2021-11-26, 12:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, lite märkligt. De skriver att åtal skall väckas senast 20 dec, men slutdelgivning en månad senare. Det går absolut inte ihop. Men åtalet kan vara en tvingande mening. Då kommer väl omhäktning ske istället 4 veckor framåt, och åtal väckas i slutet av januari.
Det är väl formalia att ny häktningsförhandling med begäran om åtalsförlängning ska hållas var 2:a eller 4:e vecka med möjlighet till överklagan.
Citera
2021-11-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är väl formalia att ny häktningsförhandling med begäran om åtalsförlängning ska hållas var 2:a eller 4:e vecka med möjlighet till överklagan.
Ja, jag blev lite lurad där. Så vi får vänta en stund till. En P7 är beställd i alla fall. Trodde faktiskt att den gjordes strax efter häktningen. Men tydligen inte.
Citera
2021-11-26, 12:22
Medlem
Citat:
Han erkände ju inte ens då. Trots avkapat huvud i garderoben och blue star-blod över hela lägenheten. CR har ju åtminstone erkänt att han orsakat Bs död, även om han inte erkänner mord, vilket i sammanhanget är ointressant. Det är bevisen som kommer prata här. OM bevisen inte kan visa att han planerat/utfört ett mord, utan att det finns möjlighet att det var en olyckshändelse, så får det bli så. Men fälld kommer han bli.

Har det verkligen ingen betydelse om han erkänner mord? Jag tänker att det som i många fall finns indicier som talar för mord. Ta t.ex själva dödsorsaken. Om man rent tekniskt inte kan bevisa strypning, men han erkänner strypning och han slängt remmen i skogen. Han borde ju ses som trovärdig då erkännandet är till hans nackdel och det finns inget som motbevisar det?

Skulle han däremot neka vilket vilket jag tror han kommer göra, har åklagaren en betydligt längre resa att vandra.
Citera
2021-11-26, 12:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har det verkligen ingen betydelse om han erkänner mord? Jag tänker att det som i många fall finns indicier som talar för mord. Ta t.ex själva dödsorsaken. Om man rent tekniskt inte kan bevisa strypning, men han erkänner strypning och han slängt remmen i skogen. Han borde ju ses som trovärdig då erkännandet är till hans nackdel och det finns inget som motbevisar det?

Skulle han däremot neka vilket vilket jag tror han kommer göra, har åklagaren en betydligt längre resa att vandra.
Ett erkännande har rent juridiskt inte så stor betydelse. Det måste kunna styrkas av bevisning. Men helt klart underlättar det utredningen och snabbar på processen om GM är samarbetsvillig.
Citera
2021-11-26, 12:43
Medlem
Citat:

Ett erkännande skall ALLTID kunna bevisas med tekniska bevis. Ett erkännande kan ju dras tillbaka, och då gäller det inte erkännandet. Men erkänner han mord och det finns underlag för att bevisa hans mordhistoria så är det ju bra. Man kan ju fälla mot någons nekande, om bara bevis finns. Så de tekniska bevisen, blodspår, telefontömningar, förhör och allt som behövs är viktigt.
Citera
2021-11-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barby
Jag har en mycket stark misstanke om att Beatas man inte dödade henne. Jag tror att hon dödades av någon annan, kanske en älskare eller en slumpmässig person. Maken tog förmodligen beskedet om sin hustrus död mycket hårt. Han älskade henne väldigt mycket och kallade kärleksfullt "Beatka".

Det förefaller mig väldigt konstigt att kvinnans kropp låg väldigt nära vägen, där hon lätt kunde hittas. Kanske ville mördaren att liket skulle hittas snabbt och misstanke föll på hennes man?

Det är mycket troligt att mördaren ringde och berättade för polisen var de skulle leta efter kroppen. Med största sannolikhet gick hennes man med på att stanna kvar i häktet så att den riktiga mördaren inte skulle gömma sig och polisen skulle hinna hitta honom.

Vi kommer snart att få reda på hela sanningen.

Det är ju faktiskt så att C själv har gett polisen information om var B fanns. Han (C ) har även till polisen erkänt att det är han som förorsakat hennes död….däremot inte erkänt mord. Det går inte ihop med det du skriver…….knappast sitter C frivilligt häktad för någon annans skull. !
Citera
2021-11-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så hade jag också uppfattat det, men på pressträffen bekräftade polisen att Bs mobil låg I väskan. Uppgiften om upphittad mobil i Oxie kom från pressen och är antingen hitte-på eller någon annans.

