Citat:
Ursprungligen postat av
Skaanseth
TH har jo selv sagt at han førte huset på seg selv p.g.a. frykt for skilsmisse, mens du snakker om risiko for konkurs eller dødsfall.
Testamente heter det når man snakker om dødsfall, og hvordan verdiene skal deles.
Ektepakt heter det når man snakker om skilsmisse, og hvordan verdiene skal deles, så lærte du noe nytt.
Men TH lyver når han i avhør sier at de aldri hadde snakket om skilsmisse. Dette er et veldig sentralt tema, og det er alvorlig når han prøver å skjule dette i forbindelse med en drapssak.
Jeg er ikke sleip som påpeker dette. Å konstruere en felle der TH nærmest blir tvunget til å lyve, er noe helt annet.
Det er ikke riktig det du påstår.
"Ektefeller kan ved ektepakt avtale at særeie ikke skal gjelde ved oppgjør etter den ene ektefellens død. En slik avtale kan begrenses til bare å gjelde dersom en bestemt av ektefellene dør først. Den lengstlevende ektefellen kan velge å se bort fra begrensninger som nevnt i første og andre punktum hvis ikke noe annet er avtalt eller klart forutsatt."
Kilde: Lovdata
Du skriver: "TH har jo selv sagt at han førte huset på seg selv p.g.a. frykt for skilsmisse, mens du snakker om risiko for konkurs eller dødsfall."
Det du skriver er løgn!
For jeg skrev: "Vel og merke er risiko for konkurs og dødsfall også en god grunn til å lage en ektepakt."
Det var i generell forstand jeg skrev dette, og det fremkommer i innlegget du siterte (om ektepaktene).
Jeg har likevel rett, fordi ektepakten som ble laget i 1987, er begrunnet med det jeg skriver ovenfor (risiko for konkurs.
Mens ektepakten i 1993 er begrunnet med fare for at ekteskapet ville gå i oppløsning. Dette fryktet AEH også.
Derfor ble det laget tilføyninger i ektepakten i tilfelle det skjedde. Altså ingen hemmeligheter.
TH har forklart seg om mer enn fare for skilsmisse skjønner du.