvära kast för att vara helt pålitligt. Det kan röra sig om litet otur i urvalet, under några undersökningar i följd. I alla händelser kan man väl få glädja sig åt att både MP och L ligger under spärren igen, så helt fel har nog inte Sentio i detta avseende.
Citera
2021-11-28, 19:13
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du är uppenbart inte en del i den förändringen. Vi nationella har jobbat väldigt hårt för att förändra partierna inifrån, och alla moderater är inte landsförrädare och lömska ormar.

Självklart är du emot ett SD du inte kan mästra och domdera, eftersom vi nationella inte kommer att ge oss förrän du och dina gelikar ställs inför rätta för vad ni har gjort. Att ni är makthungriga fegskitar utan moralisk kompass som mot bättre vetande stöttade Reinfeldt kan ni ta med tribunalen senare!

Vad arg du blir lilla gubben. Kan inte vara bra för blodrycket. Kul att du måst redigera dina tidigare svar också. Kom du på det själv eller blev du tillsagd?

Tror det med önskad tydlighet framkommit i tråden för de som minns vad du skrivit innan det förskönats vad som kommer hända med dina meningsmotståndare om sådana som du tillåts inflytande.

Bara en aningen provocerande text från mig och mitt syfte är uppnått. Masken föll av.

Politiska motståndare har ingen nåd att vänta med dina gelikar vid makten.
Citera
2021-11-28, 19:20
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hon är en kvinna din idiot. Ja man skall vara artig men du är en idiot, det går inte att låtsas om att du inte är en idiot. Ditt M är inte som 2013 och den enda orsaken att du inte ser hur ni landsförrädare sveps bort är för att du är ...... en ....... idiot. Du ger ett väldigt feminint intryck, är du homosexuell?

Hade ni följt FB hade du vetat det,

Jag tycker de gör rätt, de höjer förhandlingsribban. Sedan kanske de inte når hela vägen fram men det är en början.

Det fetade. Det är en förolämpning tycker du? Kanske är jag det? Är jag en sämre människa då?
Citera
2021-11-28, 19:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Vad arg du blir lilla gubben. Kan inte vara bra för blodrycket. Kul att du måst redigera dina tidigare svar också. Kom du på det själv eller blev du tillsagd?

Tror det med önskad tydlighet framkommit i tråden för de som minns vad du skrivit innan det förskönats vad som kommer hända med dina meningsmotståndare om sådana som du tillåts inflytande.

Bara en aningen provocerande text från mig och mitt syfte är uppnått. Masken föll av.

Politiska motståndare har ingen nåd att vänta med dina gelikar vid makten.
Självklart är jag arg över den enorma skada du gjort svenskarna och Sverige.

Ja, om sådana som jag får inflytande, och det kommer sådana som jag att få, då hamnar du inför rätta. Det är så det går till när ett skräckvälde får sin ände. Ingen som medvetet förstört landet har någon som helst nåd att vänta.

Aldrig glömma- aldrig förlåta
Citera
2021-11-28, 19:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Litet för tvära kast för att vara helt pålitligt. Det kan röra sig om litet otur i urvalet, under några undersökningar i följd. I alla händelser kan man väl få glädja sig åt att både MP och L ligger under spärren igen, så helt fel har nog inte Sentio i detta avseende.
Vad skulle vi gissa att L ligger på i verkligheten?

Ett rejält tapp borde det ändå vara sedan de bytte fot tillbaka till borgarna, eller har moderater eller andra rullat över till partiet?
Citera
2021-11-28, 19:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vad skulle vi gissa att L ligger på i verkligheten?

Ett rejält tapp borde det ändå vara sedan de bytte fot tillbaka till borgarna, eller har moderater eller andra rullat över till partiet?

Om det hade varit val idag, så tror jag att L hade fått ca 2,8%. Det är lätt att säga, emedan det inte är val idag, så det går inte att kontrollera, men som hyfsad bedömning. Jag tror inte att L har stärkts av att ställa sig vid sidan av M+KD+SD-budgeten. Det har gjort att eventuella stödröster från M i nuläget lär uteblir. Nu är det en bra stund till valet, så mycket hinner hända.
Citera
2021-11-28, 19:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om det hade varit val idag, så tror jag att L hade fått ca 2,8%. Det är lätt att säga, emedan det inte är val idag, så det går inte att kontrollera, men som hyfsad bedömning. Jag tror inte att L har stärkts av att ställa sig vid sidan av M+KD+SD-budgeten. Det har gjort att eventuella stödröster från M i nuläget lär uteblir. Nu är det en bra stund till valet, så mycket hinner hända.
Jag hade gissat 2.5, men kanske jag bara önskedrömmer.

