Spekulation uttag Lillehammer:
Damsprint: Dahlqvist och Hagström givna efter helgens dubbelseger. Även Dyvik är given efter segern i Gällivare. Är Ribom frisk vill jag ha in henne. Karlsson är såklart kvalificerad efter finalplatsen i Ruka. Vi får väl se hur mycket hon tänker köra där, ska hon välja bort något lopp är det detta. Lindström tar sista platsen, men även här är frågan hur mycket hon ska köra. Det känns dumt att reprisera Lundgrens säsong från två år sedan och då tycker jag hon är mer intressant på distans. Finns det platser kvar så kan Solin få en chans till, det kan även bli Persson och Hansson till exempel. Sömskar har jag räknat bort eftersom hon satsar på långlopp. Lundgren kan också vara en möjlighet men risken är att en svag insats knäcker henne, både fysiskt och mentalt. Då känns Bruksvallarna som en mer lagom tävling att fortsätta med.
Damdistans: Karlsson, Andersson och Olsson helt givna såklart efter dagens lopp. Lindström likaså och jag petar knappast Kalla ännu. Dvyik och Ribom sparar jag till sprint och stafett, vilket kan öppna upp för till exempel Dahlqvist, men även hon kan nöja sig med sprint och stafett. Vill man ha in en mer renodlad distansåkare så är Modig valet sätt till Gällivare, och bakom henne blir Hansson och Solin reserver.
Damstafett: Givet att alla kör och att två sträckor var går i klassiskt respektive fristil väljer jag:
A: Ribom, Andersson, Olsson, Karlsson
B: Dyvik, Kalla, Lindström, Dahlqvist
Reserver: Hagström, Modig, Solin eller vilka som nu blir uttagna. Kan ju vara bra om vi har minst 10 på plats så vi har backup till ett b-lag.
Herrsprint: Grate, Persson, Jonsson och Berglund får fortsätta efter sina insatser i fredags. Häggström så inte bra ut men är given efter Gällivaresegern. Halfvarsson ramlar ur. Förhoppningsvis kommer Svensson in, förstareserver blir ungtupparna Ersson och Gisselman som kvalade bra i Gällivare.
Herrdistans: Johansson får såklart fortsätta och även Halfvarsson får ett försök till, mest för att jag vill se honom i stafetten. Andersson, Rosjö, Berglund och Jonsson ramlar ur. Vi får hoppas att Burman och Poromaa är tillbaka. Likaså Jonas Eriksson som var tvåa i Gällivare. Sista platsen går till Gällivarefemman Herbert, där han var strax före Ekström och Westberg som blir reserver här. Även Berglund går att ha som reserv om han ändå är på plats.
Herrstafett: Givet att alla kör och att två sträckor var går i klassiskt respektive fristil väljer jag:
A: Svensson, Burman, Johansson, Poromaa
B: Halfvarsson, Eriksson, Herbert, Häggström (ingen ställer av Häggas!)
Reserver: Berglund, Persson och diverse andra sprinters.