2021-11-27, 15:56
Medlem
Masingas avatar
Hej, fick upp servicelampan idag i bilen att det är dags att serva. Hittar dock inga snabba tider och helst ska man köra så lite som möjligt tills det är åtgärdat. Min fråga hur länge kan jag köra för jag behöver komma till jobbet?
Citera
2021-11-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hej, fick upp servicelampan idag i bilen att det är dags att serva. Hittar dock inga snabba tider och helst ska man köra så lite som möjligt tills det är åtgärdat. Min fråga hur länge kan jag köra för jag behöver komma till jobbet?

Har bilen garanti kolla vad som gäller så du inte blir av med den p g a missat serviceintervall. Annars spelar väl det inte så stor roll om oljan byts efter 1000 mil eller det är inte så att motorn exploderar.
Citera
2021-11-27, 16:07
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Motorolja bryts ned gradvis. Så om du skulle köra hundra mil eller så efter att servicevarningen kommit upp så händer inget dramatiskt. Gammal olja sliter dock på din motor, så vänta inte i onödan med oljebytet.
Citera
2021-11-27, 16:27
Medlem
HontraPointss avatar
Citat:

Jag kör en Volvo som nog hade gått 10000 mil innan vi bytte olja senast. Vet inte hur stor risken är för att motorn ska rasa.
Citera
2021-11-27, 16:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HontraPoints
Jag kör en Volvo som nog hade gått 10000 mil innan vi bytte olja senast. Vet inte hur stor risken är för att motorn ska rasa.

Du lär korta ned livslängden på motorn.
En volvomotor och andra kvalitetsmotorer brukade ha kapacitet att funka mekaniskt upp till
50 00 mil och mer. Men det förutsätter att man byter olja och filter.
Citera
2021-11-27, 16:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HontraPoints
Å fy den måste ju se ut som tektyl invändigt. Varför kört så länge på samma olja?
Citera
2021-11-27, 16:46
Moderator
Citat:
Vad säger din verkstad?
Vissa märken är väldigt petiga med milen, andra inte lika mycket, mitt märke säger att runt 10% övermil är inga problem, andra säger 100 mil, så kolla med verkstan så slipper du egna och andras gissningar.

Är det inte garanti på bilen spelar det ju ingen roll, då är det eventuellt en liten minskning av värdet på bilen om du kör alldeles för långt över intervall. Men mindre än några hundra mil gör ingen skillnad.
Citera
2021-11-27, 18:17
Medlem
tnems avatar
Citat:

Hur långt har bilen gått?
Lampan borde tändas lite innan det är dags, vanligaste serviceintervallet för oljebyte är 1500 mil.
Citera
2021-11-27, 18:18
Medlem
Masingas avatar
Tack för era svar! Lampan kom upp imorse, jag ska ringa Mekonomen imorgon eller på måndag och fråga hur länge jag kan köra och boka tid samtidigt. Det vs hos dem jag gjorde servicen Förra året.
Citera
2021-11-27, 18:56
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur långt har bilen gått?
Lampan borde tändas lite innan det är dags, vanligaste serviceintervallet för oljebyte är 1500 mil.
Den här gått 18900 ca. Jag gjorde förra året vid ungefär samma tid. Jag pendlar till jobbet ca 7,5mil/dag fram och tillbaka.
Citera
2021-11-27, 19:01
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Den här gått 18900 ca. Jag gjorde förra året vid ungefär samma tid. Jag pendlar till jobbet ca 7,5mil/dag fram och tillbaka.

Ett par hundra mil hit eller dit gör varken till eller från. Du kör längre sträckor vilket är bra för motorn. Kör man bara kortare sträckor däremot kan motorn ta skada även om du byter inom intervallet.
Citera
2021-11-27, 19:13
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Ett par hundra mil hit eller dit gör varken till eller från. Du kör längre sträckor vilket är bra för motorn. Kör man bara kortare sträckor däremot kan motorn ta skada även om du byter inom intervallet.
Ok. Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in