2021-09-13, 01:12
Medlem
Ser att Länsförsäkringar Fastighetsfond A har 10% av fonden i SBB. Någon som har kommentarer på detta?
Citera
2021-09-13, 19:21
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Ser att Länsförsäkringar Fastighetsfond A har 10% av fonden i SBB. Någon som har kommentarer på detta?

Förmodligen anser LF att SBB är relativt konjunkturokänsligt. Folk kommer alltid behöva bo och offentligt finansierade hyresgäster flyttar inte i första taget. Ilija Batljan har hittills visat att han vet vad han gör. Näst största innehav i fonden är Balder och jag har tagit rygg på Erik Selin ett flertal gånger och aldrig blivit besviken.
Citera
2021-09-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Förmodligen anser LF att SBB är relativt konjunkturokänsligt. Folk kommer alltid behöva bo och offentligt finansierade hyresgäster flyttar inte i första taget. Ilija Batljan har hittills visat att han vet vad han gör. Näst största innehav i fonden är Balder och jag har tagit rygg på Erik Selin ett flertal gånger och aldrig blivit besviken.

Jag är helt enig, Selin litar jag på. Har stora poster i SBB B, och Balder, planerar att utöka dessa också.
Citera
2021-11-25, 11:23
Medlem
Jag är nybörjare på aktier, började köpa i april. Då stod SBB B aktien runt 30 kronor.
Jag funderar på att köpa fler då det har skett mer än en fördubbling sen dess.

Jag har en vän vars vän köpte för 2 miljoner i april, så då vågade jag köpa lite fler men man ska ju aldrig köpa mer än vad man klarar av att förlora.

Jag är mer försiktig av mig tycker åtminstone jag.
Jag funderar på att köpa fler, det är klurigt speciellt när man inte är ett dugg insatt.
Kom gärna med tips, då jag inte vet någonting mer än vad "kurs" innebär 🙏
Citera
2021-11-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damngood
Jag är nybörjare på aktier, började köpa i april. Då stod SBB B aktien runt 30 kronor.
Jag funderar på att köpa fler då det har skett mer än en fördubbling sen dess.

Jag har en vän vars vän köpte för 2 miljoner i april, så då vågade jag köpa lite fler men man ska ju aldrig köpa mer än vad man klarar av att förlora.

Jag är mer försiktig av mig tycker åtminstone jag.
Jag funderar på att köpa fler, det är klurigt speciellt när man inte är ett dugg insatt.
Kom gärna med tips, då jag inte vet någonting mer än vad "kurs" innebär 🙏

Enkelt svar. Läs på om bolaget. Ser det bra ut och verkar stabilt, köp.
Som noob läs på läs på och läs på, sedan handlar du investmentbolag och stora säkra kort tills du blir varm i kläderna.
SBB har däremot ett gott rykte och om jag inte minns fel en riktkurs på typ 85kr, vilket innebär att allt därunder just nu har stor chans att bli ett bra köp.
Citera
2021-11-25, 22:01
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Har själv kollat på SBB under en tid. Valde idag att frigöra från en annan aktie och köpa in mig. Känns tryggt Frågan är varför jag inte gick in tidigare, men men.
Citera
2021-11-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Man får dock se upp med premien. Ligger över 60% idag.

https://fbindex.se/fbi/#/index

Man ska dock inte stirra sig blind på premie/rabatt på substansvärde.

SBB är väldigt duktiga på att skapa värde, föga förvånande när man sitter med en av marknadens skarpaste team som lyckats bygga en fantastisk bas inom samhällsfastigheter och dessutom sitter på en enorm portfölj med byggrätter samtidigt som dom lånar till väldigt bra villkor över marknaden.
Tillväxtresan har varit enorm och som jag ser det bör SBB handlas till framåtblickande premie.

Överlag verkar det som eliten hamnar i fastighetsbolagen medan B-laget hamnar i svenska storbanker. Inte bara monopol utan även oligopol kan vara förödande för tillväxt.. inte undra på att det gått bra för Selin, Mindus och Batljan för att nämna några.
Citera
2021-11-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Kurt
Ä

Investmentbolaget Latour har avkastat 25% i snitt per år sedan noteringen 1983. Kan du ge mig ett annat bolag som är bättre? På tal om att man ska köpa investmentbolag som ”noob” alltså...

Nu är vi ju i sbbforumet. Men man brukar väl räkna typ investor, svolder, kinnevik och sedan latour i ”bra” ordning.
Latour faller väl främst på premien. Så länge Latour fortsätter värderas högt så är premien förhållandevis okej, så länge man försöker köpa på dipp. Sjunker den däremot ner mot 10-20% så får nog de svårt att hålla hög avkastning: investor ses väl som mest stabila av de fyra.

För att återknyta, det är säkert ingen dum idé att investera i sbb. De har nog mer att ge, tror jag.
Citera
2021-11-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Har själv kollat på SBB under en tid. Valde idag att frigöra från en annan aktie och köpa in mig. Känns tryggt Frågan är varför jag inte gick in tidigare, men men.

Så det känns trygt att köpa dig in NU??

Inte när den låg på 20kr?
Citera
2021-11-27, 15:06
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så det känns trygt att köpa dig in NU??

Inte när den låg på 20kr?
Ja det tycker jag, ligger långt Började kolla på SBB när den låg runt 50kr.
Citera
2021-11-27, 16:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Ja det tycker jag, ligger långt Började kolla på SBB när den låg runt 50kr.

40-50 är en rimlig kurs på lång sikt, högst. Får vi en ny regering nästa höst kommer det inte bli lika lätt att ta ut bidragsdopade ockerhyror.
Citera
2021-11-27, 18:38
Medlem
En värde aktie men växer genom förvärv. Jag ökar på då och då och vill äga denna på lång sikt. Dessutom gillar jag att de delar ut flera gånger om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in