2016-11-10, 23:47
Medlem
Jag tror att jag behöver medicin eller antidepp eller någon sorts kosttillskott som bidrar med D-Vitamin, kan säga att jag knappt gör det jag måste för dagen. Jag prokrastinerar hela tiden och förskjuter mina planer dessa senaste veckor, kan bero på kortare dagar och mindre solljus.. jag var inte såhär under tidiga hösten och hela sommaren. Får jag inte solljus eller någon sorts medicin så blir jag tokig, på riktigt, jag blir ännu mer deprimerad ifall jag skjuter fram allt som behöver bli gjort. Jag umgås knappt med vänner eller så under vardagarna, många vänner studerar eller jobbar heltid så jag trivs istället i min ensamhet hemma framför datorn och surfar på webben istället, jag känner att det är min tröst för att inte studera och glömma bort depressionen. Men jag vill inte att det ska vara så, jag vill göra det jag behöver göra för dagen och följa upp mina planer.. vad tusan ska jag göra? Vilka medicin rekommenderar ni?
Citera
2016-11-10, 23:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Som du själv säger, D-vitamin.

http://www.apotea.se/purepharma-vitamin-d3-120-kapslar?gclid=CJyQjMakn9ACFQZJGQod2iEJ8Q

Men försök också att komma ut och få riktigt ljus, dagtid. En timmes promenad gör underverk.
Citera
2016-11-11, 00:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag tror faktiskt inte att någon medicin kan ge dig en "quick fix" i detta läge.

Vad jag kan rekommendera dig, om du har möjlighet, är att ta en promenad mitt på dagen och ta vara på den (allt för korta) ljusa tiden. Det kan vara att detta ger dig tillräckligt med energi för att klara av dessa mörka månader.

Önskar dig lycka till!

Edit: tvåa på bollen.
Citera
2016-11-11, 01:59
Medlem
InnocentBystanders avatar
Kan rekommendera att du ger dig själv dataförbud några timmar mitt på dagen, datorn/iPaden är värsta tidstjuven! Testa så märker du snart om det är där skon klämmer, det är lätt att tro att man är deprimerad men egentligen är man bara databeroende. Inte så konstigt heller, hjärnan går igång mycket lättare på lättspydda roliga spel och klipp än av att rensa avloppet, stryka skjortor eller måla köksbordet... Kan såklart vara superskönt att softa bort en hel dag framför skärmen om man inte har andra plikter som kallar, men har man saker som man försummar så känns det ju bara som om man smiter och då blir ju surfandet inte ens avkopplande.

Det VAR oerhört svårt måste jag erkänna, jag var som värsta junkien, hittade hela tiden på anledningar att starta iPaden för att "bara kolla" ditten och datten och då är det lätt att bli sittande. Dock tog jag mig i kragen och stängde av, och tillslut så flöt det på. När dagen var slut så insåg jag hur OERHÖRT mycket jag fått gjort, hade en hel lista med "måsten" som gett mig dåligt samvete i månader och plötsligt var det mesta gjort! Oerhört go känsla att somna på kvällen efter det...

Så nu vet jag att om jag har en ledig dag och det ligger saker i pipeline, då bör jag inte ens kolla nyheterna på nätet på morgonen och tro att det stannar vid det, att det bara blir "fem minuter", för det blir det inte.

Stackars vår generation, det är nog många som skulle behöva gå på IT-avvänjning...
Citera
2016-11-11, 02:32
Medlem
soosanys avatar
Du måste röra på dig. En halvtimmes promenad varje morgon gör gott. Då känner du även att du i alla fall gjort något.
Sen såklart, ät komplett vitamintillskott. Brist på D under dessa perioder är ett faktum.

"Antidepp" är inget som gör dig glad direkt..
Citera
2016-11-11, 03:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ljusterapi?
Citera
2016-11-11, 08:41
Medlem
Jag blir också hängig och deppig. Varenda jävla vinter. Det enda som hjälper är träning. Ju deppigare jag är desto hårdare träning behövs det för resultat.
Citera
2016-11-11, 10:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ljusterapi lampa.

Köp antingen 10 stycken LED-armaturer ifrån Amazon, så du får 100 000 lux som är lika starkt som solen som kommer reglera de cirkadiska rytmerna. Sedan behöver du UVB-strålning för att D-vitamin skall omvandlas. Detta kan du få om du köper en UVB-lampa eller går på solarie.

Bara äta D-vitamin hjälper dig inte.
Citera
2016-11-11, 21:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
...så du får 100 000 lux...
En nolla för mycket.

Citat:
Bara äta D-vitamin hjälper dig inte.
Sett att uvb lysdioder kan användas för att trigga naturlig d-vitaminproduktion, bla som band runt handleden.
Citera
2016-11-23, 18:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En nolla för mycket.

Sett att uvb lysdioder kan användas för att trigga naturlig d-vitaminproduktion, bla som band runt handleden.

Har du någon länk till hur dessa armband ser ut och vart man kan köpa ? Är mycket intresserad!
Citera
2016-11-23, 20:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Har du någon länk till hur dessa armband ser ut och vart man kan köpa ? Är mycket intresserad!
Bara sett hemmabyggen men särskilt svårt att bygga är det inte, se längst ned.-

http://nhsjs.com/2014/effect-of-ultraviolet-led-radiation-on-vitamin-d-production-in-human-skin-a-novel-device-for-vitamin -d-synthesis/
Citera
2016-11-23, 20:58
Medlem
Superkufs avatar
Det finns knappast någon mirakelmedicin, utan du får testa på flera samverkande metoder.

* Ett läkarbesök är en bra början. Förklara problemet, säg att du inser att många har liknande problem - be bara att få lite blodprover för att kolla om du har låga värden innan du börjar självmedicinera med vitaminer. Påpeka att du har ett batteri med icke-medicinska åtgärder du ska använda efter att ha fått provsvaren.

* Som redan sagts - en timmes promenad i dagsljus är en bra kombination av motion och ljusterapi. Tryck in bra musik, ljudböcker eller podcasts och börja traska.

* Håll en hård dygnsrytm där du går upp kl 06-07 och i säng 22-23. Du behöver både sova tillräckligt mycket och på rätt tidpunkt. Skaffa någon sömn-app för smartphones som registrerar hur du sover, så ökar chansen att du håller tiderna.

* Var social, även om det tar emot ibland. Sätt upp ett schema där du träffar bekant X varje torsdagskväll och fikar, träffar Y och lagar middag tillsammans (poppis för studenter) på måndagar med mera. Finns det idrottsföreningar där du kan spela innebandy eller andra lagsporter?

* Gör på kvällen en lista över tre saker du måste göra under morgondagen. På morgonen sätter du mobilen eller klockan på att pipa efter 15 minuter. Börja gör grej 1 - vid pipet byter du till att göra grej 2, nästa pip till grej 3 och tillbaka till 1. Det är svårt att skjuta upp när tidshorisonten bara är 15 minuter.

* Installera något program som övervakar ditt internetsurfande och analysera hur mycket du slösurfar under en vecka. Sätt sedan begränsningar (för dig själv eller genom programmet) som "Inget surfande mellan kl 18 och 22, då ska jag läsa en bok/umgås med vänner/annat".

* Ljusterapi light kan du testa på genom att köpa glödlampor (idag LED-lampor) med högre Kelvintal än vanligt och installera i lampor på "arbetsplatsen" (dvs inte sovrummet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in