2021-11-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, naturligtvis inte..

Ok. Har det kommit in skit i fläkten en gång får man nog räkna med att problemet kan uppstå igen menade jag.

Hur som, ÄR det inte hjullager så är problemet ungefär lika diffust som löven i fläkten... Kan vara lite vad som helst, halvt omöjligt att gissa över internet.
Citera
2021-11-24, 00:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ok. Har det kommit in skit i fläkten en gång får man nog räkna med att problemet kan uppstå igen menade jag.

Hur som, ÄR det inte hjullager så är problemet ungefär lika diffust som löven i fläkten... Kan vara lite vad som helst, halvt omöjligt att gissa över internet.

Har beställt tid för kontroll hos Renault i övermorgon.
Citera
2021-11-24, 05:35
Avstängd
BAB7 - när skall du inse att du har köpt lååååpriiiis o lågpris är baaraaa skiiiiit.

Du har en kvalitetsmercedes så du veet hur en bra bil skall vara.

Om du sålt Zoen för det du blev erbjuden hur bra eller dålig affär hade det då varit
jfrt om du sålt mercan samtidigt
Citera
2021-11-24, 17:03
Medlem
PeterNosters avatar
Blir ju lite svårt att diagnosisera själv eftersom hjulen är i ständigt ingrepp med motorn.
Annars kunde man ju testa om ljudet kommer även när bilen rullar.

Jag skulle hissat upp ena framhjulet och lagt stoppklossar på det andra och sen köra motorn och lyssna efter missljud från det upphissade hjulet.
Motsvarande test för det andra hjulet.

Hjullager brukar låta olika beroende på om man svänger eller kör rakt fram.

Varför ligger denna tråd under Bilar när är en El-bil?
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-24 kl. 17:05.
Citera
2021-11-25, 16:23
Medlem
BAB7s avatar
Nu har jag varit och snackat med Renault-verkstaden, de har mycket att göra just nu så därför får jag vänta tills den 7 dec innan vi kan göra en grundlig undersökning av bilen.
Men det vi kom fram idag var att ljudet kan bero på diverse olika saker.
Det kan vara något med bromsarna som ligger till.
Det kan vara hjullagerna fram är slut.
Det kan vara defekta lager i växellådan.
Det kan också vara något annat, men det får vi se.

Preliminärt pris på byte av hjullager fram är ca 7.300 kr.
Byte av bromsklossar skulle vara lite billigare.
Skulle det däremot vara lagerna i lådan, så är det tveksamt om det är lönt att lägga så mycket pengar på bilen om lådan är slut, men det blir en senare historia, först får vi se vad felet är.

Hjullagerna bak ska hålla längre än hjullagerna fram, detta då hjullagerna bak på ZOE är mindre belastade och sitter i trumman där bak, dessa ska alltså vara helt okej på bilen.

Detta är alltså vad jag fått reda på idag hos Renault.
Citera
2021-11-25, 16:50
Medlem
Citat:
Nu har jag varit och snackat med Renault-verkstaden, de har mycket att göra just nu så därför får jag vänta tills den 7 dec innan vi kan göra en grundlig undersökning av bilen.

Intressant. Då var ju inte tråden och forumet så fel ute, då detta var huvudteorierna som nämndes här.
Citera
2021-11-25, 16:50
Medlem
Ett sätt att akustiskt kolla hjullager(och drivaxelknutar fram) är att köra sakta i en så snäv cirkel som är möjligt och lyssna.
Kör i en "åtta" och hör om det skiljer i (o-)ljud mellan höger och vänster sida.

Vet inte om det på en batteribil går att fysiskt koppla loss drivaxlar från framaxelväxel.
Om så är fallet, rotera ett framhjul i taget, på pallad bil, och lyssna/känn med ett finger på någon detalj i framvagnen nära hjulet - t ex styrstag.
Citera
2021-11-25, 17:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det kan också vara något annat, men det får vi se.

Preliminärt pris på byte av hjullager fram är ca 7.300 kr.
Byte av bromsklossar skulle vara lite billigare.
Skulle det däremot vara lagerna i lådan, så är det tveksamt om det är lönt att lägga så mycket pengar på bilen om lådan är slut, men det blir en senare historia, först får vi se vad felet är.

Hjullagerna bak ska hålla längre än hjullagerna fram, detta då hjullagerna bak på ZOE är mindre belastade och sitter i trumman där bak, dessa ska alltså vara helt okej på bilen.

Detta är alltså vad jag fått reda på idag hos Renault.
Kör inte med bilen ifall något havererar och gör sönder något så det kostar mer att laga är mitt tips.
Citera
2021-11-25, 22:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ett sätt att akustiskt kolla hjullager(och drivaxelknutar fram) är att köra sakta i en så snäv cirkel som är möjligt och lyssna.
Kör i en "åtta" och hör om det skiljer i (o-)ljud mellan höger och vänster sida.

Vet inte om det på en batteribil går att fysiskt koppla loss drivaxlar från framaxelväxel.
Om så är fallet, rotera ett framhjul i taget, på pallad bil, och lyssna/känn med ett finger på någon detalj i framvagnen nära hjulet - t ex styrstag.

Som (jag) sagt tidigare motorn är ständigt inkopplad till drivaxlarna men det finns ju differential så om ena hjulet hänger i luften driver ju inte det andra. Brukar göra så t.ex för att slipa bromsskivorna från rost.

Vilken tur att man inte är "ohänta" och inte kan byta hjullager själv. Anta att de tar 1000 kr/timmen så skulle det ta 7 timmar för två hjullager.. Sanslöst.
Jag skrattar hela vägen till banken. Vilka loosers det finns.

Glapp i hjullager kollar de ju på bilprovningen. Lite oljud har ingen dött av. Använd hörselskydd eller dra upp volymen på "bandspelaren".
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-25 kl. 22:38.
Citera
2021-11-26, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken tur att man inte är "ohänta" och inte kan byta hjullager själv. Anta att de tar 1000 kr/timmen så skulle det ta 7 timmar för två hjullager.. Sanslöst.
Jag skrattar hela vägen till banken. Vilka loosers det finns.

Märkesverkstaden tar garanterat mer än 1000 kr per timme. Vi vet ju inte heller om 7300 var ink material eller utan. Apropå materialkostnad så är det inte alls säkert att de ställer sig och hydraulpressar lager i dagens moderna värld... Förmodligen byter de istället navet.

Känns f ö lite orättvist att fnissa åt ohändiga människor just när det gäller den här operationen. Det är trots allt ett småbökigt jobb på moderna framhjulsdrivna bilar om man inte har kunskap, verktyg och mekplats.
Citera
2021-11-26, 03:19
Medlem
Citat:

Blir bromsskivorna /trummorna varma?
Citera
2021-11-26, 16:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Blir bromsskivorna /trummorna varma?
nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera