2021-11-24, 18:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Finns de parlamentariska förutsättningarna absolut, men utifrån dagens omröstning så ser det inte ut så.
Nu tillkommer ju argumentet från UK gentemot Lööf: du har ju accepterat min budget, då är det rimligt att du accepterar mig som statsminister.

Och det kanske är svårt för C att piska alla till att säga nej till UK.

Om inte annat så kan ju UK göra några politiska poänger på Lööfs bekostnad.

Men det kan bli ytterligare rörigt... det är kanske bäst om UK låter bli att försöka.
Citera
2021-11-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag får inte heller ihop det. Regeringen måste väl tillträda innan den avgår? Konselj och allt sånt?

Regeringen har inte avgått.
Frågan i denna omröstning var vilken regering som skulle ta vid.
Citera
2021-11-24, 18:23
Medlem
Det är så otroligt komiskt att Löfven fortsatt är statsminister. Det går inte att bli av med honom.

Men allt detta är ju till sist och syvende centerpartiets fel. Man beskyllde ju länge SD. För att skapa kaos. Sen valde Sd sida och är nu etablerat inom borgerligheten. Istället är C kaos parti som vinglar fram och tillbaks. De får välja sida! Så här kan det inte fortsätta. Jag tror fortsatt att den länge suttne Annie Lööf måste avgå. Hon kommer bli ett ankare för partiet med alla sina ultimatum. Trots allt är inte C ett parti som kan samarbeta med V och samtidigt hålla fast vid sin egna ekonomiska inriktning. De är mkt närmre SD.
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Den regering som tolererades av riksdagen var en koalitionsregering bestående av S och MP. MP meddelade efter budgetomröstningen att de inte vill regera. Då regeringen som tolererats inte längre finns är det praxis att överlåta frågan till riksdagen.
Ah okej, samarbetspartnern som sänkte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu tillkommer ju argumentet från UK gentemot Lööf: du har ju accepterat min budget, då är det rimligt att du accepterar mig som statsminister.

Och det kanske är svårt för C att piska alla till att säga nej till UK.

Om inte annat så kan ju UK göra några politiska poänger på Lööfs bekostnad.

Men det kan bli ytterligare rörigt... det är kanske bäst om UK låter bli att försöka.

Den förutsättning som finns är om M går fram explicit utan samarbete med SD, då finns det en chans att C röstar gult. Däremot är ju risken att SD röstar rött överhängande.
Citera
2021-11-24, 18:24
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Det finns naturligtvis för och nackdelar med alla system, men negativ parlamentarism har en tendens att röra till det lite.
Den nackdel jag kan se är att det ger talmannen en lite för avgörande roll.
Men nån måste ju ha den rollen, Om det är kungen eller talmannen...
Ja, personligen hade jag föredragit knugen, eller nu efter hans 70-årsdag, kronprinsessan.
Citera
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Regeringen har inte avgått.
Frågan i denna omröstning var vilken regering som skulle ta vid.

Eftersom MA inte blivit formellt installerad ännu undrar jag hur hennes regering, som hon ännu inte presenterat, kan avgå.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Precis så är det Magda kommer bli vald igen
men alla tycks inte förstå det och nu gick Annie Lööf ut på twitter och bekräfade att Centern avser stödja Magdalena i en omröstning ånyo!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Det här är en av mina bättre födelsedagar 🎂

Grattis på födelsedagen.
Nästa födelsedag har vi troligen en Alliansregering med passivt stöd av Sd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ah okej, samarbetspartnern som sänkte.

Korrekt.

Däremot tycker jag man ska ge Andersson en eloge här för det finns inget krav att hon ska begära entledigande. Hon godkändes som statsminister av riksdagen och det finns därför juridiska förutsättningar för henne att utforma sin regering utan MP.
Citera
2021-11-24, 18:25
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
10.02 Väljs till statsminister
17.33 Avgår som statsminister

7h 31 minuter.

(Saxat från TV4. Så jag garanterat inte 100% att det stämmer.)

Kan det vara rekord?

"Kortaste tiden en svensk statsminister suttit på sin post" är vad som sägs på SVT Rapport.

Oj, Känns lite pinsamt kort. Skrattar omvärlden åt oss och hur vi sköter vår politik eller finns nån annan politiker som har ett kortare rekord?
Citera
2021-11-24, 18:25
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Precis!
Och då blir det ett år (minst) med en moderat statsminister.
Vi överlever nog det också. Frågan är bara hur Centerpartiet klarar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in