2021-11-27, 14:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det verkar rimligt eftersom det var under "sommaren" (våran sommar dvs) som vaccineringen där tog fart. Din förklaring stöder därmed hypotesen att mutationsmönstret (många nya mutationer på just spikproteinet, det aw pratar om) beror på vaccinet.

När jag skriver "i somras" så menar jag just det. Jag har i ett tidigare inlägg redan förklarat varför vaccinering kan, minska, risken för just smittsammare virusvarianter muteras fram:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-11-27, 14:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att det inte är värre än flunsan nu? Eller att vi har utsatts för värre virus för tusentals år sen som inte finns idag? Två olika saker med olika innebörd.

Jag har sagt hela tiden att det i grunden inte är värre än flunsan. Vi ska inte ge oss i den diskussionen nu men om du pluggat virologi så vet du att flunsan är ganska elak den med för riskgrupper och äldre och det dör betydligt fler av den/dom varje år framförallt indirekt än vad som syns i officiella dödsorsaksregister. Detta helt enkelt för att vi aldrig förut testat i denna massiva omfattning.

Skillnaden enligt mig är att här stod hela världens befolkning utan något som helst immuniologiskt skydd till skillnad från influensan som vi alla utsatts för många gånger redan i barndomen.

För varje våg av covid kommer vi att se mindre svårt sjuka och döda allt eftersom det naturliga skyddet byggs upp men såklart så kommer fortsatt dom äldre att avlida i viss omfattning precis som av influensan.

Att vi utsatts för för farliga virus är väl ganska självklart men är det inte så att om ett virus blir för potent så biter det så att säga sig själv i svansen. Blir spännande att se denna nya mutation om den följer naturlagarna så borde den blir mer smittsam men mildare och större andel som får den asymptomatiskt.
Citera
2021-11-27, 14:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag har sagt hela tiden att det i grunden inte är värre än flunsan. Vi ska inte ge oss i den diskussionen nu men om du pluggat virologi så vet du att flunsan är ganska elak den med för riskgrupper och äldre och det dör betydligt fler av den/dom varje år framförallt indirekt än vad som syns i officiella dödsorsaksregister. Detta helt enkelt för att vi aldrig förut testat i denna massiva omfattning.

Skillnaden enligt mig är att här stod hela världens befolkning utan något som helst immuniologiskt skydd till skillnad från influensan som vi alla utsatts för många gånger redan i barndomen.

För varje våg av covid kommer vi att se mindre svårt sjuka och döda allt eftersom det naturliga skyddet byggs upp men såklart så kommer fortsatt dom äldre att avlida i viss omfattning precis som av influensan.

Att vi utsatts för för farliga virus är väl ganska självklart men är det inte så att om ett virus blir för potent så biter det så att säga sig själv i svansen. Blir spännande att se denna nya mutation om den följer naturlagarna så borde den blir mer smittsam men mildare och större andel som får den asymptomatiskt.

Bra beskrivet . Det är exakt det budskapet experter beskriver sedan har media krånglat till det för allmänhetens nått jävulskt !!
Citera
2021-11-27, 15:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Bra beskrivet . Det är exakt det budskapet experter beskriver sedan har media krånglat till det för allmänhetens nått jävulskt !!

Jo, men det är värt att poängtera att allmänheten, aldrig tidigare utsatts för detta functional-gain virus. Annars så kan man gå ifrån det extrema till vårt läge:

Indianer i syd- och Mellanamerika som smittades av "ofarliga" europeiska sjukdomar och dog som flugor. Iof så fick de europeiska kolonisatörerna syfilis och gonorré tillbaka, i retur.

Äldre som haft "ryska snuvan" i slutet av 1800-talet drabbades inte lika svårt av den spanska sjukans svininfluensavirus. De äldre hade också ett mindre kraftfullt immunförsvar, så de överreagerade inte mot infektionen.

Och vad gäller SARS-COV2 så håller såväl "naturlig" immunitet som hybridimmunitet att byggas upp hos mänskligheten. Det kommer att ta några år, och under tiden så kommer SARS-COV2 att mutera till att, precis som du skriver, en mer smittsam men mildare smitta. Men ett övergångsfeenomen kan ändå bli en längre inkubationstid då man redan är smittsam.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-27 kl. 15:15.
Citera
2021-11-27, 15:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Varför gnäller Tegnell och FHM ”…det är väldigt olyckligt att regionerna nu trappat ner på sin vaccineringskapacitet…”?

Minns jag rätt lät det ungefär - för ca 2 mån sedan ”nu kommer det dras ner på möjligheterna att vaccineras så de som är ovaccinerade bör gå och vaccinera sig snarast eftersom det blir färre ställen att vaccinera sig på”. Då verkade de inte bekymrade alls utan snarare ville de lägga lite press på de ovaccinerade. Men nu när tredje sprutan plötsligt ska tas (och en ny variant av viruset knackar på dörren) så gnäller de på att regionerna dragit ner på kapaciteten?!?

Det är löjligt att Anders Tegnell klandrar regionerna, för det problem som Folkhälsomyndigheten har skapat.

Här är ännu ett exempel på hur Folkhälsomyndigheten saboterar vaccineringen, den här gången från Västmanland.

Citat från Sveriges Television:
Allt för sena besked från Folkhälsomyndigheten, FHM, har gjort det svårt att förbereda sig och följa direktiven enligt vaccinsamordnaren i Västmanland. När de stora vaccinationsmottagningarna stängdes i Västmanland släppte FHM på med nya grupper.
– Vi upplevde att de hade alldeles för kort framförhållning, så vi hann inte kontra att öppna de stora mottagningarna igen, säger Mikael Sars.
Det är inte bara nya grupper som släpps fram, samtidigt som dom stora vaccinationsmottagningarna stängde. Nu gör kraven på vaccinpass att trycket ökar ännu mer på vaccinatörerna. Det är vansinnigt att införa krav på vaccinpass, samtidigt som riskgrupperna har svårt att få dom doser som dom behöver.