Det är tre grupper jag kan föreställa mig kan rösta L, förutom deras kärnväljare då;
Centerpartister som vill ha en borgerlig regering.
Moderater som vill motverka inflytande av SD.
Folk som mest bara röstar på någonting, och så råkar det bli L.

Ingen av ovanstående grupper kan påverkas av sverigevänliga krafter.

Stödröster borde kunna förhindras av att KD ligger ganska nära spärren, om nu inte KD ökar i valrörelsen.
Citera
2021-11-28, 20:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag hade gissat 2.5, men kanske jag bara önskedrömmer.

Det är tre grupper jag kan föreställa mig kan rösta L, förutom deras kärnväljare då;
Centerpartister som vill ha en borgerlig regering.
Moderater som vill motverka inflytande av SD.
Folk som mest bara röstar på någonting, och så råkar det bli L.

Ingen av ovanstående grupper kan påverkas av sverigevänliga krafter.

Stödröster borde kunna förhindras av att KD ligger ganska nära spärren, om nu inte KD ökar i valrörelsen.

När man är nere på tiondelar för ett så litet parti, så blir det mycket få enskilda personer i en OU, så det verkliga utfallet får man inte så mycket ledning av. Alla rimliga gissningar är användbara, tror jag.

Min gissning är att L har ungefär alla säkra röster de kan få i nuläget. När det gäller stödröster är min nuvarande uppfattning sålunda:

C-väljare betraktar i huvudsak L som svikare som gått till ett SD-beroende. Svag vilja att stödrösta.
M-väljare som vill hindra för mycket SD-inflytande röstar rimligen på M, av just detta skäl. Annars riskerar M att bli slitet mellan L och SD, ungefär som S blivit mellan MP och C.
Jag tror inte att det finns någon kvar som slumpmässigt röstar L längre. L är för litet för det och för opålitligt. OU antyder också detta och L kanske redan nu är så litet att alla betraktar dem som räddningslöst förlorade.
Citera
2021-11-29, 06:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
När man är nere på tiondelar för ett så litet parti, så blir det mycket få enskilda personer i en OU, så det verkliga utfallet får man inte så mycket ledning av. Alla rimliga gissningar är användbara, tror jag.

Min gissning är att L har ungefär alla säkra röster de kan få i nuläget. När det gäller stödröster är min nuvarande uppfattning sålunda:

C-väljare betraktar i huvudsak L som svikare som gått till ett SD-beroende. Svag vilja att stödrösta.
M-väljare som vill hindra för mycket SD-inflytande röstar rimligen på M, av just detta skäl. Annars riskerar M att bli slitet mellan L och SD, ungefär som S blivit mellan MP och C.
Jag tror inte att det finns någon kvar som slumpmässigt röstar L längre. L är för litet för det och för opålitligt. OU antyder också detta och L kanske redan nu är så litet att alla betraktar dem som räddningslöst förlorade.
Hoppas innerligt att du har rätt.

En kapplöpning mellan SD och M torde även den förhindra stödröster från M till L.

Jag vill åminna mig en undersökning där 85% av Ms väljare ville se samarbete med SD, vilket ger 15% som inte var uttalat för ett sådant samarbete. Det var dock länge sedan, och om det finns någon ny vet jag inte.
Kan det finnas kvar väljare hos M som har den inställningen? Och vart skulle isf dessa kunna vända sig om de tycker att SD ges för mycket inflytande? Dessutom handlade den undersökningen om att samarbeta i frågor där parterna tycker lika, dvs den handlade väl mest om ifall M alls skulle prata med SD.

För att åter igen växa på S bekostnad behöver SD betona att de är ett parti för arbetare likväl som för företagare. Ju närmare M SD positionerar sig desto mindre villiga att gå från S till SD blir nog de LO-.kvinnor jag misstänker innan Corona gick över till SD. Nedskärningar och privatiseringar är ingen liten fråga för många av dessa kvinnor.

Möjligen har NS haft detta i åtanke när hon bytte fot. Det bör finnas en andel väljare som är borgerliga och vill se stöd till UK men avståndstagande till SD. Om L inriktar sig på dessa kanske det kan förklara deras spagat vad gäller att rata nya budgeten. Skälet var soppaskatten om vi ska tro dem, en väldigt märklig hållning kan man tycka... Eller underskattar jag exakt hur rabiata ideologiskt övertygade globalister NS har att hantera?
Citera
2021-11-29, 06:50
Medlem
Emolls avatar
Så enligt den senaste undersökningen från Sentio ökar Sossarna med ett nytt Miljöparti samtidigt som SD och M rasar.