Aha. Tack.
Citera
2021-11-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ett erkännande skall ALLTID kunna bevisas med tekniska bevis. Ett erkännande kan ju dras tillbaka, och då gäller det inte erkännandet. Men erkänner han mord och det finns underlag för att bevisa hans mordhistoria så är det ju bra. Man kan ju fälla mot någons nekande, om bara bevis finns. Så de tekniska bevisen, blodspår, telefontömningar, förhör och allt som behövs är viktigt.

Ponera att masttömningar visar att han varit på fyndplatsen, det finns blodspår från Beata och honom själv i hans bil, vittnen har sett dom åka tillsammans mot fyndplatsen, det finns dna från Cezary på fyndplatsen, vittnen har även sett honom återvända själv.

Säg då att han erkänner mord genom misshandel/strypning och att han lämnat henne där. Då borde dom väl kunna döma honom för mord trots att rättsläkaren inte kunnat fastställa dödsorsak?

Men om han säger att dom slagits och misshandlat varandra. Att han lämnat platsen för att han inte vill bråka mer.

Då borde det väl ändå bli ett helt annat läge för åklagaren att bevisa just mord. Att säga att det är ointressant med ett erkännande verkar kontigt.
Citera
2021-11-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Sov det tidigare skrivits, så kom B till Svea till sin kompis, och Träffade sedan C när hon var här!
Polacker brukar inte ha problem att skaffa jobb här, så hon lär ha flyttat hit och hade troligen ett jobb lovat.

Jag har för mig att jag såg att hon jobbat på krogen på Augustenborgstorget initialt. En krog Rafal Cezary gått på tidigare.
Citera
2021-11-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ponera att masttömningar visar att han varit på fyndplatsen, det finns blodspår från Beata och honom själv i hans bil, vittnen har sett dom åka tillsammans mot fyndplatsen, det finns dna från Cezary på fyndplatsen, vittnen har även sett honom återvända själv.

Säg då att han erkänner mord genom misshandel/strypning och att han lämnat henne där. Då borde dom väl kunna döma honom för mord trots att rättsläkaren inte kunnat fastställa dödsorsak?

Men om han säger att dom slagits och misshandlat varandra. Att han lämnat platsen för att han inte vill bråka mer.

Då borde det väl ändå bli ett helt annat läge för åklagaren att bevisa just mord. Att säga att det är ointressant med ett erkännande verkar kontigt.
En okunnig "ärlig" tilltalad kan erkänna mord, men det kan vara ex.vis olyckshändelse. Och tvärtom som nu CR: orsakat död, men inte mord. Skillnaden i straffpåföljd kan då vara 15 år. Typ. CR erkänner att han orsakat BRs död men mord är det inte. Advokatens jobb är att få ner straffet så mycket som möjligt med den bevisning som delgivningen visar. Åklagarens jobb är att se över bevisning både FÖR och EMOT CRs berättelse.

Dina frågor är ju väldigt hypotetiska. Vi har ju inte tillgång till bevisning what so ever, så det är ju jättesvårt att rent hypotetiskt svara, eftersom vi inte har minsta indium/bevis att se på.
Citera
2021-11-26, 13:43
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan det vara någon missuppfattning i informationen ang vem som spelade fotboll?

Jag tänker att det kanske var yngste sonen som hade fotbollsträning (under veckan som C hade honom) och B gick dit för att titta.

C kom för att hämta sonen efter träning och gick i taket när han såg att B var på plats. Lyckades ändå få med både B och sonen i bilen därifrån.

Men varför vända om informationen? Det var skrivet minst två gånger att det var BEATA som spelade fotboll. Har du annan information berätta det då.
Citera
2021-11-26, 13:47
Medlem
sybels avatar
Citat:

Det är vad som presenteras vid domstolsförhandlingarna som är helt avgörande, det som går att föra i bevis/tillräckligt starka indicier för det rubricerad brottet. Vad som sagts och gjorts under utredningens gång får man (i nuläget) inte ta hänsyn eller lägga vikt vid. Ev. förslag om förändring kan vara på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in