En akut-åtgärd borde vara att skyndsamt stoppa vaccinpassen, så att resurserna kan satsas på riskgrupperna.
Citera
2021-11-27, 16:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
När jag skriver "i somras" så menar jag just det. Jag har i ett tidigare inlägg redan förklarat varför vaccinering kan, minska, risken för just smittsammare virusvarianter muteras fram:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
I somras betyder olika saker för oss och för de i Sydafrika. Vems sommar är det du pratar om?
Citera
2021-11-27, 16:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Allt är någon annans fel.
Precis som vanligt...

https://www.svd.se/skr-svarar-pa-kritiken-fran-fhm-otydlighet

Jag tycker det var fel av regionerna att dra ner kapaciteten, så snabbt. Å andra sidan borde FHM gett regionerna slutdatum för de vaccinationsinsinsatser som de vill att regionerna skall göra. Väldigt sent om sido har det kommit för 80 plusarna, i mitten av december.
Citera
2021-11-27, 16:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
I somras betyder olika saker för oss och för de i Sydafrika. Vems sommar är det du pratar om?

Det vi i Sverige kallar i somras, oavsett om det då råder vinter i Sydafrika, eller vad de nu än kallar det där.
Citera
2021-11-27, 16:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det vi i Sverige kallar i somras, oavsett om det då råder vinter i Sydafrika, eller vad de nu än kallar det där.
OK, och det var även under det vi kallar sommar som vaccinationerna tog fart i Sydafrika. Alltså kan man konstatera en positiv korrelation mellan vaccinering och spike-mutationer.
Citera
2021-11-27, 16:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
OK, och det var även under det vi kallar sommar som vaccinationerna tog fart i Sydafrika. Alltså kan man konstatera en positiv korrelation mellan vaccinering och spike-mutationer.

Äh, lägg av nu och lägg ägg istället! I dagens läge har mindre än 30 procent av befolkningen i Sydafrika tagit sin första dos vaccin, och mindre än 25 procent av befolkningen har tagit sin andra dos. Det är bra under hälften av den ganska mediokra svenska vaccintäckning. Och sydafrika, (RSA), har, i motsats till många andra afrikanska länder bra tillgång till vaccin.

Så det är dina antivaxx-kompisar i Sydafrika som ställt till det! När skall ni antivaxxers komma ut ur er psykos? Visst kan det finnas sansade människor som, personligen, kan vara tveksamma till att de behöver vaccinera sig. Som t.ex en kärnfrisk 20 åring som redan genomgått en SARS-COV2 infektion och klarat av den bra. Jag är då, betydligt mer, bekymrad över en ovaccinerad 72 åring. Men när folk, som dig, aktivt propagerar emot vaccinen och förvrider verkligheten, då blir jag lite sur
Citera
2021-11-27, 16:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men de har redan haft 3 rejäla vågor. Varför tror du det händer nu, i ett skede med låg smittspridning, möjligtvis alldeles i början av en eventuell 4e våg?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/

Förstår du, de har just nu låg smittspridning
Tycker inget du säger låter som mer än en påhittad teori, allt för att glorifiera vaccinet som världens frälsare för det mörka Afrika. Som levde vi på 1800-talet.
Men nu misstänker man att den individ som burit på mutationen varit infekterad sedan juni 2020:

https://pbs.twimg.com/media/FFMFRSbXoAMlHDW?format=png&name=large

Det är det tidsperspektivet du får titta på. Under den tiden har det förekommit flera vågor.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är fruktansvärt långsökta krumbukter för att försöka skylla det på ovaccinerade, som aldrig heller kan verifieras. Faktum kvarstår:

En mystisk variant dyker upp med 30 mutationer mot den enda antikropp som vaccinerade bär på. Men inga nya mutationer mot den antikropp som uppstår vid naturlig infektion.

Den här bastarden skapades i en vaccinerad kropp, tills motsatsen är bevisad.

Som sagt, tidsperspektivet här. Fanns inga vacciner juni 2020.

En möjlighet som jag redovisat men med väldigt låg sannolikhet är om individen blivit vaccinerad efter smittillfället. Det är dock ganska långsökt. Det handlar sannolikt om en individ långt från sjukvården för det första. Men är det så handlar det även då om bristande sjukvård och substandard vaccinstrategi. Vilket jag har förklarat utförligt för dig.
Senast redigerad av arbetet 2021-11-27 kl. 16:51.
Citera
2021-11-27, 17:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Äh, lägg av nu och lägg ägg istället! I dagens läge har mindre än 30 procent av befolkningen i Sydafrika tagit sin första dos vaccin, och mindre än 25 procent av befolkningen har tagit sin andra dos. Det är bra under hälften av den ganska mediokra svenska vaccintäckning. Och sydafrika, (RSA), har, i motsats till många andra afrikanska länder bra tillgång till vaccin.

Så det är dina antivaxx-kompisar i Sydafrika som ställt till det! När skall ni antivaxxers komma ut ur er psykos? Visst kan det finnas sansade människor som, personligen, kan vara tveksamma till att de behöver vaccinera sig. Som t.ex en kärnfrisk 20 åring som redan genomgått en SARS-COV2 infektion och klarat av den bra. Jag är då, betydligt mer, bekymrad över en ovaccinerad 72 åring. Men när folk, som dig, aktivt propagerar emot vaccinen och förvrider verkligheten, då blir jag lite sur
Var det inte du själv som föreslog att omicron-mutationerna börjat byggas upp under sommaren, just då massorna började vaccineras? Klar korrelation, IMHO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in