2016-11-23, 21:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
* Ljusterapi light kan du testa på genom att köpa glödlampor (idag LED-lampor) med högre Kelvintal än vanligt och installera i lampor på "arbetsplatsen" (dvs inte sovrummet).
Används bla vid ljusterapi
http://www.lysman.com/sv/narvatronic-bio-vital-Narva/narva-lagenergilampor-narvatronic-bio-vital.php?item=prod_prod-s1%2F30282&customer_type=person&vat=1
Citera
2016-11-24, 17:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bara sett hemmabyggen men särskilt svårt att bygga är det inte, se längst ned.-

http://nhsjs.com/2014/effect-of-ultraviolet-led-radiation-on-vitamin-d-production-in-human-skin-a-novel-device-for-vitamin -d-synthesis/

Jag ska försöka bygga ett sådant, men då gäller det att hitta rätt LED-dioder. UVB strålning är ju 280-315 nm.

Har du något tips vart man kan köpa dessa ? Kollar själv för fullt på Ebay men är man en till så blir det nog mycket lättare.

EDIT: Det stod inte i artikeln vilka lampor man använde i studien.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2016-11-24 kl. 17:05.
Citera
2017-01-14, 12:56
Medlem
Jag tror att jag har fått någon form av lätt vinterdepression jag med just nu;
jag känner mig ofta en liten aning mer nere än vanligt, och jag känner att det är lite svårare att komma igång med saker och ting.

Lyckligtvis så dricker jag mjölk och fil ganska ofta, och de produkterna innehåller ju tydligen 1.0 µg D-vitamin nuförtiden - detta borde i så fall betyda att man får en tillräcklig dos D-vitamin enbart genom att dricka 2-3 glas mjölk varje dag.
Kan ju kanske vara någonting som är värt att komma ihåg.
Citera
2017-01-14, 22:13
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag tror att jag har fått någon form av lätt vinterdepression jag med just nu;
jag känner mig ofta en liten aning mer nere än vanligt, och jag känner att det är lite svårare att komma igång med saker och ting.

Lyckligtvis så dricker jag mjölk och fil ganska ofta, och de produkterna innehåller ju tydligen 1.0 µg D-vitamin nuförtiden - detta borde i så fall betyda att man får en tillräcklig dos D-vitamin enbart genom att dricka 2-3 glas mjölk varje dag.
Kan ju kanske vara någonting som är värt att komma ihåg.

Lycka till att få i dig dagsbehovet av d-vitamin genom kost (då räknar jag på ett behov bra mycket högre än vad rekommendationen säger). Nä, köp kosttillskott och lägg dig på en dos på 4000IE (100 mikrogram).
Citera
2017-01-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Lycka till att få i dig dagsbehovet av d-vitamin genom kost (då räknar jag på ett behov bra mycket högre än vad rekommendationen säger). Nä, köp kosttillskott och lägg dig på en dos på 4000IE (100 mikrogram).
Hehe jo, insåg nyss att behovet är lite högre än jag trodde.

Hur som helst så känner jag mig inte särskilt "nere" på något egentligt anmärkningsvärt sätt, jag känner mig bara en liten aning mer nedstämd vid något enstaka tillfälle under dagen, men det är absolut inte någonting som hindrar mig ifrån att le och skratta och känna mig helt okej.
Men jag antar att det nog ändå är lika bra att skaffa lite kosttillskott, D-vitamin har ju flera andra viktiga fördelar också.
Senast redigerad av Mikael861 2017-01-15 kl. 01:14.
Citera
2017-01-15, 09:08
Medlem
sasos avatar
känner detsamma
funderar på köpa ljusterapi lampor, är det bara påhitt eller fungerar dem på riktigt?
Citera
2017-01-15, 16:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
känner detsamma
funderar på köpa ljusterapi lampor, är det bara påhitt eller fungerar dem på riktigt?
Ljusterapi kan absolut fungera men behöver bra och starkt ljus, ex: narva bio vital
Citera
2021-11-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ljusterapi lampa.

Köp antingen 10 stycken LED-armaturer ifrån Amazon, så du får 100 000 lux som är lika starkt som solen som kommer reglera de cirkadiska rytmerna. Sedan behöver du UVB-strålning för att D-vitamin skall omvandlas. Detta kan du få om du köper en UVB-lampa eller går på solarie.

Bara äta D-vitamin hjälper dig inte.

Tack
Citera
2021-11-11, 11:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ljusterapi?

Jag slår ett slag för detta. Finns bra lampor att köpa. D-vitamin och andra piller hjälper inte.
Citera
2021-11-25, 12:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har fått tips om denna av en som har skrivit en avhandling om vinterdepression och arbetar med folk som sliter med vinterdepression. - Lumie Brazil.

- Luminans: 10 000 lux
- Simulerer naturligt dagsljus
- 3 x 36 W
- Få mer energi
- Använd i 30 minuter på morgonen
- Varmt ljust ljus
- Medicinskt godkänd

https://www.tretti.se/personvard/halsa/ljusterapi/product/lumie-brazil/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc
Senast redigerad av GormDenGamle 2021-11-25 kl. 12:59.
Citera
2021-11-25, 13:06
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
. Men jag vill inte att det ska vara så, jag vill göra det jag behöver göra för dagen och följa upp mina planer.. vad tusan ska jag göra? Vilka medicin rekommenderar ni?

Jag jobbar nattpass heltid. När jag kommer hem så hinner jag sova mellan kl. 8:30-12:30. Mår som en skadeskjuten skunk när jag vaknar. Men det finns en bra medicin. Hur lockande det än är att sitta och jäsa i fåtöljen och låta dagen gå så vet man att man kommer att deppa ner sig när mörkret faller igen under dagen.

Bara en sak hjälper, att släpa sig ut på en lång promenad varje dag, hur jävligt det än känns,vilket väder det än är. Varje gång lyfter humöret under den snabba promenaden. Den rutinen är huggen i sten för mig. Om jag så ska örfila mig själv så måste jag ut.

Tar själv stor dos D-Vitamin, detta är dock inget medel som piggar upp (många tycks tro det) .
Brukar tända lägenhetens alla lampor för att ha så ljust som möjligt när solen gått ner för att lura kroppens sömnhormonsystem (Har en extrem stark strålkastare vinklat mot väggen och rummet badar i ljus) Annars skulle jag aldrig överleva årets mörka årstid
Senast redigerad av Opaque 2021-11-25 kl. 13:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in