2021-11-26, 23:03
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Han vill inte fortsätta vara talman, han kandiderar till riksdagen.

För att vara ärlig kunde jag inte bry mig om hans arga utspel eftersom ett par partier har lekt clowner i ett par år nu och bara gjort politiken till pajkastning och att allt förhalas. De flesta man snackar med tycker politiken blivit en riktig lekstuga och förtroendet är redan i botten. Utomlands skrattar de åt oss men dessa politiker, alla sprängningar, skjutningar och andra våldsdåd. Att talmannen tappar det en gång minns ingen nästa vecka.
Jo, det har varit kaos allt sedan SD gjorde sitt intåg i riksdagen och sedan de växt till nästan 18% tagit varje chans att försvaga regeringsmakten.
Men hur mycket jag än avskyr de bruna och deras absoluta brist på respekt mot det svenska folket och vår demokrati så bör de liksom MP behandlas enligt de regler som gäller. Jag skulle Mao även ta avstånd från en talman som kommenterade dom specifikt.
Citera
2021-11-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Lyssnar på intervjun med Stenevi.
https://www.youtube.com/watch?v=_P2awDgiyDs
Hon är hal.
Börjar med att säga att hon sa till talmannen att ett krav va budgetstöd från C.

Då tänkte jag att MP va tydliga nog.

Men senare i intervjun säger hon att hon snarare sa till talmannen att de "såg väldigt goda möjligheter att få igenom budgeten" - vilket ju är väldigt luddigt.

Och vid 2:40 får hon frågan "sa ni inte att ni skulle avgå från regeringen om ni inte fick igenom budgeten?"
Då svarar hon att det inte ens var en diskussion då utan att det enda hon fick frågan om va om man trodde sig få igenom sin budget och de svarade att de "såg goda möjligheter att få igenom budgeten".

Då va hon ju inte alls tydlig med att de skull lämna om de INTE fick igenom den.

Jag stannar upp och försöker se det här med Märta Stenevis ögon.

Jag hörde intervjun. Märta Stenevi menar att hon svarade på de frågor hon fick av talmannen.
Stenevi menar att hon inte fick frågan hur Mp skulle agera om budgeten inte gick igenom. Till saken hör att Mp gjort eftergifter och anpassningar i budgeten som C krävt för att ge stöd. Detta bestod i att regeringen inte fick förhandla budgeten med V samt att C krävde tre reformer. Allt detta levererade Mp och S. I övrigt var regeringen fri att förhandla med vem man ville.

Det framstår helt klart som att Mp verkligen var i tron att de gjort vad C krävde för att stödja budgeten och så går C och meddelar på morgonen samma dag att de röstar nej till budgeten.

I intervjun säger Stenevi att de varit trygga med C fram till näst sista dagen då de fått signaler om att C börjat svaja och då snabbt sonderat terrängen inom de egna leden om språkrören hade mandat att lämna regeringen vid ett nej vilket blev fallet. Per Bolunds ilska är inte att ta miste på. Mp upplever att C svikit. Men det beror på Magdalena Andersson (enligt en intressant podd på DN som heter "Så fortsätter det politiska dramat". https://www.dn.se/sverige/studio-dn-26-november-sa-fortsatter-det-politiska-dramat/. Vet inte om det går att lyssna utan prenumeration.