Vad är det för fel på dessa väljare? Varför skulle någon människa välja att gå över från M eller SD till S i dagsläget? Vad motiverar det? Absolut ingenting. "Magdalena effekten, väljarna längtar tillbaka till en Göran Persson". Så beskrev en statsvetare det hela. Herregud.

Det är verkligen inte konstigt att Sverige ser ut som det gör. Vi har de mest lättlurade och intellektuellt befriade väljarna i Europa. Tror de på fullt allvar, att efter allt kaos sossarna skapat, att nu helt plötsligt ska de lösa alla problem? Partiet som varit med o skapat dem under 7 år?
Citera
2021-11-29, 07:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Så enligt den senaste undersökningen från Sentio ökar Sossarna med ett nytt Miljöparti samtidigt som SD och M rasar.

Vad är det för fel på dessa väljare? Varför skulle någon människa välja att gå över från M eller SD till S i dagsläget? Vad motiverar det? Absolut ingenting. "Magdalena effekten, väljarna längtar tillbaka till en Göran Persson". Så beskrev en statsvetare det hela. Herregud.

Det är verkligen inte konstigt att Sverige ser ut som det gör. Vi har de mest lättlurade och intellektuellt befriade väljarna i Europa. Tror de på fullt allvar, att efter allt kaos sossarna skapat, att nu helt plötsligt ska de lösa alla problem? Partiet som varit med o skapat dem under 7 år?
Om vi betänker att M vill förstöra arbetarnas möjligheter till skapliga förhandlingslägen gentemot arbetsgivare är dessa rörelser inte lika konstiga. SD behöver visa att de inte kommer att låta M bedriva en politik som försämrar systemen för arbetarna.

Vad ska en vanlig arbetare rösta på? Många röstar förstås redan SD (mestadels män), men kvinnor som arbetar i vården, skolan och omsorgen vill inte se M få ännu en chans att kraftigt försämra villkoren för dem. Samtidigt är de väljare som ändå överväger partibyte inte nöjda med S. Klart att dessa nu hoppas att S ska sansa sig.

Både S och M kämpar hårt för att återgå till en blockpolitik med två block. Dessa partier lever på att väljarna har att välja på pest eller kolera. För att SD ska kunna fortsätta att växa på bekostnad av M och S måste SD visa att de är en fristående kraft i politiken, och inte på något vis ett stödben till något parti. Det är också därför både S och M desperat vill låta påskina att SD nu skulle vara ett stödparti åt M.
Citera
2021-11-29, 08:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hoppas innerligt att du har rätt.

En kapplöpning mellan SD och M torde även den förhindra stödröster från M till L.

Jag vill åminna mig en undersökning där 85% av Ms väljare ville se samarbete med SD, vilket ger 15% som inte var uttalat för ett sådant samarbete. Det var dock länge sedan, och om det finns någon ny vet jag inte.
Kan det finnas kvar väljare hos M som har den inställningen? Och vart skulle isf dessa kunna vända sig om de tycker att SD ges för mycket inflytande? Dessutom handlade den undersökningen om att samarbeta i frågor där parterna tycker lika, dvs den handlade väl mest om ifall M alls skulle prata med SD.

För att åter igen växa på S bekostnad behöver SD betona att de är ett parti för arbetare likväl som för företagare. Ju närmare M SD positionerar sig desto mindre villiga att gå från S till SD blir nog de LO-.kvinnor jag misstänker innan Corona gick över till SD. Nedskärningar och privatiseringar är ingen liten fråga för många av dessa kvinnor.

Möjligen har NS haft detta i åtanke när hon bytte fot. Det bör finnas en andel väljare som är borgerliga och vill se stöd till UK men avståndstagande till SD. Om L inriktar sig på dessa kanske det kan förklara deras spagat vad gäller att rata nya budgeten. Skälet var soppaskatten om vi ska tro dem, en väldigt märklig hållning kan man tycka... Eller underskattar jag exakt hur rabiata ideologiskt övertygade globalister NS har att hantera?

Det förefaller som att L:s största problem är att man sliter sönder sig inifrån. Den som överväger att rösta på L motverkas av att man inte har en aning om vad utfallet blir. Fronderande interna falanger kan mycket väl knuffa partiledaren i direkt kontrakurs mot utställda löften. L är sannolikt det mest osäkra parti man kan rösta på - därför bör man låta bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in