2021-11-27, 03:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Verkar enligt expressenartikeln som att Petter fick gult kort.

Så kontentan:
- Danne fick tidstillägg
- Petter fick gult kort
- Frida fick verbal varning

Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Om jag inte minns fel körde väl Richardsson upp sig ganska många pkaceringar genom sin körning medan Petter genade och vann nån enstaka och Frida gjorde väl tvärtom en omväg.
Fast jag ju vet inte om det var anledningen till de olika bedömningarna

Man har ju under den här perioden både ändrat på det faktiska regelverket och regeltillämpningen så det går inte riktigt att dra slutsatsen att man inte varit konsekvent i bedömningen utifrån dessa tre situationer. Jag tycker det straff Frida fick var rimligt.
Citera
2021-11-27, 04:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jag tycker också Maja borde få åka imorgon. Hon trivdes med banorna ifjol och att det blir fristil på söndagen gynnar ju bara Maja (jmfört med om det varit klassiskt rakt över). Inget fel på formen heller och är A-landslagsåkare som tidigare bevisat sig på distans. Men det är väl någon som lagt en plan över huvudet på henne.

Jag tycker det är att ta i lite väl mycket att säga att det är någon som lagt en plan över huvudet på Maja bara för att hon inte blev uttagen. Jag tycker det är rimligt att blir man sjua och fyra i de två distansloppen i den nationella säsongspremiären att man då får åka distansloppen i Ruka. Tycker faktiskt man skall passa på när Louise visar upp bra form och inte vänta exempelvis till att det blir ett återbud till Davos utan någon någon höjdacklimatisering (har sett det några för gånger för mycket utan bra utfall). Har säkert stått och vägt i uttagningen mellan Maja och Louise och det blev Louise i detta fall. En vanlig uttagningssituation fattad av tränarna och Byström som inte kräver att någon lagt en plan över huvudet på Maja. Det kanske krävs mer än sjundeplats i ett av distansloppen när man inte åker det andra distansloppet i Gällivare för att bli uttagen när man är en åkare som inte är helt given på distans.
Citera
2021-11-27, 07:00
Medlem
MrsEjPKs avatar
Hoppas så att Frida vinner idag 10 km klassiskt men svårt att vinna mot en dopad Johaug/Dophaug.

Johaug har preppat på sommaren,det är så dom gör.Syns ej på pissprover då .
Vinster på över 40 sekunder eller flera minuter talar sitt eget språk....
Iaf heja Frida och Ebba förstås !!!
Citera
2021-11-27, 07:04
Medlem
treanssparvagns avatar
Ungefär hur lång tid brukar varven ta i Ruka för herrar och damer? Tänker på ev häng på andra/tredjevarven.
Citera
2021-11-27, 08:10
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Avstår pga. känning i bröstmuskeln. Vill inte riskera något inför Lillehammer nästa helg.
Tack för info. Misstänkte att det inte var planerat då Berglunds resultat från förra helgen k in nye motiverade distansplats.
Citera
2021-11-27, 08:46
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det är att ta i lite väl mycket att säga att det är någon som lagt en plan över huvudet på Maja bara för att hon inte blev uttagen. Jag tycker det är rimligt att blir man sjua och fyra i de två distansloppen i den nationella säsongspremiären att man då får åka distansloppen i Ruka. Tycker faktiskt man skall passa på när Louise visar upp bra form och inte vänta exempelvis till att det blir ett återbud till Davos utan någon någon höjdacklimatisering (har sett det några för gånger för mycket utan bra utfall). Har säkert stått och vägt i uttagningen mellan Maja och Louise och det blev Louise i detta fall. En vanlig uttagningssituation fattad av tränarna och Byström som inte kräver att någon lagt en plan över huvudet på Maja. Det kanske krävs mer än sjundeplats i ett av distansloppen när man inte åker det andra distansloppet i Gällivare för att bli uttagen när man är en åkare som inte är helt given på distans.
Då tycker jag i sådana fall att Maja ska gå före Dyvik.

