2021-11-26, 12:50
Medlem
Hej Flashback! För någon vecka sedan befann jag mig i en bil med min pojkvän med italiensk bakgrund men född i Sverige. Han ser inte "svensk" ut utan har sydeuropeiska drag. Det var tidigt på morgonen och vi var på väg till stationen för att hämta upp min syster. När vi stannar och jag går ur bilen möttes jag plötsligt av en polis och blev lite chockad. Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt. Jag svarade såklart ja, och undrade både hur han visste det och om något hänt. Då skakar han bara på huvudet och säger att han vill prata med killen i bilen och inte mig. Sedan ber han mig gå iväg, så jag gör det. Två poliser ber sedan min pojkvän om ID men förklarar för honom att han inte gjort något fel. Därefter blir han även kroppsvisiterad. Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter? Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning? Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?
Citera
2021-11-26, 13:06
Medlem
goofers avatar
Din pojkvän döljer uppenbarligen saker för dig.

Polisen har rätt att stoppa er men i det här fallet är han uppenbarligen känd av poliserna sen tidigare och de letar nu narkotika eller vapen.

Du bör konfrontera honom omgående angående hans vandel och handel!
Citera
2021-11-26, 13:11
Avstängd
Du/Han skall begära in händelserapport från polismyndigheten med angivande av namn personnummer
o datum - där finns någon form av svar - sånt här måste dokumenteras.

Förmodligen finns någon bakgrund som gör att polisen gjort rätt.

Hur mycket har du haft med polisen att göra eftersom de kände till ditt smeknamn
Citera
2021-11-26, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elliedo
Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt.

Är du känd av polisen alltså har du blivit gripen förut?
Citera
2021-11-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Du/Han skall begära in händelserapport från polismyndigheten med angivande av namn personnummer
o datum - där finns någon form av svar - sånt här måste dokumenteras.

Förmodligen finns någon bakgrund som gör att polisen gjort rätt.

Hur mycket har du haft med polisen att göra eftersom de kände till ditt smeknamn

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter

Jag har ALDRIG haft med polisen att göra; aldrig blivit gripen, aldrig ens blivit stoppad när jag själv kört. Polisbilen stod parkerade och vi körde förbi den, det var väldigt tidigt på morgonen. Min pojkvän har aldrig blivit gripen. Tyckte det var otroligt konstigt och polisen vägrade dessutom svara på mina frågor och bad mig gå iväg. Hur visste de att vi skulle köra förbi så tidigt på morgonen? Känns väldigt orimligt att de skulle sitta och vänta på att min pojkvän kör förbi kl 05 när han knappt haft med polisen att göra tidigare, förutom enstaka böter för fortkörning.
Citera
2021-11-26, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter

Frågan felställd eftersom polisen inte brydde sig om henne.

O till TS du har ingen rätt att få reda på vad polisen vill annan än dig -
utöver den info polisen VILL ge dig
Citera
2021-11-26, 13:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Hej Flashback! För någon vecka sedan befann jag mig i en bil med min pojkvän med italiensk bakgrund men född i Sverige. Han ser inte "svensk" ut utan har sydeuropeiska drag. Det var tidigt på morgonen och vi var på väg till stationen för att hämta upp min syster. När vi stannar och jag går ur bilen möttes jag plötsligt av en polis och blev lite chockad. Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt. Jag svarade såklart ja, och undrade både hur han visste det och om något hänt. Då skakar han bara på huvudet och säger att han vill prata med killen i bilen och inte mig. Sedan ber han mig gå iväg, så jag gör det. Två poliser ber sedan min pojkvän om ID men förklarar för honom att han inte gjort något fel. Därefter blir han även kroppsvisiterad. Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter? Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning? Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?
De har örnkoll på din kille, vet t.o.m vad hans tjej har för smeknamn. Han döljer något.
Citera
2021-11-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De har örnkoll på din kille, vet t.o.m vad hans tjej har för smeknamn. Han döljer något.

Men oj. Främst tänkte jag att polisen kanske kört regnr när vi åkt förbi då det var så tidigt på morgonen och föraren har utländska drag, det har man ju hört innan. Men att polisen på förhand _vet_ att vi ska hämta upp min syster på station x kl 05? Är inte själv så insatt då jag aldrig varit med om det själv, men lite oklart är det ju när min pojkvän aldrig ens gripits samt att polisen vid tillfället sa att han inte gjort något fel.
Citera
2021-11-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Frågan felställd eftersom polisen inte brydde sig om henne.

O till TS du har ingen rätt att få reda på vad polisen vill annan än dig -
utöver den info polisen VILL ge dig

Jo det kan jag förstå. Samtidigt tänker jag att om jag också befinner mig i bilen, och polisen pratar med mig och dessutom dubbelkollar vem jag är så borde jag väl ändå ha rätt till att fråga vad som sker. Eftersom det inte var något mer än att polisen ville säkerställa killens identitet samt kroppsvisitering vill jag inte gräva i det allt för mycket, tyckte bara att situationen överlag var konstig.
Citera
2021-11-26, 13:40
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Men oj. Främst tänkte jag att polisen kanske kört regnr när vi åkt förbi då det var så tidigt på morgonen och föraren har utländska drag, det har man ju hört innan. Men att polisen på förhand _vet_ att vi ska hämta upp min syster på station x kl 05? Är inte själv så insatt då jag aldrig varit med om det själv, men lite oklart är det ju när min pojkvän aldrig ens gripits samt att polisen vid tillfället sa att han inte gjort något fel.
Du är nog lite blåögd när det kommer till din kille. Han döljer något.
Citera
2021-11-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du är nog lite blåögd när det kommer till din kille. Han döljer något.

Kanske. Kan man inte kolla upp det? Hans namn och personnr ger inga träffar på Lexbase
Citera
2021-11-26, 13:43
Medlem
EnDumSosses avatar
Tycker det är så fascinerande att så många tjejer verkar sakna den där naturliga instinkten som gör att man helt sonika kan känna att något är skumt med killen man dejtar. Nu såhär i efterhand när ni blivit stoppade, ringer varningsklockan lite iaf? Bara nyfiken?

Tror det är viljan att bli med barn som tar över det logiska tänkandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in