Kan rekommendera att du ger dig själv dataförbud några timmar mitt på dagen, datorn/iPaden är värsta tidstjuven! Testa så märker du snart om det är där skon klämmer, det är lätt att tro att man är deprimerad men egentligen är man bara databeroende. Inte så konstigt heller, hjärnan går igång mycket lättare på lättspydda roliga spel och klipp än av att rensa avloppet, stryka skjortor eller måla köksbordet... Kan såklart vara superskönt att softa bort en hel dag framför skärmen om man inte har andra plikter som kallar, men har man saker som man försummar så känns det ju bara som om man smiter och då blir ju surfandet inte ens avkopplande.
Det VAR oerhört svårt måste jag erkänna, jag var som värsta junkien, hittade hela tiden på anledningar att starta iPaden för att "bara kolla" ditten och datten och då är det lätt att bli sittande. Dock tog jag mig i kragen och stängde av, och tillslut så flöt det på. När dagen var slut så insåg jag hur OERHÖRT mycket jag fått gjort, hade en hel lista med "måsten" som gett mig dåligt samvete i månader och plötsligt var det mesta gjort! Oerhört go känsla att somna på kvällen efter det...
Så nu vet jag att om jag har en ledig dag och det ligger saker i pipeline, då bör jag inte ens kolla nyheterna på nätet på morgonen och tro att det stannar vid det, att det bara blir "fem minuter", för det blir det inte.
Stackars vår generation, det är nog många som skulle behöva gå på IT-avvänjning...