Detta var superonsdagen. På tisdagkvällen gör Andersson upp med V om pensioner. Stora eftergifter om höjda pensioner gavs till V. S och Mp var tvungna att ha V:s stöd för att få statsministerposten såväl som budgeten igenom. Det visste C och den matematiken förstod dom. Ett krav från C var ju att regeringen inte fick ge nåt till V i budgeten men hur skulle den här pensionsöverenskommelsen med V på tisdagkvällen inte hamna i budgeten, iaf framöver? Då har ju regeringen inte levererat till C det de säger att de gjort. Höjda pensioner är ju statens utgifter. Jag förstår inte riktigt hur två kvinnor kan bestämma detta en tisdagkväll utan att ha finansiering eller någon som helst förankring. Visst var det så sent att det inte hamnade i budgeten men hur skulle det inte ha med budget att göra? Det är ju statens utgifter. Vad skulle de dra ner på för att höja pensionerna? De glömde att kolla om det var ok med C. Det var det inte av två anledningar. Det var ofinansierat och oförankrat. V har varit med och förhandlat fram utgifter som förr eller senare hamnar i en budget. Dvs V har förhandlat en budget och det var förbjudet när C skulle ge stöd.

Märta Stenevi säger, att Mp sagt i somras i samband med att de gick in i den nybildade regeringen, att de inte kommer att ingå i en regering på en Sd-förhandlad budget. Det är väl lika mycket värt som C:s krav att regeringen inte får C:s stöd om de förhandlar budgeten med V. Det är förståeligt att Centern inte gillar att en ofinansierad pensionsuppgörelse görs med V utanför pensionsgruppen som behöver kontinuitet. Talmannen borde väl känna till mp:s ståndpunkt från i somras (om det nu är så). C gör fel i att rabbla att de inte tolererar budgetinflytande från V när V kräver inflytande. V:s stöd är avgörande för att få den röda budgeten att vinna. Jag kan inte klandra att S och Mp inte tagit Lööf på orden in public (hon har ju sagt att hon aldrig skulle bli ett stödhjul åt en S-regering t ex) utan haft samtal med C och lyssnat på vad de krävt och försökt efterfölja det. Men en av dessa C-krav var ju faktiskt att S och Mp inte fick blanda in V i budgeten. Kanske är det en definitionsfråga.

Sen ska vi komma ihåg att det var Magdalena Andersson som gick till talmannen och sa att regeringen (dvs även Mp) sitter kvar även om den röda budgeten inte vinner, allt är lugnt. Iaf av det jag läst. När Andersson skulle fått dess utfästelser från Mp är oklart, om hon fått dem öht. Talmannen kunde ha frågat Mp själv.

Så jag får nog ge allihopa skulden. De verkar ju inte snacka med varandra.
Citera
2021-11-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jo, det har varit kaos allt sedan SD gjorde sitt intåg i riksdagen och sedan de växt till nästan 18% tagit varje chans att försvaga regeringsmakten.
Men hur mycket jag än avskyr de bruna och deras absoluta brist på respekt mot det svenska folket och vår demokrati så bör de liksom MP behandlas enligt de regler som gäller. Jag skulle Mao även ta avstånd från en talman som kommenterade dom specifikt.
Haha, snacka om att leva i en alternativ verklighet. Gjorde sitt intåg, inte insett varför folk röstar på SD, dvs. massinvandringskaoset? Att det blir larv i riksdagen är väl sekundärt kontra samhällets förfall.. valfri diktator hade nog fan varit bättre än Sveriges s.k. demokrati, t.o.m. Stenevi kanske hade varit något? Då hade ju allt kraschat på direkten, kanske att föredra. Hiroshima gick ju bygga upp ur askan..
Citera
2021-11-27, 00:26
Medlem
Jag har ändrat mig lite. Förstod nu när det kom lite teorier på tv varför MP gjorde som de gjorde. Inte konstigt alls då. Men tja, spelar det någon roll vad talmannen tycker egentligen? Alla verkar ju göra som de vill ändå. Påminner mest om en stackars desperat lärare som inga elever bryr sig om eller lyssnar på. Men bra för honom att han får ur sig lite frustration kanske.
Citera
2021-11-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nån som läst vad Wolodraski skrivit.

På omni.se skrevs det:

Länken till DN leder till en låst artikel så jag kan inte citera mera.

Wolodarski är halare än en ål i olja så vad menar han?