A-landslagsåkarna ska prioriteras första helgen/helgerna och inte behöva visa allt i Gällivare. Vad Maja går för på fristilsdistans bör vara känt, alltså inget konstigt med att hon avstod det loppet.
Citera
2021-11-27, 08:56
Medlem
Citat:

A-landslagsåkarna ska prioriteras första helgen/helgerna och inte behöva visa allt i Gällivare. Vad Maja går för på fristilsdistans bör vara känt, alltså inget konstigt med att hon avstod det loppet.

Instämmer i det. A-landslagsåkarna ska prioriteras dom första helgerna. Har dom en sån regel så får dom också hålla sig till det.

Sen tycker jag personligen att det ska bli mer intressant att se vad Lindström kan prestera.
Citera
2021-11-27, 08:57
Medlem
Thax21s avatar
Med maxflyt på herrsidan kanske vi får in 5 åkare topp30. Det vore isf en stor breddframgång. Ifjol blev det bara två och ingen av dem åker imorgon.

Tror ju solklart mest på Leo Johansson efter förra helgen, den enda som det känns kan ha en chans att t.o.m nå topp-15, men då krävs det ytterligare lite mer än förra helgen är min bedömning. Eric Rosjö och Fredrik Andersson ska också bli riktigt spännande de här två dagarna, framförallt idag när det är klassisk stil. Berglund åkte riktigt kasst i distansloppet i Gällivare, å andra sidan klarade han kvalet idag i klassisk stil så lite mixat intryck så här långt formmässigt. Normalt ska dock klassisk distans inte vara hans grej alls. Blir också kul att se Fredrik Jonsson. Verkar tro själv att han är bättre än på 10 år och framstår som väldigt taggad på denna säsong. Calle mest utfyllnad.

Annars går ju svenskarna tidigt så det blir att matcha dem mot varandra men också mot många åkare som var med i Gällivare förra helgen som också startar tidigt. Då var svenskarna klart bättre men formstegring på de andra nu är väl att räkna med. Joni Mäki annars bra tidigt riktmärke med startnummer 6, var 17:e ifjol. Sen drar U23-kampen igång direkt också med Moch startande en halvminut efter Johansson, Schumacher ytterligare dryga 5 minuter senare.
Senast redigerad av Thax21 2021-11-27 kl. 08:59.
Citera
2021-11-27, 09:09
Medlem
Thax21s avatar
Sen måste jag förresten kommentera att Johan Olsson sa i sändningen igår att han aldrig sett Maja så här bra. Det håller jag inte med om, hon var lika överlägsen ifjol i Ruka. Med den skillnaden att Svahn och Sundling också var med då.
edit: Mindre tidsavstånd mellan Maja och Hagström igår än det var mellan Maja och LU Weng ifjol. Förvisso åkte inte Maja hela vägen in i år.

Det var snarare låg toppkvalitet på damtävlingen igår än något annat. Två toppsvenskor borta och Lampic/Fähndrich som vanligt långt ifrån sin toppform i Ruka. Syntes väl också i det jämna kvalet.
Senast redigerad av Thax21 2021-11-27 kl. 09:14.
Citera
2021-11-27, 09:17
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man har ju under den här perioden både ändrat på det faktiska regelverket och regeltillämpningen så det går inte riktigt att dra slutsatsen att man inte varit konsekvent i bedömningen utifrån dessa tre situationer. Jag tycker det straff Frida fick var rimligt.

Har man ändrat reglerna vad gäller just banmarkering? Och har man verkligen ändrat på regeltillämpningen?

Jo Fridas straff var rimligt såvida hon inte körde om utanför banan.
Citera
2021-11-27, 09:28
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Har man ändrat reglerna vad gäller just banmarkering? Och har man verkligen ändrat på regeltillämpningen?

Jo Fridas straff var rimligt såvida hon inte körde om utanför banan.
Det är väl klart Frida körde om utanför banan. Plötsligt hade hon ju ett spår och de hade inte blivit fler.
Citera
2021-11-27, 09:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Fast då är frågan, skall ingen utanför A-landslaget kunna ta en plats? Och vad krävs i så fall? Måste man vinna?

Jag har som sagt en annan uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in