2021-11-26, 21:17
  #26749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast enligt tekniska analysen är det en lång pipa. Så nej det blir inget litet vapen.

Så om det är mindre vapen så passar plötsligt den i en handledsväska...

1986 o HH var ingen bra kombo
Citera
2021-11-26, 21:36
  #26750
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så om det är mindre vapen så passar plötsligt den i en handledsväska...

1986 o HH var ingen bra kombo

Vad har det med saken att göra? Tekniska analysen säger att vapnet hade en lång pipa.
Citera
2021-11-26, 21:46
  #26751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad har det med saken att göra? Tekniska analysen säger att vapnet hade en lång pipa.

Men den nya analysen är att det var dumt att låsa sig fast vid att det måste varit långpipa o Magnum...

Det är fullt tänkbart med kortare pipa..

Man ska inte låsa sig fast...
Citera
2021-11-26, 22:03
  #26752
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men den nya analysen är att det var dumt att låsa sig fast vid att det måste varit långpipa o Magnum...

Det är fullt tänkbart med kortare pipa..

Man ska inte låsa sig fast...

Man ska inte låsa sig fast vid vad den tekniska analysen av kulorna säger om vapnet?
Citera
2021-11-26, 22:12
  #26753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man ska inte låsa sig fast vid vad den tekniska analysen av kulorna säger om vapnet?

Exakt...

Eftersom det inte behöver vara långpipa..

Visst håll du fast i att det troligen är långpipa men då ska man även säga att en kortpipa hade fått plats i Engström handväska..
Citera
2021-11-26, 22:14
  #26754
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Exakt...

Eftersom det inte behöver vara långpipa..

Visst håll du fast i att det troligen är långpipa men då ska man även säga att en kortpipa hade fått plats i Engström handväska..

Jag skiter fullständigt om vad som får plats i en handledsväska. Det har noll betydelse för precis alla tänkbara mördare.

Varför ska jag inte hålla fast vid den tekniska analysen av kulorna som säger det var en lång pipa?
Citera
2021-11-26, 22:28
  #26755
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Betalvägg. Kan du klistra in texten i artikeln här?

Från listan i DN:
8. Engström intervjuades av Svenska Dagbladet dagen efter mordet. Han uppgav då att den man han såg i gränden sedan sprang i väg. Att denne man sprang efter gärningsmannen uppför trapporna har bekräftats av mannen själv.
Jag tror att man menar LJ och att SE sett LJ i gränden. Vakna läsare i tråden har konstaterat att någon tidning snurrar till det och kallar LJ för mördare.

Mycket tyder på att LJ var oskyldig och då stämmer ju punkt 8 väldigt bra.
Citera
2021-11-26, 22:32
  #26756
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du är ute helt o snurrar faktiskt...

Är det viktigt att Engström hade ett vapenintresse för att vara GM o äga ett vapen?

Många kan väl äga ett vapen för skydd eller att man är just med en skytteklubb än att man specifik har ett intresse i själva vapen som sak ?

Det finns ju inte skuggan av uppgifter trots över tre års flitigt polisutredande och manipulativa möten mellan KP och TP att SE hade någon vapenvana?

Att formuleringar som "tack för senast" i TPs mail till KP tyder dock på att KP var intresserad av att bli manipulerad. Men något vapenintresse från SEs sida tycks aldrig gått att styrka.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-26 kl. 23:18.
Citera
2021-11-26, 22:33
  #26757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Från listan i DN:
8. Engström intervjuades av Svenska Dagbladet dagen efter mordet. Han uppgav då att den man han såg i gränden sedan sprang i väg. Att denne man sprang efter gärningsmannen uppför trapporna har bekräftats av mannen själv.
Jag tror att man menar LJ och att SE sett LJ i gränden. Vakna läsare i tråden har konstaterat att någon tidning snurrar till det och kallar LJ för mördare.

Mycket tyder på att LJ var oskyldig och då stämmer ju punkt 8 väldigt bra.

LJ hade blå täckjacka...

Tror du verkligen att han är så oskyldig som han ser ut ?
Citera
2021-11-26, 22:36
  #26758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns ju inte skuggan av uppgifter trots över tre års flitigt polisutredande och manipulativa möten mellan KP och TP att SE hade någon vapenvana.

Att formuleringar som "tack för senast" i TPs mail till KP tyder dock på att KP var intresserad av att bli manipulerad. Men något vapenintresse från SEs sida tycks aldrig gått att styrka.

Hade MM knivintresse?

Det är inget krav på att någon GM har ett intresse för vapnet man dödar med !

Pistol
Kniv
Tårgas

Kan innehas för skydd o inte för man har något direkt intresse för objektet...

Du är nära nu....Katten
Citera
2021-11-26, 22:41
  #26759
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men den nya analysen är att det var dumt att låsa sig fast vid att det måste varit långpipa o Magnum...

Det är fullt tänkbart med kortare pipa..

Man ska inte låsa sig fast...

Polisen är väl inne på att LJ är mördaren eller i maskopi med mördaren i något förhör? LJ medger ju att han haft ett "föremål i väskan" och det är väl rimligt att SE bytte revolver med LJ inne i gränden. SE fick då en kortpipig revolver som passade i handledsväskan och LJ lade den långpipiga revolvern det vill säga mordvapnet i sin stora axelremsväska.

Att SE som GM i detta plausibla scenario då kommer att fippla med revolvern och handledsväskan i mjuk galon som blev stel och såg hård ut i minusgrader först uppe på DBG blir då helt rimligt.

Om SE blev gripen behövde han ju bara säga att han skjutit på A-lagare eller knarkligor och den tekniska analysen skulle då hitta krutstänk på SEs rock men gå bet på att knyta vapnet till MOP!

"Man får inte låsa fast sig". Men jag tror att LJ bara var ett vittne också egentligen.

Edit: Jag kanske borde göra en "borgnäsare" och skriva en fantasifull bok om MOP!
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-26 kl. 23:19.
Citera
2021-11-26, 22:43
  #26760
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
LJ hade blå täckjacka...

Tror du verkligen att han är så oskyldig som han ser ut ?

Om vi diskuterar det som står i punkten så verkar den stämma. Det får du hålla med om. Det står inget om GMs klädsel i punkt 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in