Att talmannen bara skulle servera kaffe och hålla käften när riksdagpartier håller på att krakelera allt som handlar om tydlighet och ansvar och låser fast sig vid sina egna principer. Vad sägs om att styra landet? Är politiska partiers kongressbeslut eller politiska partiers företrädares fastlåsta principer större än Sveriges välgång?

Bryr sig Wolodarski mer om att MP fick en näsknäpp av deras naivitet/principfasthet (som de inte tydligt kommunicerat tidiare) än att Sverige får en ledning.

Wolodarski verkar inte bry sig om Sverige särskilt mycket.

Var det inte den tokpellen som i en debatt på SVT med gudmundsson öppet erkände och propagerade för att media ska vinkla och fara med osanning? Vill minnas att det var för några år sedan. DN förlorade ju all trovärdighet efter den debatten. Du är nog den första på länge som jag ens sett citera dem.
Citera
2021-11-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Oavsett vad man tycker om MP:s agerande så är det inte talmannens sak att kommentera det så länge det inte bryter mot de regler som finns runt en regeringsbildning. Det är otroligt viktig att en talman respekteras av alla partier och inte ses som partisk. Vad som sägs mellan partiledare och talmannen i rundorna måste också stanna mellan de båda.

Jag är vänster men tycker att talmannen agerat föredömligt fram till detta. Kan också förstå om han känner frustration över det som skett denna mandatperiod men hans agerande här, där han går ut i media, gör att det blir svårt för honom att sitta kvar nästa mandatperiod.

Fast om de sitter och ljuger för honom så respekterar de inte honom. Det enda vapnet för att handskas med politiker är tyvärr att skämma ut dem för allmänheten så han får ju göra vad han kan. Nästa gång kanske de idiotiska fruntimmerna tänker till och är ärliga. De har ju inte så mycket annat val än att vara på hans goda sida eftersom han är en så central person i regeringsbildningen.
Citera
2021-11-27, 01:01
Medlem
Är det inte dags att avsluta denna lekstuga?
Stödet finns inte där. Varför köpa röster för att bli vald? Vem vinner på det i längden ?
Vi ska rösta om 10 månader igen...

Tro inte att detta kaos "inte" kommer upp under valrörelse....
Citera
2021-11-27, 01:55
Medlem
ziggarillens avatar
Tur att talmannen håller sig nykter då sanningen om vad han tycker annars skulle komma fram. Tror det kryper i kroppen varje gång han ska bjuda Annie Rööv, dom 2 stolpskotten i MP och häxtanten Magdalena på kakor. En mardröm förmodligen och säkert jättetufft när väckarklockan ringer.
Citera
2021-11-27, 07:34
Bannlyst
Mp är lite fria och härliga, de stödjer Pride och så. Deras problem är att de ligger för långt fram i tidens agenda, väljarna är inte mogna för de radikala förändringar vi står inför, om 10-20 år så kommer många utbrista "men kommer ni ihåg mp, de sa så där redan för 10 - 20 år sedan".
Citera
2021-11-27, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Är det inte dags att avsluta denna lekstuga?
Stödet finns inte där. Varför köpa röster för att bli vald? Vem vinner på det i längden ?
Vi ska rösta om 10 månader igen...

Tro inte att detta kaos "inte" kommer upp under valrörelse....
Miljövänstern kommer mobilisera väljarbas så att mp hålls kvar i riksdagen. Faller mp ur så är det vinst för det högra blocket, det kommer motarbetas på alla plan!
Citera
2021-11-27, 08:18
Medlem
sonicguides avatar
Lite märkligt att Norlen inte gick på Moderaterna i samband med förtroendeomröstningen kring Löfven. Man hade ju inget argument annat än det att man ville bli av med regeringen och det hade man desperat försökt med i sju år.
Citera
2021-11-27, 09:03
Medlem
Den där söta lilla talmannen är en rätt viktig person men HERREGUD så anonym han är!? Dags för Allers att göra ett hemma-hos-reportage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in